Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spåren i Vasaloppet 2017.


bonden

Recommended Posts

Åkte mitt tionde lopp i år på tiden 8.14. Men var var spåren? Full förståelse att det inte fanns några över myrarna. Men efter Evertsberg där nysnön var bortplogad tycker jag det borde vart bättre när bädden är så hård med perfekt stavfäste och ingen modd som det brukar va. Har nog aldrig åkt från Oxberg till Mora med obefintliga spår tidigare. Jag tror inte dom skulle fräst ytan utan endast hyvlat ner spår. Det måste gått att få det bättre.
Link to comment
Share on other sites

Någon som startade från led 3 och framåt som kan berätta hur föret var?

Sladdrigt. Men mestadels ok. Helt slätt utan några som helst tendenser till nåt endaste spår vissa sträckor på flera km Oxberg-Hökberg-Eldris. Kändes som de glömt att fälla ner spårsläden där... Inte svåråkt för den sakens skull, men kändes som man stakade på en skatebädd.

Link to comment
Share on other sites

Sämsta spår jag har haft på mina 5 lopp. Långa sträckor var det ett is-spår i mitten med jättebra glid, medan det var tvärstopp i de andra spåren. Omöjligt att åka om. På slutet var spåren i stort sett borta på långa sträckor, och då låg jag kring plats 1500. Hyfsat glid i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Är det inte en omöjlig ekvation att få till spår, som håller om det kommer snö dygnet fram till start. Undrar hur spåren hade klarat sig om VL gått en vecka tidigare - har ju bara hört positiva omdömen från Tjejvasan och ÖSS o ÖSM.

 

Har det varit någon redovisning på VL hemsida från spårkommitte´n ? (vilket är det minsta man kan kräva.!)

Link to comment
Share on other sites

På ÖSS var det sämst spår där det var mycket konstsnö. Den håller ju bra till en viss gräns men när den väl havererar blir det bara socker av den. På lite högre lägen där det var mer natursnö var spåren helt ok. Men den hade ju fått ligga några dagar plus att det var rätt kalla nätter innan. Det blir nog inte mycket bättre även om jag för mer än tio år sedan åkte på räls. Men då var det -28 i starten.

 

Jag är övertygad att spårgubbarna gör allt dom kan och har en samlad erfarenhet som långt övergår de flesta av oss här på forumet. Ett problem är ju att det är tävlingar i spåren nästan varje dag åtminstone i senare halvan av spåret. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...