Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nolltolerans mot nedskräpning?


Knappen

Recommended Posts

Är det även andra lagar som bör åsidosättas under ett sportarrangemang? Sedan är det väl lika fel att skräpa ner oavsett om det hindrar andra åkare eller inte. Det är inte det som är orsaken till nolltolerans. Ja har överhuvudtaget svårt att förstå hur man kan lägga över det som är vanlig hyfs på arrangörerna. Lika fel att slänga skräp vad än det är för arrangemang. Att arrangörerna är tvungna eller har ansvar att städa beror enbart på att det finns allt för många som fortfarande är på knapp tonårsnivå mognadsmässigt. Man kanske borde sätt upp den typ av skyltar som brukar stå i elevhem och i köket på studentkorridorer "Din mamma bor inte här"

 

Då det gäller information så fanns det rejält stora skyltar efter varje kontroll. Nolltolerans började gälla förra året.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Tydligen ser vi rätt olika på saken. Jag betonar mer arrangörens ansvar. Det är klart de kan lägga upp vilka regler som helst och de måste obarmhärtligen följas om man deltar, där har du rätt. Dock tycker jag man har rätt att kritisera de regler man inte anser ok. Vasaloppet har all rätt att införa dylika regler som minskar deras arbete och samtidigt höja anmälningsavgiften.

 

För övrigt har jag aldrig intagit en enda gel under ett Vasalopp, men brukar tappa 1-2 Vitargoflaskor under färden. Tyvärr oftast fulla med energi jag hellre hade satt i strupen. Tomma gelpåsar har aldrig orsakat mig problem trots att det finns en del i spåren.

 

(I år tror jag att regeln/kampanjen publicerades efter att jag anmälde mig så har knappast skrivit på något gällande det ;) )

Jag håller med dig Mankke! 

 

Uppenbarligen fungerar det inte med totalt skräpförbud. Inte heller fungerade det med visselpipor för att ge damerna ett eget spår att göra upp i.

 

Jag tycker arrangören får ta en funderare och ta ansvar för det som inte fungerar. Det fungerar uppenbarligen inte att lämna över ansvaret till över 15 000 åkare, det räcker ju med att några få procent får hjärnsläpp någon gång under den 90-kilometer långa färden för att det ska bli fiasko. 

 

Att införa skräpzoner som någon föreslagit här är en intressant idé. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte individuellt välja vilka tävlingsregler man väljer att följa och vilka man tycker ska respekteras, det där är ju bara barnsligt trots.

 

Har du så bråttom att du inte hinner stoppa på dig en tom gelpåse för att spara tre sekunder, kan ju jag välja att jag har så bråttom att jag springer en bit uppför första backen till fots för att spara tre sekunder. 

 

Sånt resonemang ska ju bort på lågstadiet. Om nån som kom i mål tio sekunder före mig men slängde tre gelpåsar i spåret borde han (för det är nog mest killar med för mycket macho i sig som gör det) inte komma före mig i resultatlistan.

Link to comment
Share on other sites

Att införa skräpzoner som någon föreslagit här är en intressant idé. 

 

Du menar att återinföra skräpzoner som det var förut. Dom som bor efter spåret säger att det blivit bättre då dom tog bort dom även om det inte är bra. Jag tror skräpzoner bara legitimerar att kasta skräpet efter sig.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6119007

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt? Som någon redan har sagt: kan du ta med grejerna ut i spåret så kan du ta med det i mål. Är det omöjligt att inte slängs gelförpackningar så får du $#@ i mig klara dig utan gel.
Link to comment
Share on other sites

Enervit liquid korken är som en sten i spåret. Åkte ÖSM och lyfte skidan för en gelförpackning och i samma ögonblick kom det en sådan kork i andra spåret = djup repa som inte kommer gå bort ens med stenslip...

Det här är det nedskräpningen ska handla om. D v s huruvida gelförpackningar korkar mm försvårar och försämrar skidåkningen och t o m kanske förstör utrustningen. Hur löser man detta? Zoner och speciella spår för gelförpackningar etc vore troligtvis inga problem att fixa.

 

Det som irriterar mig och uppenbarligen många andra är att arrangören på ngt sätt argumenterar för att nedskräpningen är en moralisk fråga och att det handlar om miljön och miljöarbete. "Vasaloppsarenan är ett naturreservat och att allemansrätten gäller för hur man ska agera". Arrangören sätter sig på höga hästar och kommer med pekpinnar men från fel grunder.

 

Självklart är det arrangörens ansvar att se till att arenan (banan) rensas från skräp. Självklart måste de lägga pengar på detta och det borde de ha råd med med tanke på de hutlösa 1100kr de tar betalt för loppet/arrangemanget. Som jag för övrigt tycker är fantastiskt.

 

Om de verkligen bryr sig om miljön och hälsa så är det självklart vallorna och vallaföretagen de ska styra upp. Omedelbart stopp för fluorvallor etc och vallor med andra kemikalier som är miljögifter och ej bryts ner i naturen. Kuzminsickel eller motsvarande borde vara det enda som får köras för glidet. Stora intressenter/maktfaktorer inom skidåkningen är ju SWIX m fl och de skulle självklart gå i taket. Så istället ger sig arrangören på den enskilde individen som ska göra diverse saker. Jag tillhör de som generellt tror på "self service provides for ultimate customer satisfaction". Men är det någon gång jag uppskattar service så är det när jag vridit ur precis alla krafter jag har i kroppen under 90km och efter målgång får hjälp att ta av chipet. Men icke så denna gång...

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Givetvis skall skräpzoner på strategiskt lämpliga platser återinföras, gärna många fler än förut. Allt annat är bara nonsens. Såklart även inkl tydlig information om att det är där skräp skall kastas och ingen annanstans. Nolltoleransen i dess nuvarande form fungerar ju uppenbarligen inte.

 

"Moralpredikningar" om att det är brottsligt att slänga skräp och att de åkare som har "skall tejpa fast gels igen" måste väl även ni som lägger in dem inse efter en titt i spåret att de inte biter ändå på många tusentals åkare. Är ju även olagligt att urinera på offentlig plats, ja i skog och mark troligen tillåtet men inte inför hundra kanske tusentals andra individer. Nolltolerans, diskning, polisanmälan även här då i Vasaloppsspåret? 

 

Arrangören har här ett mycket viktigt ansvar, inte rimligt skjuta över det helt på individerna med en billig variant av miljöargument. Jag menar inte att de inte skall tänka på miljön det är viktigt såklart. Ta ansvar innebär att säkerställa att skräp från deras arrangemang samlas in och inget annat. Har de inte möjlighet att själv säkerställa städning av hela de nio milen, vilket tydligen varit ett problem historiskt med klagomål från boende i området, så är deras ansvar att ge individerna förutsättningar att hjälpa dem i det arbetet. Detta genom att tex erbjuda skräpzoner där skräpzoner behövs. Flertalet skräpzoner mellan kontrollerna och nolltolerans är en sak och rimligt men nolltolerans generellt funkar inte, uppenbarligen.

 

Om detta nu strikt även är en miljöfråga som arrangören lägger fram det och inte en ekonomisk fråga med städning så tycker jag "KrippeA" var inne på en rimlig koppling med sickling vs vallning. Även om jag inte är en sicklare så går det ju verkligen att filosofera över vad som är sämst för miljön "68000 skidåkare under vinterveckan som gnider av gift från sina skidor som sedan rinner rakt ut i naturen" eller gelförpackningar som slängts på fel ställe som arrangören enkelt kan upptäcka och samla in...Ett annat sätt att ta ett större miljöansvar är ju att pressa tillverkare, i alla fall de som är sponsorer, att endast använda nedbrytbara förpackningar om de nu händelsvis skulle missa samla in dem. Nuvarande format för gelförpackningar är knappast optimala miljömässigt.

 

Är en riktigt trogen VL åkare och kommer fortsätta köra detta underbara lopp/arrangemang. Tycker arrangören i stort gör ett storartat arbete men det innebär inte att jag inte kan hålla med om att service till viss del försämrats de senaste åren som "Mankke" var inne på. Exempel är duschsituationen som har varit på bristningsgränsen i många år men ändå fungerat. I år dock riktigt under isen med trängsel och köer värre än i första backen.  Förstår för övrigt inte varför man ovan måste raljera över att åkare saknar en uppskattad service som hjälp med chipborttagning. Efter nio mils slit med krampkänningar i ben, armar och bål så brukar det vara värmande och uppskattat att få hjälp med just den detaljen. Så det var något faktiskt något även jag tänkte på att det saknades ett gäng glada ungdomar som fixade det. Frågade dock snällt en yngling där och han löste det direkt, vilket värmde och höjde mitt betyg på arrangemanget. 

Link to comment
Share on other sites

Kanske borde åldersgränsen bytas ut mot en mognads- och moralgräns?

 

Man slänger inte skräp i naturen, det bör alla ha lärt sig i förskoleåldern. I det här fallet finns det t o m fler anledningar (naturreservat, olägenhet/fara för efterföljande i spåret) än normalt att låta bli. Om man vet att det inte är tillåtet att slänga skräp längs med spåret så hittar man lösningar för att undvika det. Går t ex utmärkt att häfta gel på nummerlappen, tejpa på överarmarna o s v, om man inte tycker sig ha tid att stoppa tillbaka förpackningen därifrån man tog den. Annars finns skräptunnor minst varje kontroll. Det är väl en rimlig lägstanivå att man ska kunna respektera detta för att delta i loppet.

Link to comment
Share on other sites

Välskrivet inlägg jojo123! Håller helt med.

Det är ju väldigt viktigt nu för tiden att man ska vara (miljö)certifierad och så vidare med fina ord. Och för att generalisera, samma personer som använder dessa högtravande ord flyger gärna ner och kör Marcialonga eller till ett läger i Ramsau, eller bil till Orsa från Stockholm ett antal gånger under vintersäsongen. Istället för att bara gå utanför dörren och nöta rullskidor på vägarna eller dra i stakmaskinen i källaren och på så sätt spara på oljan och miljön. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ni som tycker det är ok att slänga gelförpackningar, var drar ni gränsen? Vilket skräp är ok att kasat? Vilket skräp ska det vara arrangörens ansvar att plocka upp efter er? Varför ska just gelförpackningar särbehandlas? (Eller är det ok att slänga vad som helst i spåren just den dagen?)

Link to comment
Share on other sites

Enervit (finns även andra märken) skulle ju kunna sponsra typ skolungdomar att plocka upp deras gel.....

Detta lopp kan då kallas "miljövasan" och

främjar då även ungdomars hälsa och ger dom möjlighet att se sig om i världen (dock inte vecka 9)

Link to comment
Share on other sites

Ni som tycker det är ok att slänga gelförpackningar, var drar ni gränsen? Vilket skräp är ok att kasat? Vilket skräp ska det vara arrangörens ansvar att plocka upp efter er? Varför ska just gelförpackningar särbehandlas? (Eller är det ok att slänga vad som helst i spåren just den dagen?)

Finns det något annat som är aktuellt att kasta?

Det är ju därför vi vill att man ska återinföra skräpzonerna, förslagvis på samma plats som Enervit har sin langaservice, mitt mellan kontrollerna. Jag svepte mina liquid där på Öppet Spår och försökte pricka tunnan men det gäller ju då att spåret intill är fritt.

Är det någon som vet varför de försvann? Om man läser här står det inget om att de varken har fungerat eller inte fungerat utan mer om sin så kallade policy. Men då borde väl ta bort även kontrollerna för de ingår väl rimligen också i naturreservatet? Jag har svårt att se skillnaden mellan att kasta muggen efter att ha blivit serverad blåbärssoppa eller att kasta medtagen gelförpackning om båda sakerna sker inom angivet begränsat område.

http://www.vasaloppet.se/nyheter/vasaloppet-infor-nolltolerans-mot-nedskrapning-i-sparet/

Link to comment
Share on other sites

Givetvis skall skräpzoner på strategiskt lämpliga platser återinföras, gärna många fler än förut. Allt annat är bara nonsens. Såklart även inkl tydlig information om att det är där skräp skall kastas och ingen annanstans. Nolltoleransen i dess nuvarande form fungerar ju uppenbarligen inte.

 

"Moralpredikningar" om att det är brottsligt att slänga skräp och att de åkare som har "skall tejpa fast gels igen" måste väl även ni som lägger in dem inse efter en titt i spåret att de inte biter ändå på många tusentals åkare. Är ju även olagligt att urinera på offentlig plats, ja i skog och mark troligen tillåtet men inte inför hundra kanske tusentals andra individer. Nolltolerans, diskning, polisanmälan även här då i Vasaloppsspåret? 

 

Arrangören har här ett mycket viktigt ansvar, inte rimligt skjuta över det helt på individerna med en billig variant av miljöargument. Jag menar inte att de inte skall tänka på miljön det är viktigt såklart. Ta ansvar innebär att säkerställa att skräp från deras arrangemang samlas in och inget annat. Har de inte möjlighet att själv säkerställa städning av hela de nio milen, vilket tydligen varit ett problem historiskt med klagomål från boende i området, så är deras ansvar att ge individerna förutsättningar att hjälpa dem i det arbetet. Detta genom att tex erbjuda skräpzoner där skräpzoner behövs. Flertalet skräpzoner mellan kontrollerna och nolltolerans är en sak och rimligt men nolltolerans generellt funkar inte, uppenbarligen.

 

Om detta nu strikt även är en miljöfråga som arrangören lägger fram det och inte en ekonomisk fråga med städning så tycker jag "KrippeA" var inne på en rimlig koppling med sickling vs vallning. Även om jag inte är en sicklare så går det ju verkligen att filosofera över vad som är sämst för miljön "68000 skidåkare under vinterveckan som gnider av gift från sina skidor som sedan rinner rakt ut i naturen" eller gelförpackningar som slängts på fel ställe som arrangören enkelt kan upptäcka och samla in...Ett annat sätt att ta ett större miljöansvar är ju att pressa tillverkare, i alla fall de som är sponsorer, att endast använda nedbrytbara förpackningar om de nu händelsvis skulle missa samla in dem. Nuvarande format för gelförpackningar är knappast optimala miljömässigt.

 

Är en riktigt trogen VL åkare och kommer fortsätta köra detta underbara lopp/arrangemang. Tycker arrangören i stort gör ett storartat arbete men det innebär inte att jag inte kan hålla med om att service till viss del försämrats de senaste åren som "Mankke" var inne på. Exempel är duschsituationen som har varit på bristningsgränsen i många år men ändå fungerat. I år dock riktigt under isen med trängsel och köer värre än i första backen.  Förstår för övrigt inte varför man ovan måste raljera över att åkare saknar en uppskattad service som hjälp med chipborttagning. Efter nio mils slit med krampkänningar i ben, armar och bål så brukar det vara värmande och uppskattat att få hjälp med just den detaljen. Så det var något faktiskt något även jag tänkte på att det saknades ett gäng glada ungdomar som fixade det. Frågade dock snällt en yngling där och han löste det direkt, vilket värmde och höjde mitt betyg på arrangemanget. 

Bra skrivet jojo123, kloka ord. Jag håller med

Link to comment
Share on other sites

Kasta skräp utanför spåret: gult kort. Upprepad förseelse: rött kort.

 

Släppa skräp direkt i spåret: rött kort direkt.

Övervakas med domare längs spåret, med ojämna mellanrum, ljustavlor vid kontrollerna med diskade startnummer.

 

Nedskräpningsargumentet är starkt, risken att paja någons lopp är nästan lika starkt.

 

Förpackningar sabbar glid, orsakar fall och därmed skador på kropp och utrustning. De gånger jag fallit under VL/ÖS har det till kanske 20% varit egen förskolan, 40% pga andra åkande och 40 % pga skräp i spåret. Minns särskilt en drickaflaska jag klev på i en nedförsbacke.

 

Kan man diska nån som sabbar en slutstriden i damloppet genom ett krattigt spårbyte borde man väl kunna diska nån som riskerar att sabba flera åkare lopp längre ned i fältet, eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick just Vasaloppets reklam för att beställa "vasaloppsfilmen" scrollade lite genom exemplet de länkade till och där kan man se hur åkare med tydliga nummerlappar dricker gel och sedan hivar förpackningen. Undrar om Vasaloppet tänker anmäla dessa åkare för nedskräpning när de har bildbevis? Om inte så framstår uppmaningarna om nedskräpningsförbud som lite löjliga.

Link to comment
Share on other sites

Fick just Vasaloppets reklam för att beställa "vasaloppsfilmen" scrollade lite genom exemplet de länkade till och där kan man se hur åkare med tydliga nummerlappar dricker gel och sedan hivar förpackningen. Undrar om Vasaloppet tänker anmäla dessa åkare för nedskräpning när de har bildbevis? Om inte så framstår uppmaningarna om nedskräpningsförbud som lite löjliga.

 

Så för dig är enda anledningen att hålla en regel att slippa straff? Sådant som att ta ett gemensamt ansvar, att försöka vara en god samhällsmedborgare, hålla naturen fri från skräp o.s.v. betyder ingenting.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Så för dig är enda anledningen att hålla en regel att slippa straff? Sådant som att ta ett gemensamt ansvar, att försöka vara en god samhällsmedborgare, hålla naturen fri från skräp o.s.v. betyder ingenting.

 

/Mats

Tyvärr vill nog många i motionsleden gärna släppa lite principer just när de har tävlingshetsen runt sig.  Lustigt, och förstås ovuxet, men sådana är ju vi män ...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Bra tycker jag.

Skräpzoner är bra (om de röjs kontinuerligt så att det inte blir 100 meter soptipp för led 10 åkarna) 

Att straffa folk som dumpar skräp med tidspåslag är kanon, men jag tror det blir svårt att kontrollera. Som Volevodin säger så är det nog inte så sannolikt att det finns kontrollanter där de skulle behövas. Oavsett det så tycker jag markeringen är skitbra. Tidsstraff biter nog hårdare än något annat för inbitna vasaloppsnördar.  

Link to comment
Share on other sites

Lite kontroller vid elitens langningsstationer vore bra.

Jag är bombsäker att det är där gelpaketen slängs, de där gelpaketen som tar så på glidet. Hur ska de som langar kunna plocka bort dem? Det är fullt i spåren och åkaren måste ta sitt ansvar och kasta vid sidan av spåret!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...