Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2016 - hur tufft var det jämfört med tidigare år?


CalleR

Recommended Posts

Hej,

 

Jag kom till vasaloppet i år med en starkare formkurva än de tidigare två åren. Startade precis som i förra året i 8an och hävde mig över målsnöret 2 min bättre än förra året. Till min förvåning var jag dock ca 2000 placeringar sämre än 2015.

 

Detta kan givetvis bero på att jag var relativt sett sämre än förra året alternativt att det var ett generellt bättre startfält i år.

 

Min fundering är dock hur pass tufft 2016 var jämfört med de tidigare två åren. Min egen analys är att 15 var blötare men med bättre spår och bättre glid. 14 var värre pga det varmare vädret och mer nederbörd. Håller ni med? Hur pass tuffa förutsättningar var det i år jämfört med de senaste två loppen?

 

Calle

Link to comment
Share on other sites

Definitivt tuffare förra året i slasket. Det blir alltid mos av spåren men skillnaden förra året var att det var vatten med i mixen. Gled verkligen inte bra. Kanske det tyngre föret gjorde det enklare med balansen, att skidorna inte hoppade runt lika mycket, jag vet inte. Kan knappast bli sladdrigare än det var i år, men det är trots allt likvärdigt med vad det brukar vara. Är nog lätt att inbilla sig under loppet och tiden efter att det här var det värsta man åkt i, men det är för man glömmer bort föregående år.

Link to comment
Share on other sites

Ja mannaminne blir en ganska kort horisont i dessa sammanhang... Är dock övertygad att jag hade betydligt bättre glid förra året, kände då bara av dåligt glid från Eldris och in. Denna gången kom den känslan redan efter första backen!
Link to comment
Share on other sites

Rent fysiskt var detta det lättaste lopp jag åkt av mina 8 (2012 inräknat). Men så låg jag nästan aldrig på rött heller. Spårmässigt är det nog det absolut sämsta loppet jag åkt och på så vis en jäkla pina. Glidet var trots allt riktigt bra från led 4.
Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt tre gånger (13,15,16) och spåren var sämst av alla dessa tre år. Glidet var jämförbart med -13 (tror jag) och klart klart bättre än -15 såklart. Stavfästet var bra och jämförbart med -13 och mkt mkt bättre än -15.

Jag har alltid startat från led 7 eller led 8. Köandet uppför backen tog kortare tid än -13 men längre tid än -15.

 

 

Sen hade jag inte rätt skidor för förra årets före och hade kanske vallat bättre denna gång så det är ju alltid svårt att få en korrekt jämförelse.

 

//A

Link to comment
Share on other sites

1999 är det klart värsta året jag åkt av 18 totalt. 2015 på andra plats och 2016 troligen plats tre.

 

Men det spelar ju också stor roll hur långt fram i fältet man ligger. Hade jag startat i led 10 iår, hade jag kanske ipplevt det värre. Och kanske var inte 1999 så hemskt för de främsta 3000? Men längre bak var det vidrigt.

Link to comment
Share on other sites

Resultatjakt.se anger två värden som kan ses som objektiva värdemätare, fullföljande åkare och medeltid för de fullföljande.

Det är ju inte några fulländade mått eftersom det finns diverse faktorer som inte tas hänsyn till, exempelvis antalet anmälda samt startande, men det kan ge en fingervisning, dessutom har väl VL under ganska många år bakåt i tiden varit i princip fullbelagt.

 

År, antal fullföljande, medeltid målgång

2016: 13656, 7:59:50

2015: 12613, 8:26:11

2014: 12677, 8:07:52

2013: 13792, 7:44:42

2012: 13761, 7:12:07

2011: 13928 7:44:44

2010: 14881, 8:01:20

2009: 13255, 7:46:55

2008: 11039, 7:52:33

2007: 11028, 7:58:56 

 

Bortsett från 2012 och 2015 är siffrorna ganska väl samlade för medeltid, bortsett från 2007+8 och 10 är det ganska väl samlade siffror för antal fullföljande (blev det ett mycket större startfält 2009 och var det rekordmånga startande 10?).

 

Jag gissar vilt att förra årets lopp (som jag på gott och ont inte deltog i, jag kämpade i motvind och snö på ös en vecka tidigare) är det tuffaste på många år och att årets förvisso var tufft, men att det inte påverkade deltagarna i alls samma grad.

Jag har svårt att tänka mig att förhållandena var likvärdiga 2015+16 och att hela startfältet utvecklat sin förmåga att skida och kapade 26min/person.

 

För egen del hade jag gärna velat dra slutsatsen att årets lopp var det hårdaste och jävligaste, men det ser inte så ut siffermässigt...

Link to comment
Share on other sites

Tack Perkjo för bra och relevant data. Köper dina resonemang!

Jag med. 2012 var mitt snabbaste med bäst placering, 2015 bröt jag...

 

Skulle vara intressant att gräva lite mer bakåt. Mitt premiärår 1997 var det visserligen soligt och varmt, men också så blött att det var pölar att korsa vid mossar och sjöar. Många med mig körde med plastpåsar i pjäxorna.

Link to comment
Share on other sites

Förberedelserna påverkar ju den egna upplevelsen rejält.

 

Jag upplevde nog också spåren som något jag kan kalla det värsta jag upplevt eller rättare sagt frånvaron av spår var det värsta jag upplevt. Likadana spår upplevde jag i nian också så jag har varit med om det tidigare. Om många klagar i år så är det kanske för att förhållandena i de bakre leden uppträdde för tidigare led?

 

Eftersom jag var relativt väl förberedd i år så gick det också ganska bra och jag var inte så sliten efteråt.

Så värst men det kändes OK :)

2015 var spåren betydligt bättre men trögare, för mig som inte har kört så jättemycket är det absolut enklare med spår att slita i än en dåligt pistad skatebädd där det glider bra.

Trögt skidföre kan jag tåla men gillar inte riktigt att det saknas spår.

 

Trots allt tyckte jag bättre om detta året som helhet men knappast att spåren var bättre än förra året... vilka spår?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...