Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rullskidestavar


pertorbjörn

Recommended Posts

Nej. Jag använder aluminiumstavar (Swix) med rullholkar. De sviktar något så jag föreställer mig att de är skonsammare för armbågarna än kolfiber. Att de är tyngre ser jag som en fördel eftersom det handlar om träning. Sedan känns CT1:orna lätta som dun. Aluminium är mera slagtåligt men jag har lyckats få plötsligt stavbrott på en alu-stav mitt under ett pass, antagligen pga. materialutmattning.

Rullskidstavarna har försetts med extra reflextejp också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat med mjukare stavar till rullskidor lite men alltid bytt till ordinarie vinterstavar. En mjukare stav gör det inte riktigt lika stötigt men känns hopplös när man trycker på lite och den bara viker sig. Som vasa skrev så är ju ett alternativ en fjädrande men styv stav.

 

Testa du med ordinarie stavar och känn efter hur det känns!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Swix Triac 2.0 som vinterstaver, men synes det er litt ubehagelig å ha så stive staver på rulleski. Så der har jeg et par "vanlige" Swix CT1 staver, som er en del mykere. Synes det er mye mer behagelig på rulleski. Blir ikke så harde "slag" på håndledd og armer også :)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde förr blandat CT1-or och CT2-or till rullskidor klassiskt. CT2-orna något skonsammare för armbågar medan CT1-or styvare och skönare. Nu har jag satt Staffanstav på CT2-orna. Alltid CT1-or till skaterullskidor. Det senare då det inte sliter på armbågarna med skate. 

Triac eller CT1-or på klassisk snö och CT1-or till skate. Det senare för att jag inte kostat på mig triac till skate än… ;) (Totalt 4 par CT1-or, 2 par triac och 1 par CT2-or)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...