Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trugornas riktning


felldin

Recommended Posts

Jag har en lite fundering angående trugornas riktning på stavarna. Om man stakar med armbågarna längs med kroppen så kommer trugor som har samma riktning som handtagen att passa bra. Men jag har upptäckt att när jag stakar med armbågarna en bit ut från kroppen så blir ju staven lite trugan lite vriden mot åkriktningen om man inte även vinklar handleden.

 

Är det meningen att man ska vinkla handleden eller kan det vara smart att vrida trugorna så att de hamnar i åkriktningen vid stakning med arbågar vinklat lite utåt? 

Link to comment
Share on other sites

har också funderat en del på detta. Generellt verkar ju trugorna sitta "i samma" riktning som handtaget, men samma för mig när jag stakar så är handtaget lite vinklat utåt från kroppen.

 

Jag tror iofs inte det spelar så stor roll, men jag brukar limma trugorna ngt lite åt "utåt-hållet till".

 

 - SAmma sak med rullskidor; men här känns som stavfästet borde påverkas?

Link to comment
Share on other sites

Brukar alltid vrida mina rullskidspetsar lite så att de verkligen pekar framåt. Men på mina tbs-stavar för snöskidåkning går väl inte det. Vrida på handtaget istället?

Ja, kör man tbs så får man vrida handtagen.

 

Kul att det är fler som har haft samma nördiga tankar.

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic: Såg en ny sorts truga på VL, som inte var "hel". Dvs det var en yttre krans av plast och mindre hål innanför. Lite som gamla bambu-kringlor, fast mindre i diameter förstås. Tänkte att det måste vara riskfyllt i starten om någon annan råkar sätta sin stav i hålet innanför kringlan ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...