Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Justera Rottefella på skejtskidor?


Polar

Recommended Posts

God morgon.

Hur och vad påverkas när man justerar bindningen + och - på skejtskidor? Har sökt men hittar bara på klassiska.

Har stenhårda spår i elljusspåret just nu så mina skidor har börjat släppa framtill, känns som om de inte greppar riktigt. Tror att de är lite för hårda för mig.

Provade senast att flytta fram bindningen max och greppet blev lite bättre men inbillade mig att skidan blev framtung istället och inte lyfte riktig mellan stegen så de blev till att lyfta foten ordentligt för att inte skidan skulle släpa i framtill.

 

Har en spannmätare hemma just men hittar inte riktigt info om hur man mäter skejtskidor, nån som har koll på det också?

Link to comment
Share on other sites

Provade senast att flytta fram bindningen max och greppet blev lite bättre men inbillade mig att skidan blev framtung istället och inte lyfte riktig mellan stegen så de blev till att lyfta foten ordentligt för att inte skidan skulle släpa i framtill.

 

Borde det inte bli tvärt om? Framflyttad bindning = mer skida bakom foten = baktung?

Link to comment
Share on other sites

De borde ju bli så, men på nåt vis kändes det som framändan inte lyfte ordentligt. Men om jag bara inbillade mig eller om den verkligen inte gjorde det får vara osagt. Egentligen inte det stora problemet.

Men är en symptom på styv skida att den slinter fram på hårt underlag? I riktigt mjuka spå går den bättre. Har också provat rottefella klossar under bindningen i mjuka spår och upplevde också då att den släppte framtill...

Men kan ju bero på åkarens bristande teknik också, har bara åkt nån vecka så den är väl rätt usel.

 

Ähh, kan vara att jag svamlar....

Link to comment
Share on other sites

De borde ju bli så, men på nåt vis kändes det som framändan inte lyfte ordentligt. Men om jag bara inbillade mig eller om den verkligen inte gjorde det får vara osagt. Egentligen inte det stora problemet.

Men är en symptom på styv skida att den slinter fram på hårt underlag? I riktigt mjuka spå går den bättre. Har också provat rottefella klossar under bindningen i mjuka spår och upplevde också då att den släppte framtill...

Men kan ju bero på åkarens bristande teknik också, har bara åkt nån vecka så den är väl rätt usel.

 

Ähh, kan vara att jag svamlar....

Det brukar väl vara så att mjuka skidor inte greppar på hårt underlag medan hårda skidor på mjukt underlag "plogar" snön.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande problem på ett par billiga skejtskidor jag köpte i fjor. Det kändes som de var framtunga. När jag skulle flytta fram bindningen insåg jag att den redan satt längst fram. Mystiskt.

 

Jag får väl testa att flytta bak den, och se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...