Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd och rullskidsholkar


erik99

Recommended Posts

Tjenare!

Tänkte köpa ett par nya längdstavar till längdskidorna och har hittat ett par jag vill ha, dock så har jag sån extrem beslutsångest angående stavlängden. Det ska sägas att jag är rätt ny åkare, absolut ingen elit men åker ändå på en seriös nivå, tävlar inte men vill börja göra i framtiden. 

Jag är 180 cm lång och har gjort alla möjliga kalkyler med 0.83, 0.85 och -30 cm osv, och får samma svar på de flesta, mellan 150-155 cm. Men vad ska jag välja för bästa resultat i den klassiska stilen? Mina nuvarande är 149 cm.


Sen en fråga till. Tänkte även använda dessa stavar på mina rullskidor, men jag undrar lite över hur det funkar med att köpa till rullskidsholkar. Är det lätt att byta vinterholkarna mot rullskidsholkar när det är dags, kan jag köra med samma stavar eller bör jag ha ett par avsedda för vintern och ett par för sommaren, eller räcker det med att bara byta holkar? Och isåfall, vilket mått ska jag ha på dem för att det ska passa? Stavarna jag hittat har truga på 8 mm.

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Köp lite längre stavar typ 0,88 och prova hur det känns, korta av dem lite om det känns konstigt. Trugorna är bara att värma loss (doppa i hett vatten eller försiktigt med varmluftpistol) och ersätta med rullholkar när det blir rullsäsong.

Link to comment
Share on other sites

Swix har ett system, TBS, med utbytbara trugor som jag kör med. Jag använder då samma stavar (CT1 150 cm, jag är 173cm lång) både sommar och vinter, har alltså både rullskidspetsar och snötrugor. Jag tycker själva bytet av trugor går smidigt (någon minut) då trugorna är gängade. Tror att det krävs att man köper en Swix-stav som är TBS-förberedd då det är nåt slags infästning/fräsning i botten på själva stavröret. En varning dock för sköra stavspetsar på den största snötrugan som jag lyckades knäcka 3 st. av på isiga konstsnöspår på försäsongen (inom 2 veckor). Metallen knäcktes på samma ställe på alla tre. Fick nya på reklamation men blev orolig för att samma sak skulle hända på t.ex. Vasaloppet (hade extratruga med i midjeväskan). Har konstigt nog inte knäckt fler sedan de två intensiva veckorna så jag kanske hade råkat få en dålig "batch"... Rullskidspetsarna har aldrig krånglat och verkar relativt slitstarka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...