Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av stavar för 1500:-


Kaffe_o_Snus

Recommended Posts

Eftersom jag själv är tveksam rådfrågar jag forumintelligentian. Behöver (?) ett par nya stavar. Har hittat ett antal fina stavar för 1500:- Är det något jag har glömt i min analys?

 

1. OW diamond premio: förmodligen styvast, men oskön kontrollrem. Osäker på om OW fortfarande har problem med stavbrott? Snackades en del om det för ett par år sen. Kan det gå att peta i mina gamla Madshus kontrollremmar?

 

2. Madshus carbon race 100UHM: underbar kontrollrem, lättare än CT1.

 

3. KV+ tornado: Lätt, OK kontrollrem. Bör väl gå att få in en Madshusrem? 

 

4. Swix CT1: Säkert kort, lite Volvo. OK kontrollrem, har ett par stora trugor. Handtagen= förbrukningsvara. Tyngst av  stavarna. 

 

5. Salomon S-lab carbon: dark horse. Har aldrig ens hållit i en. Skeptisk till tumstödet. Lär inte bli den, så jag vet inte varför jag tar upp den ens...

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Kv:s rem. Framförallt för att clipsystemet gör att den sitter stilla. Swix o madshus remmar måste jag tejpa. Vilket dock inte brukar räcka tyvärr flyttar sig ändå. Dessutom nöter jag av swixen o madshus mycket fortare än kv remmen.
Link to comment
Share on other sites

CT1 är inte tyngre än Premio HD. Jag har båda, och de väger exakt lika mycket. Vissa XXL-varuhus kränger Premio HD för 900 kr för tillfället.

 

Swix har en fördel i TBS-systemet tycker jag. Lätt att byta trugor efter förhållanden, på skidlopp kan man ha med sig en reservtruga. 

Link to comment
Share on other sites

Seriösa kvalitetsproblem alltså, eller? Hmm...

Nej. Man hade hittat lite glasfiber i ett test av billigare 9 max stavar. Det jag personligen blev mest överraskad av i "skandaltestet" var att 9 max ansågs som en toppstav med 100 % kolfiber, och inte att 9 max innehåller glasfiber...

 

Premio är en annan stav och har bra brottsstatistik från VC, enligt OW. Skulle vara intressant att se den statistiken för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom testet är på finska så kan jag referera lite vad som står i där. Stavarna är alltså testade på Jyväskylä universitets enhet för idrottsteknologi i Vuokatti av Teemu Lemmettylä. Lemmettylä jobbar som material-projektchef i finska landslaget, t.ex. har han denna vinter varit och testat skidor i PyeongChang där OS hålls 2018.

 

Han har varit med och utvecklat den testapparat som används för testet. Stavarna kortas till 145 cm, läggs i maskinen som trycker från båda hållen i längsriktningen. Sen mäter man kraften när staven börjar böjas.

 

Resultat dyra stavar:

Leki Race Shark 937 N

Start SD3 915 N

OW Premio HD 887 N

Swix Triac 2.0 837 N

Exel World Cup 799 N

Start Race 1.0 756 N

Madshus NCR100uhr 735 N

Kv+ Tornado 747 N

Exel Ultra 732 N

Yoko 9100 694 N

Rex R1 639 N

 

Exempel på billigare stavar;

Yoko 7100 633 N

OW 9 max 621 N

Rex Astra 567 N

Leki Composite Shark  554 N

Swix CT3 541 N

 

Källa till de billigare stavarnas värden http://yle.fi/uutiset/alesta_saa_mainioita_ja_lotkoja_suksisauvoja__yle_testasi_12_sauvaa/8763714

Link to comment
Share on other sites

På tabellen för de billigare stavarna står också hur mycket kolfiber stavarna innehåller och hur mycket tillverkaren säger staven innehålla. De flesta stämmer helt överens och t.ex. Rex astra staven innehåller mera kolfiber (45%) än de själva säger (40%) men det finns en tillverkare som har totalt egna siffror på sina stavar, alltså one way..

 

Diamond 9 Max    Kolfiber 80%     Kolfiber enligt tillverkare 100%

Diamond 850X                  22%                                              50%

Diamond 740                      0%                                              40%

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...