Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny på skidor. Behöver något att stå på till vasaloppet -17


Digitalanatomy

Recommended Posts

Har köpt startplats till vasaloppet 2017. Har ingen erfarenhet av längdskidor sedan 8 års ålder (typ 26 år sen...)

Kan INGET om skidor, men vill kunna at mig runt på ett bra sätt och känna att det inte är utrustningen som begränsar mig, utan mitt ringa kunnande.

Jag brukar gå all in på saker jag gör, inga halvmesyrer. Samtidigt är jag inte gjord av tid och pengar.

Hittade dessa skidor, är det något att ha? Eller ska man gå till Uden sport (eller någon annan "riktig" skidaffär) och få bättre personlig service?

Här är skidorna jag hittat. (jag väger typ 80 kilo och är 188 cm)


http://www.stadium.se/sport/langd/langdskidor/224351101/madshus.hyper-carbon-cl-vasaloppet.medium

vad får jag med de här som jag inte får med andra skidor, alternativt vad får jag med ett par andra skidor som jag inte får med dem här?

vad är en rimlig peng att lägga på ett par vettiga skidor? Om de här inte duger, vad ska jag ha då?


Tror jag kommer försöka åka i skidome i stället för att köpa rullskidor, då asfalt verkar hårt och farligt samt att det inte är på asfalt riktiga vasaloppet går...

Har lufsat runt ett par göteborgsvarv och cyklat till och från jobbet i ur och skur 7 kilometer enkel väg i ganska bra tempo.


Eller en skida på uden sport.
http://www.udenssport.se/sv/product/4297/HYPERSONIC-Carbon-Classic

Eller den här?

http://www.udenssport.se/sv/product/5048/ATOMIC-RED-MARATHON-CL-14-15-PAKET

Är ju en enorm jungel där ute och jag har ingen aning om vad jag ska kolla efter.
 

Link to comment
Share on other sites

Om du vill gå "all in" så är nog inte skinskidor det bästa... i min mening... (har ej testat dem men de flesta säger att glidet är hyfsat men inte lika med vallade skidor).

Bra som träningsskidor kanske, man slipper fästvallan etc..

 

Men om man vill träna fästvallning så... när ska man göra det om inte på träning?

Vasaloppet är annars inte riktigt som att åka skidor på konstsnöspåret eller andra välpreppade spår i södern. Vi är väldigt bortskämda här (Jag tränar i Småland) och jag har alltid haft bättre spår hemma än i Vasaloppet och då har jag startat 2 gånger i led 4. Utan bra spår så ger fästvallningen dålig utdelning och det är mycket pannben (men känslan i Vasaloppet är magisk :), man svär i spåret men kommer tillbaka!).

 

Jag rekommenderar (vi har många åsikter här på forumet) att gå till butik och prata med kunnig personal och få ett par utprovade skidor som passar dig och din erfarenhet. OK, du har inte mycket erfarenhet nu... det ger tyvärr att det snart blir tal om att köpa ett par till :) Ett par grusskidor och ett par tävlingsskidor är vanligt... de som verkligen satsar eller håller på länge har många skidor för olika typer av snöförhållanden plus en evig förhoppning av att få ett par vinnarskidor :)

 

Så ett par hyfsade skidor med "nybörjarspann" till att börja med är bra, inte för dyra eftersom du snart (inom något år) vill skaffa häftigare skidor med högre spann och bättre glidytor :)

Stavar, du kan använda samma till både rullskidor och snöskidor, bara olika trugor men det vet man i butiken. Fixa inköpen på reorna som kommer nu/snart (jag har faktiskt inte sett jättemycket reor på webben än?).

Fråga gärna mer om annonser men Stadium, Intersport.... jag hade aldrig handlat där när det finns bra affärer med kunnig affär med högre tillförlitlighet. Dessa affärer har säkert bra skidor men jag litar helt enkelt mer på att de "bättre" affärerna klarar att hitta den bra skidan åt mig....

Link to comment
Share on other sites

Alltså All in kanske var fel uttryck, men jag vill liksom inte köpa ett par svinbilliga skidor för att ha nåt på fötterna, jag betalar hellre några extra kron ior för nåt som funkar.

Är ledig i morgon så blir en tur ner till butiken, lika bra att smida medan järnet är varmt.

Tack för alla tips.

Link to comment
Share on other sites

Skidhandlare brukar vara försiktiga med att plocka hårda skidor åt nybörjare så när du ökat din kapacitet några nivåer kommer du antagligen att tycka att de är för mjuka. Första paret skidor kan därför gärna vara ett blocketfynd e.dyl. och sedan kan man köpa sitt första par riktiga race-skidor när man har lite mer erfarenhet och vet mer om vad man vill ha. Blocketlaggen blir då dina grusskidor.

 

Den som har ett antal kg övervikt när man börjar träna har möjligen ett "bättre utgångsläge" för att köpa utrustning. I takt med att man utvecklas som skidåkare fixar man att trycka ned en hårdare skida relativt kroppsvikten och om man däremellan också har gått ned i vikt så kan samma skida fortfarande vara relevant.

 

Stighudsskidor har jag aldrig övervägt.

Link to comment
Share on other sites

Var förbi Uden sport i dag för att titta lite.

 

Kom hem med följande... Så man kan väl säga att jag är klar med utrustningsbiten.

 

Salomon wasa 610 rullskidor

Salomon classic rc skidor

Salomon S-lab classic pjäxor

Leki track carbon stavar

 

Hoppas jag inte gjorde bort mig men kände mig väl omhändertagen och guidad i djungeln.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte rullskidsspetsar till stavarna innan du testar rullskidorna.

Det måste vara hårdmetall och de behöver slipas relativt ofta så en diamantfil (finns på Biltema) är i stort sett nödvändig.

Givetvis ett tips med hjälm på rullskidor... vurpa på asfalten är aldrig kul men bra att klara huvudet.

 

Stakning tränas bäst kontinuerligt, inte alltför intensivt eftersom armbågar och axlar tar stryk om man är ovan (de flesta är det).

Själv var jag en löparsparris innan skidorna började för ca 10 år sedan, mycket stakträning sedan dess och många skador eftersom jag börjat för sent på året och för snabbt... men nu är det mer kontinuerligt hela året och inte lika intensiv ökning på höst/vinter och det går betydligt bättre.

 

Du får återkomma till vintern med alla vallafrågor :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...