Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

24 tim


Volevodin

Recommended Posts

Läste på langd att Erik Wickström, en finne och en ryss skall försöka sätta rekord i 24 tim skidåkning. Det som förvånade mig att det stod att man skulle ha varvräknare, verkar amatörmässigt då det finns hjälpmedel med digital varvräkning kopplad till en monitor, den teknik som används vid ultralopp.

Rekordet har en finländare på 43,3 mil, men då växlade han mellan skejt o klassiskt, stakrekordet lär ligga på 40.3 mil och det är väl det som Wickström riktat in sig på att försöka slå.

Återstår att se hur det hela slutar. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Imponerande! Och vansinnigt tråkigt, både att se på och att utföra.

Hur vet du det. Jag har både deltagit och tittat på ultralopp inomhus. Jag var med på ett 6-timlopp på en 250 m rundbana och

förväntade mig att det skulle bli långtråkigt. Tiden gick fantastiskt fort, men hade musik i hallen och sen kolla mellantiderna var 40 min och se om man höll tempot. Jag hade bestämt att inta vätska/förfriskning var 40 min och höll schemat helt och hållet i

5 tim, sista tim lite oftare. Viktigt att ligga under schemat för mellantiderna, så att man har lite att ta av på sista halvan, ännu viktigare på 12 o 24 tim. Skulle tro att mellan 18-22 tim är den kritiska perioden, iaf var killen som slog rekord nere för räkning vid den tiden, reste sig och kom igen på slutet.

Jag är otroligt imponerade av dessa ultramänniskor, som klarar att övervinna sig själva och hitta krafter. som egentligen inte finns. Viljans seger över kroppen. :huh:

Återstår att se om Wickström har psyket som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du det. Jag har både deltagit och tittat på ultralopp inomhus. Jag var med på ett 6-timlopp på en 250 m rundbana och

förväntade mig att det skulle bli långtråkigt. Tiden gick fantastiskt fort, men hade musik i hallen och sen kolla mellantiderna var 40 min och se om man höll tempot. Jag hade bestämt att inta vätska/förfriskning var 40 min och höll schemat helt och hållet i

5 tim, sista tim lite oftare. Viktigt att ligga under schemat för mellantiderna, så att man har lite att ta av på sista halvan, ännu viktigare på 12 o 24 tim. Skulle tro att mellan 18-22 tim är den kritiska perioden, iaf var killen som slog rekord nere för räkning vid den tiden, reste sig och kom igen på slutet.

Jag är otroligt imponerade av dessa ultramänniskor, som klarar att övervinna sig själva och hitta krafter. som egentligen inte finns. Viljans seger över kroppen. :huh:

Återstår att se om Wickström har psyket som krävs.

Det vet jag inte, helt rätt. Jag tror däremot att det skulle vara väldigt trist att nöta varv på varv i en hall i 24 timmar.

 

Att fightas mot sin egen hjärna i 24 timmar är å andra sidan lite lockande. När den lilla rösten dyker upp som säger att det räcker nu, att prata ner det kräket och fortsätta nöta. Efter 24 timmar har ju den lille rackaren helt rätt dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Senaste:

"En tendens till tjuv och rackarspel har börjat skönjas i spåret. Man skulle väl kunna sammanfatta det som att vissa delar av forna östblocket inte är allt för sugen att göra sitt vad gäller dragning i klungan (men kapaciteten finns där visar några taktiska spurter). 

Erik leder på snart 30 mil. Över 15 timmar avverkade."

Link to comment
Share on other sites

 

ERIK WICKSTRÖM BREAKS THE WORLD RECORD!

Erik Wickström, 33, breaks the new Guinness World Record in 24 hour non-stop cross country skiing!

 

How far can you ski for 24 hours? Erik Wickström from Sweden has today, 1st April broken a new world record in long-distance skiing classical style with the final result of 438,575 km during 24 hours. The previous world record was held by Teemu Virtanen from Finland with a distance of 433 km. Teemu was aiming to beat his old record, but his body said stop after 21 hours. Competing for the new world record was also Denis Kabanen from Russia who was on course for 16 hours and 15 minutes before he had to stop. Erik Wickström was the only one making it through the full 24 hours and in the end he beat the old world record with over 5 km!

 

-It was very exciting to test the limits of my body and it was a huge challenge both physically and mentally, but I will probably never do it again. For the last three hours when I was on the course alone it was extremely challenging and it felt like being in a tunnel where you are only be able to look forwards, says Erik Wickström, who now is the current record holder.

 

The world record attempt started at 07.20 on Thursday, 31st March and finished at 07.20 on Friday 1st April. It took place in Vålådalen and over 1064,5 laps on a 412 m loop, made by only double pooling!

 

Event facts:

Date: 31st March until 1st April

Time: 24 hours 07.20 - 07.20

Competitors: Teemu Virtanen FIN, Erik Wickström SWE and Denis Kabanen RUS

New world record: 438575 (438,575 km)

Technique: Classical

Place: Vålådalen, Sweden

 

For more information, photos and videos contact:

Alexandra Rydberg, Media Manager at +46 709 853931

and see Ski Classics facebook:

Link to comment
Share on other sites

Vad är nästa steg? 24h skierg kanske? Finns det något sådant rekord?

 

På c2 roddmaskin är det 251288m för kvinnor och 314348m för män.

 

1.000.000m: 4dygn 23h 50m 6s

 

Låt nu Erik sova ett dygn (åtminstone) innan du kommer med dylika förslag :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är djupt imponerad av super Eriks prestation. Här förbleknar ju mina små insatser (t.ex. Vasalopp runt kvarteret på 260 meters bana, 347 varv,  och Vasalopp+två öppna spår samma år ) till en fjärt i vinden. Min stora merit numera blir väl arr Erik faktiskt skrivit positiv artikel om mig i Vasalöparen. Skall vi inte framföra honom som vår kandidat till årets bragdguld ? :wub:

Link to comment
Share on other sites

436km på 24h är nästan 5 vasalopp på raken där varje lopp tar 5h. Sug på den led 3 åkare :D

 

Lyfter på hatten för Eriks prestation och kan samtidigt garantera att jag inte kommer göra ett försök att ta hans rekord!

Oooh, den sved faktiskt. Jag skulle alltså inte kunnat hänga med honom i 9 mil ens. 

Link to comment
Share on other sites

Oooh, den sved faktiskt. Jag skulle alltså inte kunnat hänga med honom i 9 mil ens. 

Samma här :) 

 

Det blir onekligen ett litet annat perspektiv när man sätter prestationen han gjort i en jämförelse. Som att varje mil går på 32min. Jag var skitnöjd när jag häromåret klarade en skatetävling över 15km men en km fart precis under 3 min. Lite långsammare än det höll Erik i 436 km. Det blir liksom lite absurt, ungefär som när Jonas Buud springer VL på 5:45 eller gör 100km med snittfart på 4min/km. Sprang 6x1000m intervaller igår kväll och låg på 4:10 och då fick jag vila 2min mellan varje. Det blir svårt att ta in helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...