Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Byta backspärr


klose

Recommended Posts

Jag har faktiskt aldig behövt byta. Hjulen alltid varit slut före backspärren. Kanske är bra med 5-56 eller olja för att underlätta. Jag kanske hade använt ett bra skruvstäd till en början. Annars får du väl lita på RS ;)

 

Vet inte om du har någon nytta av det jag skrev för länge sedan. Men det var ju om de vanliga lagren och inte om nållagret.

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html?m=0

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba och trevliga svar! Jag gissar att det är läge för byte eftersom det trillade ut några "pinnar" när jag plockade isär hjulet. Har tagit en bild om det kan vara till någon hjälp :-) https://www.dropbox.com/s/xl6y6m8vhqaqpon/2016-03-29%2020.00.04.png?dl=0Vad tror ni?

Tack för länken också! Ska smörja lagren också!

Ser ut att vara mer än hög tid att byta! :) Har avårt att se att den där backspärren kan ge något fäste? Bara att ta en passande hylsa och hamra alternativt trycka ut det i ett skruvstycke. Det kan nog sitta ganska ordentligt så lite våld kan krävas.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har aldrig haft isär ett spärrat hjul, vad är det som spärrar ? Lagren antar jag att man knackar bort på samma sätt som på inlines genom att ta bort axeln och sen sticka in ett drivdorn och knackar bort lagret.

En fråga; spelar det någon roll vilken sida man vänder utåt vid återmontering med tanke på täthet mot väta ? (i så fall måste man märka utsidan före demontering)

 

Det har rekommenderats att fetta in innan man sätter ihop, vad är det man fettar in i så fall ?

 

ps. drivdorn finns att köpa på Biltema och är användbart i många sammanhang, jag har med både platt och vass ända, de vassa använder jag att markera hål för borren vid montering av bindningar.

Link to comment
Share on other sites

Nu känns det som du vimsar till det lite V ;)

 

Det som spärrar (vanligtvis det hjul man har bak på klassiska rullskidor) är ett s k nållager. Den sitter ju i mitten av hjulet och har ett antal "rullar" som trycker mot axeln.

Om man tar isär och även fettar in detta nållager, brukar man kunna få lite "bakhalt". Det brukar dock försvinna efter någon mil, när överskottet av fett tryckts åt sidan.

 

Till tävlingar förr mixtrade man ibland lite med detta. Antingen kunde man slipa ner själva axeln lite, för att minska friktionen lite, trots att backspärrsfunktionen fanns kvar. Eller så plockade man bort ett antal av "rullarna" i nållagret.

 

Läs lite i det jag skrev för länge sedan V! Det jag länkade till ovan. Självklart är det de vanliga kullagren man fettar in. Men själv lägger jag extra fett just för att det inte ska tränga in vatten och salt in även mot nållagret.

Link to comment
Share on other sites

Är det samma backspärr i alla hjul?

Har Bytt till Elpex rosa PU2 och har satt en Swenor axel i dem. Rullade riktigt tungt tycker jag. Eller beror det på att hjulen är just nya?

Det kan nog variera. Du får väl kolla lite hur hjulet snurrar om du gör detta med bara axeln i. Alltså om du plockar bort lagren. Då borde du ju kunna avgöra hur just nållagret påverkar trögheten.
Link to comment
Share on other sites

Dk: efter att ha läst igenom din instruktion för infettning av lager och byte av lager inser jag att det är en helt annan sak mot ett par inlines. Bra och instruktivt med bilder bl a såg jag tydligt nållagret på en av bilderna.

Om jag fattade det rätt så finns det två metoder att fetta in lager ena med lagret kvar i skidan efter att distansen är borttagen, det andra efter att lagret tagits bort. Det jag undrar över är om risken är stor att man deformerar täckbrickan eller gummitätningen så att det läcker in vatten i lagret, speciellt om man är ovan första gången. Man kanske skulle "träna" på något uttjänt lager först, innan man ger sig på rullskidorna och "klåpar till det"

 

Efter att jag varit ute i regn eller sköljt av dem brukar jag droppa lite cykelolja i springan på distansen - är det till någon nytta ?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte samma backspärr i alla, finns två varianter, en lite mindre som Swenor och några till har där backspärrsytterdiamterna är mindre än kullagrens, sedan har vi Eagle och några till där ytterdiametern är identisk med kullagerytterdiameter. Om du tävlade idag Dunder så kan jag berätta att många mixtra med sina backspärrar även nu..., finns några varianter för att få den att gå lättare.

 

För övrigt tycker jag det är meningslöst att underhålla kullager, när de börjar låta illa är det bara byta, ett kullager kostar inte många kronor och jobbet att byta jämfört med att försöka fetta in genom att lyfta täckbricka är i princip identiskt. Men när jag byter ut kullager brukar jag peta in fett i backspärren om den är ok och inte behöver bytas. Tävlingsrullisarna och dess kullager är en helt annan femma, där är jag pedantisk med skötseln.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte samma backspärr i alla, finns två varianter, en lite mindre som Swenor och några till har där backspärrsytterdiamterna är mindre än kullagrens, sedan har vi Eagle och några till där ytterdiametern är identisk med kullagerytterdiameter. Om du tävlade idag Dunder så kan jag berätta att många mixtra med sina backspärrar även nu..., finns några varianter för att få den att gå lättare.

 

För övrigt tycker jag det är meningslöst att underhålla kullager, när de börjar låta illa är det bara byta, ett kullager kostar inte många kronor och jobbet att byta jämfört med att försöka fetta in genom att lyfta täckbricka är i princip identiskt. Men när jag byter ut kullager brukar jag peta in fett i backspärren om den är ok och inte behöver bytas. Tävlingsrullisarna och dess kullager är en helt annan femma, där är jag pedantisk med skötseln.

Menar du att det är samma i Elpex och Swenor då?.

Vad har du för tips och trix för att få backspärren att gå lättare?

Link to comment
Share on other sites

Menar inget avseende Elpex, vet ej, öppna och se om det är mindre ytterdiameter än kullagren, är det de så är det samma som Swenor. Eller fråga någon annan...

 

Trimma backspärr: 1) köra med autsol så man sliter in dom fort, kör inte för länge för då kan de skära. 2) Slipa ner axeldiamtern 3) Ta bort pinnar (tar du bort för många och kör kraftiga frånskjut kan du få pinnsallad om du har otur, så detta gör inte jag, fast har man bara tänkt att staka kan man väll ta bort alla utom en. 4) Hitta en väl insliten backspärr eller ny eller nått som går lätt från start 5) Lite kombo av allt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde även talas om att det kunde bli trassel om man slipade ner axeln för mycket. Men inget jag varit med om. Känns som man borde slipat ner så mycket så man inte kan ha haft någon backspärr kvar alls då. Själv körde jag mest med att slipa ner axeln lite genom fina sandpapper och pelarborr. Men jag vet även de som använde fina mikro-svarvar, för att inte "runda" axeln. 

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa nya hjul till mina Marwe. På Skistart har de hjul i urethan med lager och spärrlager, men vad jag kan se ingår inte hjulbulten. Vill nog ha nya bultar också och vad kan få tag på såna, Biltema verkar ju inte ha passande bultar.

I spärrade (bak-) hjul är det ju själva axeln som är gängad. Det brukar väl alltid vara 8 mm, så jag brukar alltid byta till vanliga spärrmuttrar. I framhjulen är det ju en röraxel. Jag har flera ggr bytt till en helt vanlig bult, 6 mm. Samma här att vanliga spärrmuttrar är bra. Bak får du ju ha 13 nyckel och fram 10.

 

Men som RS skrev ovan kan nog axeldiametern på spärrade hjul vara lite skillnad. Så det är väl bra att även köpa med axeln. Det brukar ju alltid gå att köpa kompletta hjul!

 

(Jag svarar på din olje-fråga i em. hinner inte nu ;))

Link to comment
Share on other sites

Stämmer inte dunderklumpen, finns flera spärrhjul som inte har 13 mm och som inte har en traditionell bakaxel. Marwe t.ex. Har det inte. Deras fram och bakhjul ser lika ut och dom har både en vanligt 6 mm bult som axel. Så varianter finns :), även udda fabrikat som powerslideser ut så ibland. Sålde för många år sen en Eagle SI Classic som också såg ut så. Spärren är då emot själva röraxeln som dukallar det. Den spärrar bara när den är fastskruvad ordentligt, förresten när jag tänker efter ser nog Fischer lika ut också
Link to comment
Share on other sites

Stämmer inte dunderklumpen, finns flera spärrhjul som inte har 13 mm och som inte har en traditionell bakaxel. Marwe t.ex. Har det inte. Deras fram och bakhjul ser lika ut och dom har både en vanligt 6 mm bult som axel. Så varianter finns :), även udda fabrikat som powerslideser ut så ibland. Sålde för många år sen en Eagle SI Classic som också såg ut så. Spärren är då emot själva röraxeln som dukallar det. Den spärrar bara när den är fastskruvad ordentligt, förresten när jag tänker efter ser nog Fischer lika ut också

;)

Bra med lite kunskap utöver de "vanliga" elpex, swenor, proski mm. Men nog har jag micklat med eagle-hjul som varin någorlunda vanliga. Har de olika på olika modeller då? ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Efter att jag varit ute i regn eller sköljt av dem brukar jag droppa lite cykelolja i springan på distansen - är det till någon nytta ?

På vanliga träningsrullskidor skulle jag inte droppa olja. Det borde bara lösa upp fettet och göra så att lagren blir utan fett/olja snabbare.

 

På tävlingsrullskidor är det en annan sak. Sköter man dessa hela tiden, kan man väl använda ptfe-olja. Jag testade dock rull mellan ptfe-olja och ptfe-fett på swenor alutech med keramiska lager för massa år sedan. Ingen skillnad. (Utom möjligen några m innan fettet blivit varmt). Och tryggare med fett än olja om man inte orkar sköta dem hela tiden. Jag tror Westman tyckte att fett var bättre. (Kände nå'n som kände honom...)

 

Sen håller jag inte helt med RS. Tycker själv det går mycket snabbare att sköta om ett lager på träningsrullskidor från ena sidan med lagren kvar i hjulen, än att byta. Men visst- skönt med nya lager ibland. Mina förste elpex wasa måste jag kört flera tusen mil på utan att byta lager, och knappt plockat ur många ggr heller.

 

Efter jag skrev det jag länkar till ovan, har jag oftast börjat köpa kinesiska rostfria lager istället. Lite dyrare, men känns bättre. Ca 50 kr/st, så ca dubbla priset.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...