Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips,råd och erfarenheter till en rullskidsentusiast i startskedet :)


Mimmi-fin

Recommended Posts

Har tänkt skaffa ett par rullskidor pga den bristande snön här i österbotten (finland).

Åker annars skidor så mycket jag kunnat och köpte ifjol ett par nordic powerslide som jag kör med på sommaren enormt roligt!

Jag kör på dålig asfalt så dom bör vara stabila.

Hittade på xxl ett par swix roadline c2 classic till ett bra pris och enligt reklamen skulle vara en testvinnare 50mm hjulbredd men så läste jag också om elpex evo x (upptill 75 i vikt jag väger 70). Så vilka råd har ni? Har inte läst så mycke erfarenheter av swixen..

Tack :)

Link to comment
Share on other sites

Elpex Evo är inte de stabilaste. Passar bättre till vana åkare. Elpex Wasa har 50 mm hjulbredd och är grymt stabil. Elpex Wasa Evolution är ännu bättre på dålig asfalt, men lite tyngre och svårare att diagonala med. Valet är en smaksak! Har inte prövat Swixskidorna, men Elpex skulle jag klart rekommendera. På Elpexen finns ju dessutom PU-2or (kommer även till Wasa-modellerna ryktas det om), som ska vara överlägsna gummihjulen....
Link to comment
Share on other sites

Sportia Mattsson i Jakobstad säljer Elpex tror jag (åtminstone har de gjort det, inte 100% hur det är nu). Ifall du vill köpa i butik och känna på skidorna före köp. Österbotten dock avlångt så kan ju hända att du inte har vägarna förbi Jakobstad.

 

Kan dock inte hjälpa dej med erfarenheter då jag kör på Marwe skate och numera inte har några klassiska rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Swix roadline är väl samma skidor som hette Proski förut. Har Proski med alustomme och måste nog ge rådet att om det är grov, dålig asfalt som är underlaget så välj ett annat märke. Vibrerar nåt så kopiöst. Deras 2:or verkar också gå tyngre än en del andra. Om det är nu är positivt eller inte?

Har faktiskt tänkt skaffa Powerslides eller nåt liknande med lufthjul för stakträning för att få lite komfort på norrländska oljegrusvägar!

Link to comment
Share on other sites

När Swix hette Pro-ski hade de problem med täckbrickan till lagren och kallades ett tag för "pro-skit". Vet inte om Swix kommit till rätta med lagerproblemen.

Jag skulle nog hellre välja Elpex Wasa (50 mm), då jag inte hört något negativ om dem. Om det blir några mer rullskidor för min del (har gamla Marwe) blir det nog Elpex 610 ev med tegelröda hjul. (40 mm)

Link to comment
Share on other sites

Äger ett par Elpex Evolution X och har även provat Swix Roadline C2. Kan konstatera att C2 är betydligt lättare att diagonala med, det är stor skillnad i stabilitet. Evo X är fantastiskt skön på dålig asfalt. C2:orna har jag inte åkt på dålig asfalt med, så där har jag ingen åsikt.

 

Personligen skulle jag kika på Elpex Wasa Evolution som jag tycker verkar vara en bra kompromiss med sina bredare och stabilare hjul. Och om du inte är intresserad av att tävla på 2:or kanske det är värt att kika på trögare hjul på en gång? 3:or är mer skidlikt och säkrare, men å andra sidan också tråkigare att åka på...

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla intressanta svar! Wasa evo verkar ligga högt bland favoriterna skulle verkligen behöva hitta en butik som säljer dom för att bekanta mej mer. Frazzi jag brukar nog vara till jakobstad ibland så tackar för tipset !

Jag betalar nog mer för att få det bästa direkt för jag VET att jag ändå ska ha det senare ändå... man lär känna sej själv med åren !

Hur e det med stavarna då? Såg dessa med dämpning det verkar ju bra någon som provat och vilka? När jag kör powerslides så märker jag att armbågen börjar ta lite stryk inget farligt än men det kan bli. Förövrigt rekommenderar jag powerslides varmt har själv ett par xpath 2,0 och luftgummihjulen gör åkningen mycket härlig !! Lappen, dom går utmärkt på oljegrus om du bestämmer dej för att köpa ☺

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla intressanta svar! Wasa evo verkar ligga högt bland favoriterna skulle verkligen behöva hitta en butik som säljer dom för att bekanta mej mer. Frazzi jag brukar nog vara till jakobstad ibland så tackar för tipset !

Jag betalar nog mer för att få det bästa direkt för jag VET att jag ändå ska ha det senare ändå... man lär känna sej själv med åren !

Hur e det med stavarna då? Såg dessa med dämpning det verkar ju bra någon som provat och vilka? När jag kör powerslides så märker jag att armbågen börjar ta lite stryk inget farligt än men det kan bli. Förövrigt rekommenderar jag powerslides varmt har själv ett par xpath 2,0 och luftgummihjulen gör åkningen mycket härlig !! Lappen, dom går utmärkt på oljegrus om du bestämmer dej för att köpa ☺

Powerslides är väl mer som ett par Inlines och Skike mer som rullskidor. Men jag är ingen expert och har inte testat någon av dessa. Men om man kör skate-rullskidor, tycker inte jag man får så stora problem med armbågar mm. Det hör mer till det hårda stakandet på klassiska rullskidor. Jag köpte Staffanstaven för ett tag sedan. Bra tycker jag. Men fjädern kanske lite vek om man är tyngre och kör mycket stakning. Skrev llite om mitt köp för många år sedan...

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/10/staffanstaven.html

 

Själv har jag haft gamla vanliga Elpex Wasa. Jag gillar inte de breda hjulen. Tycker det är en vanesak. Kör numera med tre par Elpex team, som har smalare hjul. Liksom Elpex Evo. Man vänjer sig snabbt vid smalare hjul, så om du är en van skidåkare, bör du testa smalare tycker jag. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mina powerslide xc path 2.0 är mera som rullskidor men det finns dom som är som inlines också. Det är ganska mycke backar här där jag bor så jag använder armarna ganska mycket det är nog därför det känns i armbågarna...☺

Tackar för länken jag är glad för alla tips jag får det blir nog en stav med dämpning absolut!

Jag tog mej en tripp till Vasa idag och tänkte kolla vilka skidor dom har där...men vilken besvikelse 3 sport affärer och en hade en modell som hade ramlat ner från en hylla och försäljaren gick till lagret och enda han hade var en swenor.. och som svar när jag frågade om dom får in mer rullskidor så sa sa han surt nej det är för dåliga vägar

Okej nå jag hittade billiga restpar av skidskor så jag tog mej en titt då kom en till och ville se på rullskidor....kanske Vasa borde bredda sortimentet lite...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag beställde ett par elpex wasa evo med broms och elpex comfort stavar med dämpning och jag är riktigt nöjd måste jag säga ☺

Jag var ut på en premiär tur och det gick över förväntan, det gick riktig bra att diagonala och dom kändes väldigt stabila !

Tänkte skippa backarna men då jag kom dit så blev jag modig å rullade ner vilket också jick bra, såå första intrycket är endast positiivt ☺ såklart behöver jag finslipa tekniken och slappna av mer men det kommer med mera träning ☺

Bromsen var en trygghet som kan rekommenderas den störde inte åkningen på något sätt och var ställbar i många lägen !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...