Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svårt få på rullskidholkar


taxen

Recommended Posts

Jag har köpt Excels fjädrande rullskidholkar med adapter och skulle byta till dessa idag. Hur långt ska man få på den där adaptern egentligen?? Jag trycker för allt jag är värd och jag har fått på den 12 mm. Räcker det?

Vet det var svårt få på förra gången jag skulle byta också men uppenbarligen fick jag på den tillräckligt långt den gången eftersom den inte ramlat av iaf. Men 12 mm känns ju lite kort. Det är rätt mkt kvar på adaptern om man säger så. 

Jag har ett par Madshus aluminiumstavar till rullskidorna och har mätt diametern på stavarna till 10 mm (med skjutmått). Och adaptern ska ju passa 10 mm. 

 

Är det bara råstyrka som gäller?? Tycker jag är hyfsat stark för att vara tjej men nog borde det väl inte krävas så mkt mer styrka. Känns dessutom som att skulle man trycka hårdare så sviktar staven så mkt. 

 

Tacksam för tips...

Link to comment
Share on other sites

Det låter lite för lite tycker jag. Men jag har aldrig använt just den så jag vet inte hur djup den är. Det kan du väl kolla med en tändsticka eller så. Om du inte får på staven tillräckligt djupt, så är risken för stavbrott nertill betydligt högre.

 

Trugor och rullholkar är ju lättast att byta i varmt vatten. Brukar koka upp i vattenkokare och ta i stor kopp eller tillbringare. Om du ska få på dem, så kan det ibland vara bra med tunna handskar, då metallen på spetsen är lite varm. Du får väl doppa ner även stavspetsen, ifall det sitter smältlim på denna som hindrar fån att trycka i den ordentligt. 

 

Lycka till ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade provat med att koka adaptern först och då fick jag på ca 12 mm, men när jag sen sänkte ner hela paketet (dvs adapter monterad på staven) i kokande vatten och lät det vara en stund så gick det betydligt bättre :-)

 

Och nu ska jag ju slippa detta framöver då adaptern sitter kvar och jag bara byter själva toppen som sitter med klicksystem.

 

Hoppas jag....

Link to comment
Share on other sites

Inte kul åka med Exel fjädrande spetsar. De jag hade var - förutom otroligt dålig pendel som resultat - dessutom alldeles för breda i spetsen. Funkade bra i 25 grader o sol:-). Kanhända de ändrat det det vet jag inte. Rex QR Tip rules!!! De har blivit - de gröna - extremt hållbara i metallen. Tvärtemot de gamla som Dunderklumpen har erfarenhet av... Elpex Extreme dämpande stav verkar kanon, den som Sunlake har!!!
Link to comment
Share on other sites

Läste ämnet lite dåligt. men jag har ett par Exel stavar med dämpande spets förut. Och de är inte samma bredd de stavarna som Exels andra... Tror jag mätte staven t 9 mm... Passade perfekt med One Way- spetsar iaf!! Så det var inte 10. De stavarna är 9 lr 9,5 mm - vad har One Way nu igen?? Så de dämpande spetsarna har samma diameter på infästningen som one Way som det verkar.
Link to comment
Share on other sites

jag vill minnas att OW och Madshus kör 9mm på alla modeller. Jag kör Madshus-trugor på OW-stavar.

 

(reservation för alustavar som jag inte känner till något om)

 

Aluminium är effektiv värmeledare så ifall stavrörsände i alu inte är värmd så kan den nog kyla och stelna smältlimmet snabbt. Dvs snabbare än motsv kompositstav.

 

Kan rekommenderas att värma båda delarna som ska sammanfogas när man håller på med smältlim.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...