Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ännu en rullskidefråga


klofver

Recommended Posts

Tänker köpa nya rullskidor, är nybörjare på rullskidor annars åker jag en del vanliga skidor. Öppet spår i vintras på 7.16. Jag väger 70 kg och vill ha så stabila och trygga skidor som möjligt. Sitter och kollar på elpex evolution vilket tydligen ska vara väldigt stabila. Men för åkare över 75kg.

 

Spelar det verkligen så stor roll? Någon annan i samma viktklass som mig som kör på evolution

Link to comment
Share on other sites

Vikten spelar mindre roll, vägt 72-77 kg och inte märkt någon skillnad på vanliga Evolution X, även åkt på Evolution V med samma vikt. Elpex Wasa (evolution och 610) har bredare hjul och är stabilare med andra ord om det är du vill ha annars rekommenderar jag Elpex team 610, tycker det är lika bra komfort som på Evolution. Man övar snabbt upp stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

Elpex har betydligt stabilare skidor än Evolution. Både Team och Wasa är betydligt stabilare och mer lättåkta än Evolution.

Evolutions fördel är komforten, finns förmodligen ingen skida som är lika "vibrationsfri" som Evolution. Man vänjer (lär) sig dock ganska snabbt att åka med mindre stabila skidor. Ska du åka på dålig asfalt är det bättre med Evolution, bra asfalt funkar Team skidan lika bra. Har man inte tänkt tävla på rullskidor kan man köra på Wasa eller Wasa Evolution. Dom har 50mm breda hjul vilket gör att dom går lite trögare än 40mm som Team och Evolution har.

Link to comment
Share on other sites

Provat att åka med en del från Elplex men kan inte med säkerhet säga vilken av de olika märken. Tycker att swenor fiberglass är mer stabil, lätt åkt och vibrationsfri än de Elplex jag provat. Dock så upplever jag att Elplex är en längre rullskida och då mer skidlik. Men mitt tips för en nybörjare är swenor fiberglass.
Link to comment
Share on other sites

Det blir många åsikter... Jag har Swenor Fibreglass också, åker ca 40-60 mil per år och är inne på 7:e året med dessa skidor. Jag upplever dem inte speciellt stabila men hållbara, mjuk svikt i skidan som tar upp vibrationer bra. För att diagonala och få dem att kännas mer som strykjärn på vägen så rekommenderar jag dock bredare hjul.

Wasa Evo? allt det bästa från Elpex? Har inte testat dem men skulle absolut gjort det om jag skulle handla idag.

 

Jag stakar i dagsläget till 100% på rullskidorna men skulle vilja diagonala mer, klarar inte detta än på dessa instabila Fibreglass som knappt kan stå på egen hand på lätt rundade hjul.

Väldigt sköna och bra på många sätt men inte stabila till diagonal för en osäker rullskidsåkare (som jag).

Har nog inget med Vasatider att göra, jag ligger på mellan 6-7 timmar på rätta Vasaloppet ett normalår.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen hålla med om att swenor med 2or är svårare att åka diagonal/stakning med frånskjut på, de rullar lätt och det är svårt att hinna med nästa tag så att säga. Det jag gjorde efter ca 1 års användning av mina swenor var att köpa 3or bak eftersom man står mer eller mindre 80% av sin vikt på bakhjulen. I början var det väldigt stor skillnad i tröghet men man lär sig att tackla de med. Det ger också en mer skidlik känsla då 2or och särskilt välanvända sådana går väldigt fort, mycket fortare än en snittföre på vintern. Men med 3or bak hinner man framförallt med med benen i diagonal/stakning med frånskjut. Så vet du att du inte ska tävla på rullskidor tycker jag att du direkt ska köpa ett par rullskidor med 3or bak. Eller om du är tät så köper du till ett par extra 3or och åker med de på träning och inför ett lopp samt till loppet byter du till 2or.

 

Nu har jag haft mina i ca 2,5 år, är väldigt nöjd med de och ska i dagarna även dra på 3or fram! 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...