Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Slöa rullholkar och blåsor?


Lars_Falun

Recommended Posts

Har just kommit igång på rullisarna efter vinterns träningar. Har endast åkt Birken i år men siktar på vasan samt avsluta nästa års säsong med skråfjällstävlingen i norge i april(skate). Jag började med med rullskidor för första gången i mars i år och tycker det går framåt på både klassiskt och skate. Dock brottas även jag med problemen blåsor i handflatorna och slintande stavar i asfalten. Min fråga är om någon har erfarenhet av att våtslipa holkarna på Tormek slipen. Jag använder den till mina stämjärn och yxor vilka också har härdat stål. Inbillar mig att det är skonsammare och förlänger intervallerna mellan slipning. Bildas det en s.k. råegg när man trycker på med en diamant trissa samt tappar man härdningen en smula? Jag skall prova i kväll med mina Rex holkar så får vi se hur bettet blir på morgondagens intervall pass :huh: .

Link to comment
Share on other sites

Stavspetsarna är av volframkarbid som är betydligt hårdare än härdat stål. Det enda som biter bra på dem för slipning är diamant.

 

Mitt tips för att slippa blåsor i händerna är att använda stavremmar av mindre storlek, trä in händerna längre och dra åt mer runt handleden än runt själva handen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag skall köra utan ett tag. Tröttsamt att punktera dessa blåsor varje kväll. Skall köpa Biltemas fil, billig och säkert bra att bättra på med varannan tur. Jag återkommer med erfarenheten med Tormeken.

Jag har Biltemas fil och den är väl OK, men man får jobba ganska mycket för att få det vasst. En del har en trissa till borrmaskinen, vilket jag skulle tro motsvarar din Tormek. Testa och kom med ett utlåtande sen, skulle tro att man får passa sig så det inte blir för varmt, så det skadar plasten runt spetsen.

Link to comment
Share on other sites

Prova skifta belastningen på remmen mer mot ovansidan av handen genom korta övre stroppen och släppa på nedre. Handens ovansida har inget rörligt fläsk som ställer till det utan är stabil samt svalare och torrare. Dock bör eller nästan måste man ha en rem med gummiband eller nåt annat mellan stropparna som håller in simhuden i tumvecket så man inte klämmer den.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag slipat på alla mina rullholkisar med Tormeken. Insåg att det var bättre att spetsarna satt fast på staven då jag fick ett bra stöd mot vattenlådan under slipstenen. Gjorde först ren spetsarna från asfalt med rödsprit. Började med långryggen plant mot stenens sida varefter jag lättsamt avlägsnade ev. grader på plasken på sidorna. Avslutade med släppvinkeln till spetsen(den lilla) för vass spets, vilket fungerade bra. Verkade inte vara några problem att slipa WC stålet i mina Rex samt Skigoo holkar. Har inte brukat mina Excel ännu då 8mm adapter inte gick på mina KV+ stavar. Det intressanta blir att se hur länge dessa håller, inbillar mig att en slipad yta med hög värmeutveckling "smetar ut" en råegg som snabbt viker sig runt kanterna och ger en rund egg. Av erfarenhet så brukar jag bryna av sågtanden med ett bryne efter slipskivan på motorsågskedjan till Bamsesågen. Skillnaden medför 30-40 % mer uppsågat timmer vilket var en god lärdom. Ska prova med sliptrissa nästa gång och se om det gör någon skillnad i livslängden. 

Provar utan hanskar till kvällens stakpass...

 

+ Skonsamt och säkert med våtslip.

+ Averkar inte mer material än för ändamålet.

+Bibehåller form(vinklar).

 

-Dyrare än fil, trissa.

-Sliptid något längre...(1-2 min/ holk).

Link to comment
Share on other sites

Vill du minska problemet med blåsor så rekommenderar jag dämpning på dina stavar.

Det går att få blåsor då med, men för mig blir de mindre. När de väl uppstår vill jag inte punktera dem, utan låter de torka ihop för att bli extra tjock hud som skyddar.

Ytterligare så kan du prova med att variera vilka handskar du kör med, för mig så ger olika handskar skav på lite olika ställen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag slipat på alla mina rullholkisar med Tormeken. Insåg att det var bättre att spetsarna satt fast på staven då jag fick ett bra stöd mot vattenlådan under slipstenen. Gjorde först ren spetsarna från asfalt med rödsprit. Började med långryggen plant mot stenens sida varefter jag lättsamt avlägsnade ev. grader på plasken på sidorna. Avslutade med släppvinkeln till spetsen(den lilla) för vass spets, vilket fungerade bra. Verkade inte vara några problem att slipa WC stålet i mina Rex samt Skigoo holkar. Har inte brukat mina Excel ännu då 8mm adapter inte gick på mina KV+ stavar. Det intressanta blir att se hur länge dessa håller, inbillar mig att en slipad yta med hög värmeutveckling "smetar ut" en råegg som snabbt viker sig runt kanterna och ger en rund egg. Av erfarenhet så brukar jag bryna av sågtanden med ett bryne efter slipskivan på motorsågskedjan till Bamsesågen. Skillnaden medför 30-40 % mer uppsågat timmer vilket var en god lärdom. Ska prova med sliptrissa nästa gång och se om det gör någon skillnad i livslängden. 

Provar utan hanskar till kvällens stakpass...

 

+ Skonsamt och säkert med våtslip.

+ Averkar inte mer material än för ändamålet.

+Bibehåller form(vinklar).

 

-Dyrare än fil, trissa.

-Sliptid något längre...(1-2 min/ holk).

Tror med tanke på att spetsarna är wolframkarbid och inte metall, att jämförelsen med t ex en sågkedja inte håller riktigt. .

Link to comment
Share on other sites

Har ni provat att köra med enkelremmar, som används i skidskytte och som reservstavar utmed banan ?

 

Själv envisas jag med att köra med enkelremmar i läder och har nästan aldrig haft en blåsa.

Jag tycker att kontrollremmarna är den största förbättringen inom skidåkningen sedan plastskidorna kom. Skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till enkelremmar.

Link to comment
Share on other sites

Träningspasset ikväll(stakning) gick bra tycker jag. Kortade ner stavarna 1 cm då jag tyckte att spetsarna skrapa i vid retur tidigare. Kanske det skall vara lite mer bett i holkarna eller så är asfalten kallare. Irriterande när staven slinter, fungerar bättre vid upphopp. Jag slarvar säkert när jag tar i och i högt tempo. Blåsan har inte gjort något nämnvärt väsen av sig, kanske smehalvan är på gång nu. Ska prova att slipa på dom andra Rex holkarna med trissa i morgon.

 

Sträcka: 24 km, Fart medel: 15,6 km/h

 

max puls: 175, medel: 150

 

Zon 2: 4:48 min, 5,4%

Zon 3: 33:59, 38,2 %

Zon 4: 40:40, 45,7%

Zon 5: 9:22, 10,5%

 

Elpex 2:or

Link to comment
Share on other sites

Ok, låter bra! :)

Smenävar borde du väl nästan ha innan om du håller på och sågar mycket virke själv?
Det kan nog vara en bra träningskombination, en heldag med Bamsesågen och sedan en rullskidtur efter det.

En del planterar ju nu under våren och träning på eftermiddagen när man redan är fin och mör.

Link to comment
Share on other sites

Använder diamantfil efter VARJE träningspass just eftersom slitningen inte är linjär. Ju sämre slip du åker med dessto oftare slinter du och dessto snabbare blir de slöare...

 

Det tar bara 1 minut efter varje träningspass för att slipa ett par och då blir minst lika vassa som nyköpta.

Link to comment
Share on other sites

Det finns gamla trådar om blåsor i händer. Alla får tro lite på vad de vill om vad som främst orsakar blåsor. Men ett sätt som jag tycker (förutom att härda händerna till "smedsnävar") är bra för att undvika blåsor är ventilerade handskar. Dvs fuktiga varma händer får lättare blåsor. Därför tyckte jag att de rullskidhandskar som förr fanns med hål i var jättebra. Tyvärr finns de inte längre vad jag vet. Först var det Sinisalo som hade dem, sedan tog OW över. Jag har ett par nya, som jag kommer försöka vårda väl. Det krävs att man syr ihop dem ibland ;). 

 

http://img.tradera.net/images/204/226441204_7dbf2456-6191-4c21-be3c-d7459b5f60aa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns gamla trådar om blåsor i händer. Alla får tro lite på vad de vill om vad som främst orsakar blåsor. Men ett sätt som jag tycker (förutom att härda händerna till "smedsnävar") är bra för att undvika blåsor är ventilerade handskar. Dvs fuktiga varma händer får lättare blåsor. Därför tyckte jag att de rullskidhandskar som förr fanns med hål i var jättebra. Tyvärr finns de inte längre vad jag vet. Först var det Sinisalo som hade dem, sedan tog OW över. Jag har ett par nya, som jag kommer försöka vårda väl. Det krävs att man syr ihop dem ibland ;). 

 

 

;)

dd3807d7-3bd1-46b3-9e3a-61c6b39efcc6.jpg

 

Själv tror jag att det är friktion som skapar blåsor  :P Annars har min nya favorit blivit doppade monteringshandskar. Tunna, svala, håller ingen fukt. Finns ju bättre och sämre där också men de som sitter som ett skinn är bra.

Link to comment
Share on other sites

Blåsrona uppkommer bara när jag håller staven under själva staktaget, när jag (av annan anledning) slutade att ha stängd hand i staktaget så försvann blåsorna och golfarmbågen som var den ursprungliga anledningen att skifta grepp i stakningen.

Jag diagonalar fortfarande med stängd hand men det blir sällan så mycket eller så tuffa tag så att det blir så mycket blåsor.

 

Så förutom materialförbättringar så kan man ändra tekniken också...

Tyvärr slinter väl staven ännu enklare om man stakar med öppen hand (fast ändå ganska sällan).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har alltid lidit av stora blåsor i handflatorna när jag kör rullisar.

Läste om Palm protectors och tänkte att det var. Värt att testa.

Nu efter ca 45mil på skidorna så är jag fortfarande blåsfri i hadflatorna.

Har några småblåsor på fingertopparna men de lider jag inte av då dom inte blir så stora.

Defenetivt ett av de bästa köpen jag gjort.

http://www.rullskidcenter.se/palm-protectors.

 

Färskingen

Link to comment
Share on other sites

Jag hade väldigt mycket blodblåsor i händerna tidigare, men efter montering av staffanstaven har jag inte haft en endaste. Stavfästet har även det blivit bättre, enda nackdelen är väl att det väger några gram men vikten sitter ju iallafall strax under handtaget och påverkar inte åkningen något nämnvärt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...