Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur får man nya och/eller platta hjul att inte dra snett?


Vasa

Recommended Posts

  • 1 month later...

Ok, bild här. 4orna (från Swenor) är tredje från vänster. De är inte av de nyaste platta hjulen men hårdheten och att de är nya och relativt platta gör väl att de spårar ändå.

Hade en försöksperson som är elitåkare och högra skidan (även vid byte) drog även för han.

Men efter att ha knackat på den rejält så går de nu rakt för både mig och han. Hur de går på cykelbana nu när de går bra på vanlig väg vågar jag inte svara på. Jämfört med de vanliga 3orna (andra från vänster) drar de fortfarande betydligt lättare när vägbanan ändrar sig.

Bytlånade mig i helgen till ett par nya 3or som var platta. Det var samma sak där att högerskidan drog inåt, och det var nog ingen tillfällighet.

Skidan längst till vänster är vanliga Swenor-2or och den längst till höger Elpex-2or.

http://forumbilder.se/FA5LB/skidforum-hjul.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag använder nya gummihjul från både Swenor och Elpex men upplever inte några fenomen med att hjulen skulle dra snett. Med PU-hjul (tävling) så biter hjulet sig mer fast och man behöver vara mer aktiv för att styra skidorna (understyrt). Jag tror helt enkelt att man får jobba med att åka avslappnat och med "raka fötter". När jag bytt till nya gummihjul har jag de första gångerna haft svårare att köra rakt men det beror ev. på kontrasten mellan slitna och nya.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...