Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ryggsäck till rullskidor/längdskidor!


robinlu

Recommended Posts

Är på jakt efter en ryggsäck främst för rullskidor/längdskidor och har tittat runt på nätet och läst på så gott det går. Tyvärr har butiker i min närhet väldigt dåligt utbud så måste beställa så kan inte känna på säckarna i butik och inte heller testa hur dom sitter.

Har tittat och fastnat lite för Salomon Trail 10, alternativt Osprey Talon 11. 
Finns det något som använt/använder dessa och kan rekommendera eller avråda? Andra prisvärda förslag är så klart och välkomna! Tänker mig runt 500 kr, med lite flexibilitet.

Fastnade mest för Salomon säcken, mest med tanke på att den va 250 kr billigare, men Osprey säcken verkar ju lite rejälare och bättre midjebälte.

Tanken är att använda den under långturer, främst rullsidor då möjlighet till att fylla vatten nte finns, eller behov av klädbyte..
Vill rymma 1,5-2 liter vatten, ev. en vindjacka och någon typ av energi. Så packvolymen behöver inte vara speciellt stor. Dock är det ju ingen nackdel om man kan ha någon nytta av säcken även i vardagen.
Sedan vill man ju att säcken ska sitta bra och så stilla som det bara går.
 

Link to comment
Share on other sites

Om jag åker rullskidor vill jag inte ha en ryggsäck. Tycker det är bättre att bara ha tyngden vid höften. Jag har länge tittat på Bergans - Tydal Hip Pack. Jag har dock en enklare väska som liknar dessa, så jag har nöjt mig med den så länge. (Jag åkte förr ibland ca 4 mil till jobb, där jag inte kunde förvara någonting. Fick släpa ombyte och skor. Åkte sedan kommunalt hem.) Jag har inte bestämt mig för vilken volym jag vill ha ;). Jag tittade nu på Alewalds hemsida, och hittar 6 och 11 liter. Men jag tror det funnits en lite på 3 också.  

 

Jag har även länge tittat på en liten lätt ryggsäck som jag för stunden inte kommer ihåg vad den heter. Jag kan återkomma med det i morgon. Lätt och med bra höftbälte, samt bra "nät" i ryggen för att få det luftigt.  

http://www.alewalds.se/tydal-hip-pack-6l-w-badge-58731.html

 

http://www.alewalds.se/tydal-hip-pack-6l-w-badge-68233.html

 

http://www.alewalds.se/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/120x120/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/1/4116_CobaltBlue-NeonGreen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Den där ska jag titta mer på! Klart intressant!

Har faktiskt ett liknande från Salomon. Aningen mindre, gissar på 1,5 liter totalt kanske och med flaskhållare på var sida.

 

Anledningen till att tankarna hamnade på ryggsäck är att jag som sagt är intresserad av att få med kanske 2 liter vatten. Det kändes smidigast med ryggsäck. Men är kanske otrevlig att åka med på sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Salomon Escape 20, som jag är mycket nöjd med. Jag har använt den vid turåkning eller skejtturer på sjön och tack vare att den är ganska smal hindrar den inte stavrörelsen + att man kan spänna med en rem över bröstet, så att den inte hoppar fram och tillbaka.

På sommaren använder jag den på mina cykelturer med min 70-talsracer, som är utrustad med pakethållare och stänkskärmar. Jag spänner fast ryggsäcken på pakethållaren och förvarar ombytesplagg, mobiltelefon, nycklar m m. Det händer ibland att man måste förstärka klädseln eller ta på regnjacka och då är det bra att ha en ryggsäck tillhands. Att ha den på ryggen är inte så bra, då man blir dyngsur av svett på ryggen, då den inte avdunstar med den på. Att ha ryggsäck vid rullskidåkning är inte aktuellt utan det gäller att pricka rätt med klädseln från start, ev dricka kan man ha runt magen.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Dunderklumpen, en midjeväska eller flaskbälte är att föredra framför ryggsäck. Åtminstone upp till en viss vikt eller volym, sedan blir de obekväma och klumpiga. Själv kör jag med ett flaskbälte för två flaskor (Salomon) när jag skall ut på längre turer. Med två vanliga cykelflaskor får man med sig 1,5 liter, men det finns ju även 1-litersflaskor att köpa så att man kan komma upp i 2 liter vätska. I facket mellan flaskorna får man ner en vindjacka och lite mat, nycklar, mobil mm.

 

Midjeväskorna från Bergans är i ju för sig bra (jag har både 6:an och 11:an), men inte optimala för träning. Den stora (som verkligen är stor!) har ett flaskfack på varje sida, men facken är mjuka och det är svårt att stoppa tillbaka flaskan i farten. Dessutom hamnar flaskorna långt ut på sidorna och man riskerar att slå händerna i dem när man stakar. Den lilla (6:an) har bara ett flaskfack, det andra är ett ytterfack med blixtlås.

 

När flaskbälten och midjeväskor blir för små har jag en ryggsäck Osprey Talon 11 som jag bl a har använt på Birkebeinerrennet. Det är en bra ryggsäck för skidåkning, man kan få den att sitta tight mot kroppen, bekvämt och med tyngdpunkten nära ryggen. Det blir dock alltid lite mer obekvämt än att bara ha midjeväska. Jag har använt den ibland på längre turer, både på snö och asfalt, när jag vill ha med mig mer än vad som går ner i en midjeväska. På vintern har det varit t ex dunjacka och sittdyna för raster. Jag har en vätskeblåsa på 2 liter i den, jag tror att det även finns större (3 liter?).

 

Sist jag använde min Talon 11 var härom veckan när jag tog en längre rullskidtur enkel väg, och sedan bussen tillbaka hem. Då hade jag bl a med mig ett par gympaskor som jag kunde byta om till inför bussresan och en väska att stoppa ner rullskidorna i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyligen köpt en Osprey Talon 22, primärt för att köra till/från jobbet med MTB men som alternativ även på rullskidor. Återstår att se hur det senare funkar. Åsikter så här långt: 

 

Plus: 

Välsydd och många smarta lösningar

Sitter bra

Lätt

 

Minus: 

Tunna vävar ger frågetecken kring slitstyrka, framtiden får utvisa

 

Tänk på att beställa rätt storlek på säcken. Jag köpte först en M/L som jag utgick från skulle vara rätt storlek för mig men bytte sedan till en S/M som passar bättre. Är 179 cm, men rygglängden är avgörande. Finns på Addnature som är jättebra att ha att göra med. Dessutom nedsatt pris just nu. 
Link to comment
Share on other sites

Som Pask skriver, har man ju lite olika för olika syften. Jag har två smidiga bälten för tävling, men de rymmer ju mest en snedställd flaska. Sedan har jag nog minst tre vanliga fasta vätskebälten. Jag har väl gillat den swix med backventil nästan bäst, så man slipper skruva av korken. Men då man bara kör med dem på träning så spelar det egentligen ingen roll.

Ryggsäcken jag tänkte på, verkar vara slut i sortimentet. Samt slut i den enda affär jag sett den. Så strunt samma vilken det var. Men jag ångrar mig lite att jag inte köpte den.

När jag ändå var förbi xxl idag, kollade jag på midjeväskor. Bergans verkar komma med nya modeller. "Skarslind", 3 eller 6 liter. Även Lundhags verkar ha kommit med en 7 liters. Jag gillade dock inte höftbältet på den. Jag gillade dock bäst den gamla Bergans "tydal" som de hade 3-liters-varianten av. Så det blev en sådan för 269kr. Bara för du startade upp denna tråd ;). Ytterligate en väska i samlingen då. ;) Vi får se om jag slår till på en 6-litets också, innan den nya modellen blir den enda i butikerna ;).

 

13332746_1716831138597249_69286426653269

 

dagens inköp inte helt nödvändigt… ;)

Link to comment
Share on other sites

har jag en ryggsäck Osprey Talon 11 som jag bl a har använt på Birkebeinerrennet. Det är en bra ryggsäck för skidåkning, man kan få den att sitta tight mot kroppen, bekvämt och med tyngdpunkten nära ryggen. Det blir dock alltid lite mer obekvämt än att bara ha midjeväska. Jag har använt den ibland på längre turer, både på snö och asfalt, när jag vill ha med mig mer än vad som går ner i en midjeväska.

Kan du reglerna. Får man åka Birken med en 6 liters midjeväska? Eller är det just ryggsäck som är grejen?

Link to comment
Share on other sites

Skistart verkar ha nå´n Daeli till rea. 5 liter har jag förstått efter lite googland. Lite smalare höftbälte än den jag köpte. Har inte testat, men inte så dyr på rean.

 

http://www.skistart.com/swe/outlet/dahlie-outlet/dahlie-beltpack-air.html

 

Några fler bilder på 

http://www.terapeak.com/worth/bjorn-daehlie-pursuit-hip-pack-beltpack-air-nordic-ski/361408051929/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...