Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tjockare handtag?


LFN

Recommended Posts

Finns det tjockare handtag att köpa? Jag är nyfiken på om det inte vore bekvämare med några cm större omkrets på handtagen. Någon som har experimenterat med det? Får gör mig att det borde vara skonsammare för handen att greppa en något större stav.
Link to comment
Share on other sites

Så tänkte jag också då jag har storlek 11 på händerna och Skigo och Skistart har ett par som är tjockare framförallt vid långfingret, alltså på mitten av handtaget.

Jag beställde därför skistarts egen variant men också Madshus för att prova motsatsen. Madshus är "stavrund" i handgreppet i kombination med en topp som är rak på sidorna där tummen vilar. 

Madshus är nu mina favoriter, för som jag misstänkte så upplevde jag den grövre formen som onödig (gav nästan en tung känsla) då man ju inte ska greppa hårt utan hänga i remmen och iom att tumgreppet på Madshus har raka sidor så styr man staven i tillbakadraget med den ytan utan att greppa onödigt hårt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åxå ganska stora händer, kör med Swix remmar i xl. Efter en rejäl vurpa för några år sedan med mina favoritstavar till rullskidorna så skavde jag nästan bort hela korkhandtagen på båda stavarnas insida under tummarna då jag tog emot smällen den vägen.. För att inte behöva byta korkhandtag direkt så tejpade jag rejält med silvertejp runt och har faktiskt kört många hundra mil med dessa sen. de blev betydligt rundare i greppet och även lite mjukhet som format sig efter handen, faktiskt trevliga att åka med och inga skavsår eller liknande ger det heller.

 

Så för att snabbt prova tjockare handtag, tejpa !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...