Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken tröghet på hjul till vilka typer av pass?


Byllen

Recommended Posts

Har kört rullskidor i ett par år nu och då med standardhjul (2:or). I år köpte jag till ett par rullskidor med trögare hjul (3:or), för att försöka bygga lite mer styrka på ett roligt sätt. Nu har jag möjligheten att alternera lite beroende på typ av träningspass och intensitet men vilken tröghet på hjul ska jag välja till vilka typer av pass?

 

Just nu går tankarna så här:

Tempointervaller: 2:orna

Backintervaller: både 2:orna och 3:orna

Medeldistans: både 2:orna och 3:orna

Långdistans: 2:orna

 

Hur bör jag tänka/resonera? Är tacksam för alla tips.

 

/Mattias

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är verkligen inte bra på att öka skidor, körde ÖS första gången i år, på strax under 7h, men så här lägger jag upp träningen.

 

Tempointervaller: 3or

Backintervaller: 2or eller 3or, beroende på backens lutning och längd, samt vad jag vill få ut av passet

Distanspass under 120 minuter: 2or eller 3or, beroende på tid på året, underlag med mera!

Distanspass mellan 120-240 minuter: 2or

Link to comment
Share on other sites

Jag kör 3or på de flesta passen, förutom de lugna (A1) passen. Då åker 2or på.

3or är mer skidlikt och jag inbillar mig att det bygger upp styrkan i musklerna bättre.

Åker man mycket i grupp så är det måste att ha olika hjul, blir roligare träning om man kan anpassa farten med olika hjul så att man kan åka ihop istället för olika klungor.

 

Men totalt sett så ser mitt tänk ut som det Kebabsvarvare beskrev.

Link to comment
Share on other sites

Om du är relativt sämre på snabbförda partier/lätt utför än trögare före eller lite lätta motlut, kör på tvåor ibland, ffa på en del av fartpassen. Annars kör på treor för det mesta om det är snöskidor du vill bli bra på. Om du tycker tvåor är roligare kan det ju också vara ett skäl att köra på dem.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...