Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2016


Näbbskon

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Eliten körde 2 min långsammare än ifjol. Själv förbättrade jag mig bara med några min frånifjol trots bättre form i år. Var det fler som fick känslan att vinden i år drog ner farten? Eller har jag bara överskattad min form?

 

Jag är en förespråkare för 2or vid tävling, mest pga större startfält. Men i år var första gången jag märkte hur orättvist det kan bli. Det var flera runt om mig som hade misstänkt bra rull. Jag skulle tro det fuskas en del med backspärren faktiskt i de bakre leden. Själv hade jag helt OK rull och jämförbart med de runt omkring med ett par riktga undantag som sagt.

De kollade ju faktiskt hjulen efter målgång, i alla fall när jag rullade in. En glad herre knäppte av mig skidorna och kollade så att jag hade rätt typ av hjul och att ett av hjulen hade backspärr. Kanske var det bara stickprov..?

Link to comment
Share on other sites

Tror att loppet snart dyker upp på Youtube!

 

Någon som har möjlighet att lägga ut TV sändningen på Youtube så hade det varit förnämligt.

 

Jag håller med att vinden var tung på vissa partier. Självklart där man fick ensamköra. Men överlag tycker jag den störde och sinkade farten. Eliten och de jag känner åkte någr minuter långsammare jämfört med förra året.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har möjlighet att lägga ut TV sändningen på Youtube så hade det varit förnämligt.

 

Jag håller med att vinden var tung på vissa partier. Självklart där man fick ensamköra. Men överlag tycker jag den störde och sinkade farten. Eliten och de jag känner åkte någr minuter långsammare jämfört med förra året.

Det kommer upp så fort det finns tillgängligt att streama från TV4, hojjta gärna till om ni hittar det!

Link to comment
Share on other sites

Eliten körde 2 min långsammare än ifjol. Själv förbättrade jag mig bara med några min frånifjol trots bättre form i år. Var det fler som fick känslan att vinden i år drog ner farten? Eller har jag bara överskattad min form?

Jag är en förespråkare för 2or vid tävling, mest pga större startfält. Men i år var första gången jag märkte hur orättvist det kan bli. Det var flera runt om mig som hade misstänkt bra rull. Jag skulle tro det fuskas en del med backspärren faktiskt i de bakre leden. Själv hade jag helt OK rull och jämförbart med de runt omkring med ett par riktga undantag som sagt.

Att hjulaxeln slipas ner så pass att den inte nyper menar du? Eller att man tar bort backspärren helt? Att slipa ner axeln så att det rullar bättre men fortfarande biter i frånspark är lika ok som att valla på vintern tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

Har mailat TV4 och enligt dom kommer de inte läggas upp i efterhand som det tidigare gjorts. Riktigt jäkla uselt ! Så får hoppas att nån har bandat och kan lägga upp på youtube.

Men försöker dom aktivt köra bort alla kunder från TV4play eller vad är tanken? Inte sända i efterhand, haha.

Testade premium under vintersäsongen men gav snart upp av just detta skäl.

Link to comment
Share on other sites

Men försöker dom aktivt köra bort alla kunder från TV4play eller vad är tanken? Inte sända i efterhand, haha.

Testade premium under vintersäsongen men gav snart upp av just detta skäl.

Det verkar så. Det är inte varje årtag som når ner på den redaktionen ! Tyvärr har de ju även långloppscupen, önskar så att SVT hade de rättigheterna.

 

Håller tummarna för att Rible lyckas lösa detta

Link to comment
Share on other sites

Att hjulaxeln slipas ner så pass att den inte nyper menar du? Eller att man tar bort backspärren helt? Att slipa ner axeln så att det rullar bättre men fortfarande biter i frånspark är lika ok som att valla på vintern tycker jag.

Klart man blir misstänksam när gubbar som kör i mål på 2.30 står och stakar uppför vattenfallsbacken för att sedan rulla ikapp och förbi en utför.Märkligt att inte använda benen när man ligger på den nivån. Jag är övertygad om att det största fusket är dom som kör helt utan backspärr.

 

Det låter bra om fler i bakre leden kontrolleras. Det torde inte vara så svårt. Ha en gubbe vid mål som bara kontrollerar folks hjul. Han borde ju utan problem kunna kolla en majoritet. Man undrar hur många dom lyckats diska genom åren. Jag gissar på noll. Ett hjulfusk borde innebära avstängning. Jag ska kontakta AL för att få en bild hur dom jobbar emot detta. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig helt! När man ser rullskidstävlingar så använder ju t.o.m eliten benen för att det är så pass effektivt på rullskidor. Är väl svårt tidsmässigt att kontrollera alla åkares skidor dock...

 

Klart man blir misstänksam när gubbar som kör i mål på 2.30 står och stakar uppför vattenfallsbacken för att sedan rulla ikapp och förbi en utför.Märkligt att inte använda benen när man ligger på den nivån. Jag är övertygad om att det största fusket är dom som kör helt utan backspärr.

Det låter bra om fler i bakre leden kontrolleras. Det torde inte vara så svårt. Ha en gubbe vid mål som bara kontrollerar folks hjul. Han borde ju utan problem kunna kolla en majoritet. Man undrar hur många dom lyckats diska genom åren. Jag gissar på noll. Ett hjulfusk borde innebära avstängning. Jag ska kontakta AL för att få en bild hur dom jobbar emot detta. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i och för sig en av dem som alltid stakar i uppförsbackar, även på snöskidor. Och jag har backspärr på mina rullisar, har inte mixtrat med dem på något sätt. Körde Alliansloppet på 2:43 tim.

 

Anledningen till att jag bara stakar är att det tar mycket mer på konditionen/flåset om jag diagonalar eller kör frånskjut. Och jag får inte mjölksyra av stakningen, så det passar mig bättre.

Link to comment
Share on other sites

Telias Play-tjänst via fibernätet levererar just nu starkt! Har Alliansloppet på här i bakgrunden. ;)

Dropbox? ;)

Åkte du igår?

EDIT: letade nog fel i startlistan igår för jag tyckte jag såg dig innan start. Ser nu att det blev en DNF. Hade en fyraåring i handen så jag var lite distraherad.

Link to comment
Share on other sites

Dropbox? ;)

Åkte du igår?

EDIT: letade nog fel i startlistan igår för jag tyckte jag såg dig innan start. Ser nu att det blev en DNF. Hade en fyraåring i handen så jag var lite distraherad.

Dropbox? Vet inte om det går att köra över från TV-boxen, det är väl kopieringsskydd.

 

Nja, körde över min egen truga i startbacken på andra varvet och det räckte för att kliva av, saknar nog "stakform".  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...