Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nässjö Rollerski


Volevodin

Recommended Posts

I PM inför tävlingen står det "standardhjul" avs hjulval. Det är en intressant iakttagelse att en tävling i fristil inte körs på tävlingshjul - kan det på sikt bli samma utveckling som i klassiskt, där tvåorna ökat deltagarantalet i tävlingarna.

 

Vad anser ni - är det rätt väg att gå för att öka intresset för fristil på hjul - eller borde det vara tävlingshjul i alla tävlingar ?

 

Ni som deltar kan ju rapportera efter tävlingen hur det hela föll ut.

Link to comment
Share on other sites

Det ska vara tävlingshjul helt klart på skate... Nässjö kör sin tävling på deras rullskidsbana som har en grymt brant backe. Den skulle inte klaras av med pu-hjul... Det tråkiga är att de skiljer sig enormt mellan 2or i skate

Link to comment
Share on other sites

Så grymt brant är inte backen, men den är ganska lång och medelbrant, så det går undan ganska bra. Nu är det väl ett 10-tal år sedan jag åkte där och jag har åkt både med rullskidor och inlines m stavar. Jag hann 3 varv på rullskidor mot 4 varv med

inlines dvs 4 resp 3 min/km. Det jag kommer ihåg var att mitt i nedförsbacken var en liten knöl eller ojämnhet, som kunde ställa till det - undrar om de har rättat till det.

Nu vet jag inte om jag skulle våga åka ner i backen även om den är rak, åldern tar ut sin rätt.

 

Men som sagt vi får avvakta och höra vad deltagarna säger om loppet och banan.

Link to comment
Share on other sites

Många äger inte tvåor på skate, det dominerande fabrikatet på skate är ju Marwe och dom går inte tävla på. Så på skate är det bäst med fria hjul. Denna tävling gick ju ifjol också, jag körde då och flög om många åkare som egentligen är bättre än mig, mö en dom hade fel hjul.

Klassiskt på tvåor är ok också ojämnt det vet vi, men är okej numera. Men skate på tvåor är ingen bra idé alls.

Förstår dock att man inte vill skicka dom unga nerför denna backe på racehjul. Även om det går väldigt fort på tvåor också.

Link to comment
Share on other sites

Motvind i utförsbacken gjorde att det var mycket lättare att klara vändningen längst ner i år jämfört med förra året. Det hade nog funkat bra med fria hjul också. Att tävla på tvåor i skate ger en otrolig fördel till de som äger ett par pu-tvåor. I går kunde t.ex motionärer på pu-tvåor skejta snabbare än världscupsåkare som hade gummi-tvåor under skidorna. 

Link to comment
Share on other sites

Ja håller med vad Blek-inge säger... klassiska var det hyffsat jämt på rullningen men skatedelen var det skillnad. Jag hade Elpex pu2or och ändå blev jag ifrån rullad av vissa.

 

Men det är en extremt rolig bana. Om vi hade haft Pu hjul hade vi varit tvungen att bromsa rejält där nere efter långa backen. för jag stod på och jag fick bromsa som satan igår och ändå höll jag på att köra ut i gräsmattan. Även svängen till upploppet, där var jag nere i diket....

Link to comment
Share on other sites

Hur var tävlingen upplagd, det är lite svårt att fatta om man kollar på resultaten. Var det först två varv klassiskt med individuell start och sen jaktstart i skate, men hur långt var det på jaktstarten.

 

Fö vad tyckte ni om tävlingen och kan den rekommenderas till fler åkare kommande år ?

Link to comment
Share on other sites

Det var 10km klassisk åkning individuell start.

 

Sen jaktstart 10.5km Skate. Tiderna som står i resultatet är lite missvisande.. de startar klockan när första man går ut så även om du ej startat så går din tid. så den är ju lite fel...

 

 

Tävlingen var lika rolig som förra året. fin bana och småkuperad. En av de bästa i Småland. kul tävlingsform..

Link to comment
Share on other sites

Tom Fahlen hade 23.34 i prologen och 23.37 i jaktstarten, så hans tider stämmer väl, men övrigas tider är lite svårlästa. Är det nettotider för skatedelen eller tiden i mål på skaten alltså åktid+tid efter i mål på klassiska delen.

 

Jag har varit med om att arrangera tävlingar med jaktstart och då har vi haft både nettotid och tid o placering i mål i resultatlisten för jaktstartsdelen.

Link to comment
Share on other sites

Tänk dig prologen som sprinten i en vanlig VC-helg i skidskytte. Sedan var jaktstarten samma som jaktstarten i skidskytte brukar vara dagen därpå. Då startar klockan när första man (typ Björndalen) ger sig i väg och sedan startar man utifrån resultaten i prologen. Tiderna i jaktstarten blir då utifrån den ledande åkarens starttid. För att få fram min nettotid på jaktstarten får jag dra ifrån den den tiden som jag var efter segraren i prologen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det vet jag, men jag efterlyste nettotiden som resultatuppgift i listan, så man kan se vilka som åkt bra på skatedelen. Jag har angett nettotiden inom parentes och sen sluttiden, när jag varit arrangör och även deltagit i tävlingar med  jaktstart eller handikappstart. Då har resultatlstan varit placering efter målgång och med nettotiden inom parentes.Det är en fin service både till tävlande och publik. På vissa tävlingar har även totaltiden angett dvs prolog+jaktstart.

 

För att återgå till själva tävlingen, var var starten på jaktstarten, då den var 0,5 km längre ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...