Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart får men bäst resulat på stenslipning


drivernicke

Recommended Posts

Preciserar förinställda. Ja de finns " bibliotek" av strukturer i datorn. Men sedan kan man knappa in själv från erhållen data från leverantören.

Jodå Klas håller ju på och ändrar alla möjliga parametrar i deras Wintersteiger, har man otur så åker man på nån teststruktur som går skit :)   (Gäller nog inte "vanliga" kunder).

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Klas Alewaldsstruktur typ LJ017 eller nått och kompletterat med rill, har haft bra glid jämfört med dom på min startled2 nivå och i vissa fall riktigt bra. Köpte ett par skidor av skistart, där lät jag dom sickla fram deras race universal klassik som dom gör med Primateriasicklar, ska blir intressant att jämföra, men som vanligt blir det svårt att avgöra om det är skida eller slip..., en intressant grej, när det var sunkföre i Vasaloppet 2015 hade jag SJUKT BRA GLID, på ett par skidor som glidit bra i dom flesta förhållanden. Sedan dog dom till förra säsongen, lät Klas slipa om, men dom går inte lika bra som tidigare ändå, märkligt? Måndagsslip? eller vadå?  

Link to comment
Share on other sites

Nä de tror jag inte gällande måndagsslip. Om du nu inte fick en helt annan struktur. De är så marginellt gällande strukturens djup.  4/100 delar är i regel våtföres slip. 2/100 en allround slip. Så då förstår man de som rillar och säger att vissa rillers går bra. Vilket djup blev de på just den rillningen?

 

Kanske ditt spann ha gett sig? Och då menar jag inte spannlängden utan flexen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Klas Alewaldsstruktur typ LJ017 eller nått och kompletterat med rill, har haft bra glid jämfört med dom på min startled2 nivå och i vissa fall riktigt bra. Köpte ett par skidor av skistart, där lät jag dom sickla fram deras race universal klassik som dom gör med Primateriasicklar, ska blir intressant att jämföra, men som vanligt blir det svårt att avgöra om det är skida eller slip..., en intressant grej, när det var sunkföre i Vasaloppet 2015 hade jag SJUKT BRA GLID, på ett par skidor som glidit bra i dom flesta förhållanden. Sedan dog dom till förra säsongen, lät Klas slipa om, men dom går inte lika bra som tidigare ändå, märkligt? Måndagsslip? eller vadå?  

Om inte glidzonerna passar det aktuella spåret (löst, fast, jämnt, isigt, blött, osv), kanske det inte hjälper med vilken slip eller rill du har på skidorna

Link to comment
Share on other sites

Om inte glidzonerna passar det aktuella spåret (löst, fast, jämnt, isigt, blött, osv), kanske det inte hjälper med vilken slip eller rill du har på skidorna

Absolut är det så, fast dessa skidor vann nästan alltid mina glidtester oavsett före tidigare, för att nu aldrig göra det trotts att det är samma slip på alla för att just kunna jämföra skidor i olika fören, en rak Wintersteiger som är något finare än LJ02. Rillar på efter före till glidtest med rätt red creekar, sedan har ju dom som gått bäst när det är varmare numera skärande swix 2 mm rillerspår i sig.

Link to comment
Share on other sites

Janne Halvarsson i Ås har vad jag hört också gott rykte om sig. Håller själv på och lurar på vart jag skall göra av min skidor, så jag följer tråden med stort intresse.

 

Angående Team Sportia i Uppsala känns 25-slipen bekant, däremot är min uppfattning att Patrik kör samma rill oavsett före, det enda som funkar säger han. Säljer även en egen väska från Red Creek med den mytomspunna "Piterillen".

Link to comment
Share on other sites

För att få bra resultat måste du först ha en bra maskin med bra kylning, rätt sten, rätta diamanter etc. Annars blir det brända belag och/eller microhår vilket ger dåligt glid och mycket arbete i vallaboden.

 

Men sedan finns det lata slipare som kör tex LJ02 strukturen i sin slipsten och sedan kör skidorna genom slipen ett antal gånger tills skidan ser bra ut.

 

En kunnig slipare tar dock först en för ändamålet vald diamant och kör stenen "blank". Sedan körs skidan igenom maskinen några gånger tills den har en blank struktur. Efter detta byter sliparen till en annan diamant som passar för att åstadkomma den valda strukturen. Beroende på struktur kanske också stenen byts. Sedan körs den valda strukturen in i stenen. Sista skedet är att skidan körs igenom maskinen engång och har nu den struktur man vill få.

 

En duktig slipare är alltså inte den som kan ”skjuta” skidan genom slipen för det är automatik. Skillnaden är på hur du ”nollar” skidan och hur du kör strukturen i stenen och med vilken sten du kör vilken struktur.

 

I Finland får du bra service bla hos:

Suksihionta (H:fors o Jämi)

Vuokatti skiservice

Sportia Äkäslompolo

Sporttikojootti (Varkaus)

Timanttikantti (Lahtis) (blir Fischer Grinding Center efter nyår och sköter Fischer's slipningar under VM)

Link to comment
Share on other sites

För att få bra resultat måste du först ha en bra maskin med bra kylning, rätt sten, rätta diamanter etc. Annars blir det brända belag och/eller microhår vilket ger dåligt glid och mycket arbete i vallaboden.

 

Men sedan finns det lata slipare som kör tex LJ02 strukturen i sin slipsten och sedan kör skidorna genom slipen ett antal gånger tills skidan ser bra ut.

 

En kunnig slipare tar dock först en för ändamålet vald diamant och kör stenen "blank". Sedan körs skidan igenom maskinen några gånger tills den har en blank struktur. Efter detta byter sliparen till en annan diamant som passar för att åstadkomma den valda strukturen. Beroende på struktur kanske också stenen byts. Sedan körs den valda strukturen in i stenen. Sista skedet är att skidan körs igenom maskinen engång och har nu den struktur man vill få.

 

En duktig slipare är alltså inte den som kan ”skjuta” skidan genom slipen för det är automatik. Skillnaden är på hur du ”nollar” skidan och hur du kör strukturen i stenen och med vilken sten du kör vilken struktur.

 

I Finland får du bra service bla hos:

Suksihionta (H:fors o Jämi)

Vuokatti skiservice

Sportia Äkäslompolo

Sporttikojootti (Varkaus)

Timanttikantti (Lahtis) (blir Fischer Grinding Center efter nyår och sköter Fischer's slipningar under VM)

Skoj och läsa ditt inlägg. Du vet vad du pratar om. Till slut så slipar du skidor också? För min del så är första steget att få skidan plan. ( går igenom slipen ca. 5-25 ggr per skida ) Sedan blir de polering av skidan, ( ca 5-6 ggr per skida ) för att de sista lägga strukturen. ( 1-2 ggr genom slipen )

 

Vill bara tillägga att djupet på en LJ02 är ett djup som idagsläget används mer till sugande fören.

Link to comment
Share on other sites

Skoj och läsa ditt inlägg. Du vet vad du pratar om. Till slut så slipar du skidor också? För min del så är första steget att få skidan plan. ( går igenom slipen ca. 5-25 ggr per skida ) Sedan blir de polering av skidan, ( ca 5-6 ggr per skida ) för att de sista lägga strukturen. ( 1-2 ggr genom slipen )

 

Vill bara tillägga att djupet på en LJ02 är ett djup som idagsläget används mer till sugande fören.

 

Nej slipar inte själv men har bekantat mig med hur de ledande sliparna i Finland arbetar. För vissa fören kan de köra en struktur under och sedan en annan på den första. Tex en sned struktur som kompleteras med en rak. Varianterna är många och testandet blir svårt då olika typ av rill fungerar olika beroende på skidans struktur.

 

LJ02 var bara ett exempel

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...