Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet AB måste börja tänka skejt


Pole position

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply
Inga större problem på andra masstartslopp i skate. Blir det 15000 åkare i en skatevasa blir ju självklart trångt, men det är ju bara att införa puljestart som i andra större lopp. Redan nu blir ju det sportsliga offrat för häftiga tv-bilder från masstarten i vasan.
Link to comment
Share on other sites

Annars verkar ju få av de som förespår alla möjliga katastrofer under en skatevasa själva ha åkt masstartslopp i fri stil.....

Jag har åkt Skejtvasans 3 mil med gemensam start och även en del andra skejtlopp i masstart och jag måste säga att det är förvånande få incidenter under loppens inledningsskeden. Nu behöver vi inte vara oroliga att det skulle blir 15000 i ett skejtlopp, men skulle deltagarantalet gå upp över 1000 startande är ju lösningen vågstart, så det är inte det stora problemet. Har man varit med i några masstarter i skejt lär man sig hur man skall bete sig i spåret tex att staka sig förbi medtävlare, där det inte finns utrymme att skejta. Sen blir inte ett lopp roligare och mer givande i takt med att deltagarantalet ökar, oftast är de mindre loppen de som ger mest. Men i det fallet tror jag Vasaloppet har fel inställning, som verkar tycka att det inte är lönt att arrangera ett lopp utan massdeltagande, men då kunde man släppa in andra aktörer på vasaloppsarenan som har en annan inställning till arrangemang av skidlopp i skejt.

Link to comment
Share on other sites

En farhåga för svensk skidutveckling är alla dessa sk "Vasaloppscentra" som dyker upp runt om i landet. Tanken är väl god, men så länge som VL premierar dubbelstakning, så får vi inte någon breddutveckling på skejttekniken i Sverige. Dvs alla seedningslopp går i klassisk stil, och det prepareras och tränas i klassisk stil. Slutsatsen blir att det blir inget motionslopp ens i fristil.

Link to comment
Share on other sites

En farhåga för svensk skidutveckling är alla dessa sk "Vasaloppscentra" som dyker upp runt om i landet. Tanken är väl god, men så länge som VL premierar dubbelstakning, så får vi inte någon breddutveckling på skejttekniken i Sverige. Dvs alla seedningslopp går i klassisk stil, och det prepareras och tränas i klassisk stil. Slutsatsen blir att det blir inget motionslopp ens i fristil.

Det är bara att hålla med. Även om man kan hoppas att den fria tekniken kan dras med mer i vasahajpen.

Ett exempel från verkligheten är vilken fajt man har i Skidome med alla IDIOTER som stakar och skapar spår i skatebädden.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att hålla med. Även om man kan hoppas att den fria tekniken kan dras med mer i vasahajpen.

Ett exempel från verkligheten är vilken fajt man har i Skidome med alla IDIOTER som stakar och skapar spår i skatebädden.

Jag tror inte man vinner något på att gå i clinch med stakåkarna - trenden är fortfarande på uppåtgående och gruppen

är väldigt stark. Jag tror vi får vänta några år tills trenden har ebbat ut och då börja missionera och framhålla variationen i skejtåkningen till skillnad mot stakning som blir enformigt i längden.

Link to comment
Share on other sites

Varför måste det ena utesluta det andra. Anser att variation med olika stilar berikar skidsporten. Och jag tror det är nödvändigt för sportens framtid att det finns möjlighet att använda och tävla i både skate och stakning för att locka ungdomar till sporten. Stakningen har faktiskt lockat en del inbitna skateåkare att åka klassiska lopp, då de kunnat göra det med sin skateutrustning.
Link to comment
Share on other sites

Varför måste det ena utesluta det andra. Anser att variation med olika stilar berikar skidsporten. Och jag tror det är nödvändigt för sportens framtid att det finns möjlighet att använda och tävla i både skate och stakning för att locka ungdomar till sporten. Stakningen har faktiskt lockat en del inbitna skateåkare att åka klassiska lopp, då de kunnat göra det med sin skateutrustning.

Men de flesta ungdomar vill ju inte ha bakhalt, de vill ju göra livet enkelt för sig och skejta, ren o sann skid glädje, lättvallat, flera växlar att jobba på, och det går fort. Personligen är jag för det enkla i sporten. Inte mängder med material beroende på klassiskt eller skejt. Saknar någon klassisk stil i skidskytte. Saknar någon klassisk stil i skidorientering, i Nordisk kombination?

Link to comment
Share on other sites

Varför måste det ena utesluta det andra. Anser att variation med olika stilar berikar skidsporten. Och jag tror det är nödvändigt för sportens framtid att det finns möjlighet att använda och tävla i både skate och stakning för att locka ungdomar till sporten. Stakningen har faktiskt lockat en del inbitna skateåkare att åka klassiska lopp, då de kunnat göra det med sin skateutrustning.

Exakt. Varför ska vasaloppet och staktrenden utesluta fria stilen. Det är väl där frågan ta vid...

Link to comment
Share on other sites

Exakt. Varför ska vasaloppet och staktrenden utesluta fria stilen. Det är väl där frågan ta vid...

Men det handlar väl att frälsa arrangörerna i första hand, de flesta tänker inte på att berika sporten utan plånboken. Samma sak med sportbutikerna dvs där skidor är en del av sortimentet, 90-100 % klassisk utrustning

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag Intersports reklambroschyr i brevlådan. På längd-delen var det 100 % dominans av klassiska prylar, inte tillstymmelse till minsta lilla antydning att det finns skejt på skidkartan. Även om vasaloppet skulle börja tänka skejt så det knakade, men butikerna fortsätter på den enkla klassiska vägen, så händer inte mycket på skejtfronten. Jag påstår att det blivit sämre de sista åren, för sådär 10-20 år sedan fanns det några skejtskidor, do präxor bland alla klassiska skidor. Så jag hävdar att sportbutikerna också måste börja tänka skejt.

Var inne i den fysiska butiken idag och det saknades en del från reklambroschyren. Skejtskidorna lyste som sagt med sin frånvaro och inte heller var de uppdaterade på bindningssidan utan det var NIS-platta på alla Fischerskidor och några Alpinapjäxor såg jag inte till. Det verkar som att de endast saluför sådant som kan passa vasaåkarna, skejt kan vi bara drömma om.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...