Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2007


Mackan1982

Recommended Posts

Körde stålsicklat och hade lite sämre glid till Smågan, för mycket fästvalla?? Sedan var det inget fel på glidet i låg fart men tappade lite i högre farter. Trots rillat med 2,0 så släppte det dåligt

Grattis till en kanonkörning.

Jag upplevde precis samma sak på stålsicklat som du (även om min hastighet var lägre), hade dock finare rill enligt de rek som gällde på fredagen: 0,5 fram och 1,0 bak. Men inte heller 2,0 räckte alltså.

Skall bli kul att se fortsättningen på detta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Rotebrostakaren:

Vill egentligen inte vara varken ironisk eller elak' date=' men åkte du loppet eller inte?

På alla platta partier under i princip hela loppet så var det iof rätt isigt MEN i form knaggliga kullar som beror på att när man stakar så lyfte man upp snöklumpar som la sig i spåret och blev till en mycket ojämn yta som garanterat inget spann i världen klarar av att "ligga fritt över" hela tiden. Alltså tar fästvallan i snön, eller rättare sagt isklumparna och kan hugga i framförallt om om man har minsta tendens till att det fryser i under fästet. Däremot så var det en plan isig yta i nedförsbackarna där ingen hade stakat. Din slutsats skulle alltså eventuellt enbart kunna vara relevant för nedförsbackarna i detta VL.[/quote']

Otroligt och sant, jag åkte faktisk loppet, 10 gången i rad också, samt 9 medaljen i rad, inget att skryta med i år.

 

Naturligvis påverkar fästet glidet, men det påverkar minst i hårda platta spår, jämfört t e x med att åka i djupsnö, då är det struntsamma vilket spann du har, fästet ligger i hela tiden och avgör glidet, därför kan man valla hela skidan tunt med fäste när man går på tur. Sedan så säger du emot dig själv, att det enbart var platt och fint utför och det är möjligtvis där som fästvallan inte tar i så mycket. Det är enbart där man kan jämföra glid och ingen annan stans, på platten har i alla fall jag svårt att veta om dom som åker lika fort stakar hårdare eller har sämre glid.

 

Vill egentligen inte vara varken ironisk eller elak, men åkte du loppet eller inte? Trist argumenationsteknik med personangrepp Everest som inte hör till ämnet när det är en intressant diskussion.

Jag ber väldigt mycket om ursäkt för mitt sätt att skriva. Det var väldigt dumt. Men det hindrar inte att jag fortfarande har en lite avvikande åsikt i sakfrågan. Dels slutsatsen om stålsicklat på isiga spår som även många andra här på forumet inte tycks hålla med om. Vad som egentligen går snabbast kan jag inte alls uttala mig om bl.a eftersom jag själv inte vågade köra stålsicklat. Dels så skriver jag faktiskt att det bara går att avgöra glidet nedför just när det går nedför, där har du 100% rätt. Du har naturligvis också helt rätt i att fästet påverkar glidet minst i hårda platta spår. Min lilla invändning handlade bara att om snön/underlaget ser helt annorlunda ut på plan mark så kan väl glidet vara minst lika viktigt där även om det inte går lika lätt att mäta eftersom det krävs jämförade tester med pulsklockor mm som ju är väldigt svåra att utföra under själva loppet. Men bara för att ngt inte går att se "objektivt" under loppet så innebär det det ju inte att det saknar betydelse eller? Tyvärr verkade det också som om mitt sätt att utrycka mig gjorde att det inte blev så ngn större diskussion om de knaggliga spåren och hur man vallar, eller möjligen inte vallar fäste/glid alls för dem, vilket var min avsikt. Så jag ber återigen ödmjukast om ursäkt för mitt sätt att utrycka mig. Hädanefter skall jag verkligen försöka skärpa mig eftersom du har helt rätt i att det verkligen är en intressant diskussion. Det är tex ju fullt möjligt att det inte har ngn betydelse alls om det är knaggligt eller inte alternativt att knaggligt ger betydligt bättre glid eftersom inga skidor kan suga fast i underlaget och eftersom det är is så hugger inga vallor oavsett vad man vallat med, där kan jag återigen hålla med. I så fall borde alla oavsett vallning glida i stort sett lika bra på de de plana partierna med knagglig is oavsett vallning medan det borde skilja mer i de hårda jämna spåren i utförsbackarna?

 

Om man sammanfattar alla inlägg så kan man väl i alla fall säga att burkvallor inte tycks fungerar alls i isiga/glatta spår. Samma sak blev det för övrigt väldigt mkt liv om efter Birken förra året då jag själv till skillnad mot nu på Vasan hade modet att trotsa den stora vallafabrikantens råd. Men iof, det handlade kanske mer om meterologi/spådom än vallning. Möjligen vågar jag trotsa deras råd om glidvalla nästa år också.

 

Vill också gratulera dig Rotebrostakaren till 10:e loppet i rad och betydligt fler medaljer än jag på mina 10 lopp (inte i rad heller dessvärre).

Vill också gratulera Ekis som verkar ha kommit närmast mig här på forumet, ngn minut före mig trots tröttheten mot slutet.

Hoppas vi ses i spåren ngn gång!

 

 

MVH

 

Magnus

Ursäkten är godtagen, Everest!

Sedan så vill jag nog korrigera min slutsats om att stålsicklat inte är optimalt i isiga spår, det är nog snarare sugande, blanka spår med relativt högt vatteninnehåll då antagligen vattentransporten funkar bättre med stenslip, vilket flera andra varit inne på, Stevens kanske har kommit på lösningen med fiskbensmönster-rill, lite svårt för oss amatörer att få till som inte har sådana rullar.

Min slutats är i alla fall: Nästa år så kör jag med stålsicklat, tröttnat på att lägga ner min själv i glidet, gjort allting rätt (LJ03 struktur, HF8, FC8), utan att det glider bra, förstår inte varför, har jag sicklat ner topparna för mycket? Jag la på skigo-grafit, HF6, HFBD7 under, brände jag belaget när jag la på FC7 förra gången, eller när jag la på skigo-grafit? så otroligt många parametrar och svårt och veta vad som var fel, kanske var det fästet som såg så som du är inne på Everest.

 

Med stålsicklat så blir det så otroligt mycket färre parametrar att hålla reda på och lättare att lära sig av det man gjorde bra eller dåligt, med vallning så är ju rena woodovetenskapen, hitta på någon tokig teori varför den vallan är så bra, sedan är det bara att basunera ut det, väldigt svårt att motbevisa, gled det dåligt så kan man alltid skylla på någon av de 100 andra parametrarna, har du använt VÅR fibertex och kört minst 100ggr fram och tillbaka..., funderar iofs på detta med flourvätskor eller pulver direkt på en stålsicklad skida...

Link to comment
Share on other sites

Ursäkten är godtagen, Everest!

Sedan så vill jag nog korrigera min slutsats om att stålsicklat inte är optimalt i isiga spår, det är nog snarare sugande, blanka spår med relativt högt vatteninnehåll då antagligen vattentransporten funkar bättre med stenslip, vilket flera andra varit inne på, Stevens kanske har kommit på lösningen med fiskbensmönster-rill, lite svårt för oss amatörer att få till som inte har sådana rullar.

Min slutats är i alla fall: Nästa år så kör jag med stålsicklat, tröttnat på att lägga ner min själv i glidet, gjort allting rätt (LJ03 struktur, HF8, FC8), utan att det glider bra, förstår inte varför, har jag sicklat ner topparna för mycket? Jag la på skigo-grafit, HF6, HFBD7 under, brände jag belaget när jag la på FC7 förra gången, eller när jag la på skigo-grafit? så otroligt många parametrar och svårt och veta vad som var fel, kanske var det fästet som såg så som du är inne på Everest.

 

Med stålsicklat så blir det så otroligt mycket färre parametrar att hålla reda på och lättare att lära sig av det man gjorde bra eller dåligt, med vallning så är ju rena woodovetenskapen, hitta på någon tokig teori varför den vallan är så bra, sedan är det bara att basunera ut det, väldigt svårt att motbevisa, gled det dåligt så kan man alltid skylla på någon av de 100 andra parametrarna, har du använt VÅR fibertex och kört minst 100ggr fram och tillbaka..., funderar iofs på detta med flourvätskor eller pulver direkt på en stålsicklad skida...

Det skulle kunna vara så enkelt som att du har ett par skidor som inte är bra och i sådana fall så ska du inte sätta alltför stort hopp till stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

Min slutats är i alla fall: Nästa år så kör jag med stålsicklat, tröttnat på att lägga ner min själv i glidet, gjort allting rätt (LJ03 struktur, HF8, FC8), utan att det glider bra, förstår inte varför, har jag sicklat ner topparna för mycket? Jag la på skigo-grafit, HF6, HFBD7 under, brände jag belaget när jag la på FC7 förra gången, eller när jag la på skigo-grafit? så otroligt många parametrar och svårt och veta vad som var fel, kanske var det fästet som såg så som du är inne på Everest.

 

Med stålsicklat så blir det så otroligt mycket färre parametrar att hålla reda på och lättare att lära sig av det man gjorde bra eller dåligt, med vallning så är ju rena woodovetenskapen, hitta på någon tokig teori varför den vallan är så bra, sedan är det bara att basunera ut det, väldigt svårt att motbevisa, gled det dåligt så kan man alltid skylla på någon av de 100 andra parametrarna, har du använt VÅR fibertex och kört minst 100ggr fram och tillbaka..., funderar iofs på detta med flourvätskor eller pulver direkt på en stålsicklad skida...

Det är huvet på spiken det. Glidvallor och vallning är idag en så outvecklad och dålig produkt omgiven av en massa hokuspokus och parametrar att stålsicklat med struktur tills vidare kommer att gälla för egen del. Har även medfört att jag blivit bättre på att optimera fästvallningen vilket är en viktig bit i glidvallningen. Nu vet man liksom vad som är vad och inte något uppgivet i stil med...idag gled det inget vidare eller värst vad det sög jag hade väl fel glidvalla när man kanske i själva verket lagt fel eller för mkt fäste. Felsökningen har blivit betydligt enklare.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkten är godtagen' date=' Everest!

Sedan så vill jag nog korrigera min slutsats om att stålsicklat inte är optimalt i isiga spår, det är nog snarare sugande, blanka spår med relativt högt vatteninnehåll då antagligen vattentransporten funkar bättre med stenslip, vilket flera andra varit inne på, Stevens kanske har kommit på lösningen med fiskbensmönster-rill, lite svårt för oss amatörer att få till som inte har sådana rullar.

Min slutats är i alla fall: Nästa år så kör jag med stålsicklat, tröttnat på att lägga ner min själv i glidet, gjort allting rätt (LJ03 struktur, HF8, FC8), utan att det glider bra, förstår inte varför, har jag sicklat ner topparna för mycket? Jag la på skigo-grafit, HF6, HFBD7 under, brände jag belaget när jag la på FC7 förra gången, eller när jag la på skigo-grafit? så otroligt många parametrar och svårt och veta vad som var fel, kanske var det fästet som såg så som du är inne på Everest.

 

Med stålsicklat så blir det så otroligt mycket färre parametrar att hålla reda på och lättare att lära sig av det man gjorde bra eller dåligt, med vallning så är ju rena woodovetenskapen, hitta på någon tokig teori varför den vallan är så bra, sedan är det bara att basunera ut det, väldigt svårt att motbevisa, gled det dåligt så kan man alltid skylla på någon av de 100 andra parametrarna, har du använt VÅR fibertex och kört minst 100ggr fram och tillbaka..., funderar iofs på detta med flourvätskor eller pulver direkt på en stålsicklad skida...[/quote']

Det skulle kunna vara så enkelt som att du har ett par skidor som inte är bra och i sådana fall så ska du inte sätta alltför stort hopp till stålsickling.

Jag har haft otroligt bra glid, folk i klubben har reagerat när jag susat nerför Evertsberg och kommit efteråt och frågat vad jag vallat med 2ggr av 6 som jag åkt V-loppet med detta par, 2 ggr har jag haft klart bättre glid än medel och mycket bättre fäste än medel uppför Risebergsbacken, genom att jag kladdat tjockt med fäste. Skillnaden då mot nu är att jag slipade bort Sune Asps struktur (jag sa åt honom att peta på en fin struktur) och alltid i princip alltid rillat med 0,5.

Inför förra året slipade jag om till LJ03, två år i rad med "piss"-glid, förra året kunde jag skylla på att strukturen var för grov. Jag har mätt spannet och det är intakt, jag väger lika mycket, fäste lika långt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft otroligt bra glid, folk i klubben har reagerat när jag susat nerför Evertsberg och kommit efteråt och frågat vad jag vallat med 2ggr av 6 som jag åkt V-loppet med detta par, 2 ggr har jag haft klart bättre glid än medel och mycket bättre fäste än medel uppför Risebergsbacken, genom att jag kladdat tjockt med fäste. Skillnaden då mot nu är att jag slipade bort Sune Asps struktur (jag sa åt honom att peta på en fin struktur) och alltid i princip alltid rillat med 0,5.

Inför förra året slipade jag om till LJ03, två år i rad med "piss"-glid, förra året kunde jag skylla på att strukturen var för grov. Jag har mätt spannet och det är intakt, jag väger lika mycket, fäste lika långt...

Låter ju knepigt men jag har ju iofs ett par Madshus Hypersonic där jag upplevt något liknande. Alltid haft kanonglid men några veckor innan förra årets vasa så var det som skidorna dog. Har slipat om dem utan resultat så kanske är det så att jag bränt belaget.

De flesta som åkt på samma vallning som du verkar ju haft bra skidor och de som jag känner som åkte vasan i år hade samma vallning och lj02 struktur med bra skidor.

Du får prova att sickla dem men den erfarenhet jag har är att en skida som gled dåligt innan sickling gör det även efter sickling medans en bra skida fortsätter att vara bra. (relativt sätt mot referenspar innan sickling)

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft otroligt bra glid' date=' folk i klubben har reagerat när jag susat nerför Evertsberg och kommit efteråt och frågat vad jag vallat med 2ggr av 6 som jag åkt V-loppet med detta par, 2 ggr har jag haft klart bättre glid än medel och mycket bättre fäste än medel uppför Risebergsbacken, genom att jag kladdat tjockt med fäste. Skillnaden då mot nu är att jag slipade bort Sune Asps struktur (jag sa åt honom att peta på en fin struktur) och alltid i princip alltid rillat med 0,5.

Inför förra året slipade jag om till LJ03, två år i rad med "piss"-glid, förra året kunde jag skylla på att strukturen var för grov. Jag har mätt spannet och det är intakt, jag väger lika mycket, fäste lika långt...[/quote']

Låter ju knepigt men jag har ju iofs ett par Madshus Hypersonic där jag upplevt något liknande. Alltid haft kanonglid men några veckor innan förra årets vasa så var det som skidorna dog. Har slipat om dem utan resultat så kanske är det så att jag bränt belaget.

De flesta som åkt på samma vallning som du verkar ju haft bra skidor och de som jag känner som åkte vasan i år hade samma vallning och lj02 struktur med bra skidor.

Du får prova att sickla dem men den erfarenhet jag har är att en skida som gled dåligt innan sickling gör det även efter sickling medans en bra skida fortsätter att vara bra. (relativt sätt mot referenspar innan sickling)

Har alltid trott att bränt belag bara är att slipa bort, alternativt stålsickla bort. Här ser jag ytterliggare en fördel med stålsicklat, väldigt lätt att få i princip identisk preparering, så att det blir lätt och se vilka skidor som är snabba och ej. Jag kommer enklare att få reda på om skidorna har blivit söliga av någon outgrundlig anleding helt plötslig och få en bra anledning att köpa nya, yes:) Med valla och stenslip är det inte enkelt, alltid är det något som skiljer sig i grundprepareringen.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid trott att bränt belag bara är att slipa bort, alternativt stålsickla bort. Här ser jag ytterliggare en fördel med stålsicklat, väldigt lätt att få i princip identisk preparering, så att det blir lätt och se vilka skidor som är snabba och ej. Jag kommer enklare att få reda på om skidorna har blivit söliga av någon outgrundlig anleding helt plötslig och få en bra anledning att köpa nya, yes:) Med valla och stenslip är det inte enkelt, alltid är det något som skiljer sig i grundprepareringen.

Det finns alltid anledning att köpa nya skidor ;)

Link to comment
Share on other sites

klarade oxå målet att bli bästa skåning!

Bra gjort att peta bort Håkan G från Skånetronen i Vasaloppet. Kanske du nu har tillräckligt självförtroende så att vi får se dig på årets alla rullskidtävlingar också eller ;)

Brukar ju inte ställa mig på rullerna på riktigt innan september pga att jag känner att man går upp en massa i vikt nr man börjar inrikta sig på skidåkningen.....

 

brukar väga runt 75 på sommar höst och sen runt vasaloppet e man uppe i över 80=) inte så bra för löpningen men kanon för stakningen på vasan...=)

Så nu bler det o deffa bort lite onödiga muskler så man blir snabb o springa....

 

men jag köper nog ett par snabba hjul och ställer upp på några tävlingar! Den där markus thome e lite för överlägsen för att det inte ska göras nåt åt det!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kikade in på vasaloppet.se och såg att jag helt plötsligt ramlat ner en placering. Visst, är det något som har gått fel ska det så klart rättas till, men lite märkligt är det allt ändå. Dessutom var det under lång tid samma placering, det var först för en vecka sen jag såg att jag blivit nedflyttad en placering. Någon annan som råkat ut för samma sak?

 

Gör inte mig något egentligen, men kan ju tänkas vara surt för de som ligger precis på en seedningsgräns.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...