Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Turskidor?


mulle

Recommended Posts

Jag ska köpa mig ett par skogs/fjällskidor, Vallningsfria. Har ni några tips på stålkant-skidor. Både i skog och kalfjäll.

Jag är 178cm väger 80 kg. Det blir mest lugn åkning men lite utför kan det bli. Alltför breda kanske är att ta i. Hur långa bör dom vara 190cm lagom? Skor/pjäxor behövs också.- Är inte negativt inställt på köpa paket. Tack för er hjälp. Uppskattas.

 

Jag har tittat på dessa än så länge: (Epoch & Anum kanske lite väl breda?)

 

https://www.skistart.com/swe/madshus-epoch-turskidor-kampanj.html?gclid=CjwKEAiA2abEBRCdx7PqqunM1CYSJABf3qva-K1UA2g_9JeUnU8DVUkELb4TFqFH6jd2wu1F3-KpMRoCxcPw_wcB#product-tabs

 

https://www.skistart.com/swe/madshus-eon-62-turskidor-2016-2017.html

 

https://www.skistart.com/swe/madshus-annum-turskidor-kampanj.html

 

eller

https://www.skistart.com/swe/madshus-eon-turskidor-kampanj.html

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Madshus Eon. Precis som med vanliga skidor finns inte ett par som passar alla förhållanden. Dom är ganska breda och passar därmed bra i djupsnö. Dom är lite tröga när det är hårt och lite svåra att få på kant när det är dags att svänga. Vikten är inte så noga, man går på skidorna utan att få ett riktigt spann. Om du vill ha fart kan du kolla på Åsnes med löstagbar stighud. Men jag gillar mina Madshus, dom är härliga att lufsa fram på och fästet är nästan alltid där och jag behöver sällan använda stighudar. Kanske skulle ha köpt den smalare modellen...

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt lätt att hitta en skida som funkar bra till allt, som MB skriver ovan. Mina skidor är lite äldre , så jag tänker inte tipsa om de du skriver om ovan, men tänker berätta lite om spann. Det går visst att ha ett ok spann med fästvalla på turskidor. Jag har ett par fjällskidor som mer är tänkta till vikt + packning. Dvs ett hårt spann. Men de blir svårare att åka utför med. Sedan har jag mer vanliga turskidor till rena telemarksskidor för utförsåkning som helt saknar spann. Det går t o m att ha telemarksskidor (eller randonee) om man ska ut på fjällturer, men då blir det stighudar och vandring så fort det blir uppför. Bara att ha i åtanke när man ska välja liksom. Vilket man prioriterar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Madshus Eon. Precis som med vanliga skidor finns inte ett par som passar alla förhållanden. Dom är ganska breda och passar därmed bra i djupsnö. Dom är lite tröga när det är hårt och lite svåra att få på kant när det är dags att svänga. Vikten är inte så noga, man går på skidorna utan att få ett riktigt spann. Om du vill ha fart kan du kolla på Åsnes med löstagbar stighud. Men jag gillar mina Madshus, dom är härliga att lufsa fram på och fästet är nästan alltid där och jag behöver sällan använda stighudar. Kanske skulle ha köpt den smalare modellen...

Lufsa är ordet, jag stressar inte när jag går på tur. Dom verkar helt okej, har tittat på dom. Har du NNN BC bindningar till och turpjäxor? Jag har ett par NNN rottefella puck, tänkte använda dom i början. 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt lätt att hitta en skida som funkar bra till allt, som MB skriver ovan. Mina skidor är lite äldre , så jag tänker inte tipsa om de du skriver om ovan, men tänker berätta lite om spann. Det går visst att ha ett ok spann med fästvalla på turskidor. Jag har ett par fjällskidor som mer är tänkta till vikt + packning. Dvs ett hårt spann. Men de blir svårare att åka utför med. Sedan har jag mer vanliga turskidor till rena telemarksskidor för utförsåkning som helt saknar spann. Det går t o m att ha telemarksskidor (eller randonee) om man ska ut på fjällturer, men då blir det stighudar och vandring så fort det blir uppför. Bara att ha i åtanke när man ska välja liksom. Vilket man prioriterar.

Jag ska mest på 2-5 timmars-turer på Jämtlandsfjällen och i Norge. Men med lite packning. en 10-15literryggsäck med det väsentliga i. Men älskar att ta med hunden i skogen också. Vi har 15 min till Sonfjället, där har jag inte varit på vintern ännu fast vi bor här :/ .

Om man beställer skidor, kan dom på ett bra sätt räkna ut spann om de får min vikt? Här finns inte mkt butiker.

Link to comment
Share on other sites

Lufsa är ordet, jag stressar inte när jag går på tur. Dom verkar helt okej, har tittat på dom. Har du NNN BC bindningar till och turpjäxor? Jag har ett par NNN rottefella puck, tänkte använda dom i början. 

 

Jag har NNN BC Magnum eftersom skidan är ganska bred. Jag tror NNN BC är ganska standard och många jag känner har den. Vad jag menade med spann var att Madshusskidorna inte har något spann att prata om. Man köper längd efter vikt, det finns en tabell på deras hemsida om jag kommer ihåg rätt. Om du vill ha ett spann måste du nog ha en annan skida. Men allt har för- och nackdelar. Madshusskidan är det bara att gå ut och åka på och fungerar i de flesta förhållanden, men har inte kanske den högsta farten. Och man slipper fippla med stighudar eller valla. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har NNN BC Magnum eftersom skidan är ganska bred. Jag tror NNN BC är ganska standard och många jag känner har den. Vad jag menade med spann var att Madshusskidorna inte har något spann att prata om. Man köper längd efter vikt, det finns en tabell på deras hemsida om jag kommer ihåg rätt. Om du vill ha ett spann måste du nog ha en annan skida. Men allt har för- och nackdelar. Madshusskidan är det bara att gå ut och åka på och fungerar i de flesta förhållanden, men har inte kanske den högsta farten. Och man slipper fippla med stighudar eller valla. 

Ja, okej jag har dålig koll på detta än så länge. Ska kolla i Sveg imorgon, finns det inget där för min lilla budget tar jag å beställer dom där.

Link to comment
Share on other sites

Vilka bindningar och kängor/pjäxor är bäst om man vill kunna svischa nerför en bergskam/sluttnig? 75mm 3 pin eller NNN BC manuell? Eller nåt annat om det finns.

Jag åker för tillfället på mina gamla längdskidor i skogen, men har nära till fjäll så det blir lite turer runt vålarna här 600-900 möh och mkt snö men även toppturer på större berg.

 

Har ni några paket eller egna ihopsatta paket för turåkning att rekommendera? Budgeten för paket utan stavar är liten dock. ca 4000kr för skidor, bindningar och pjuck.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...