Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skinnen släpper, R-skin


MatsD

Recommended Posts

Jag köpte ett par Rossignol R-skin strax innan nyår, har kört ca 20 mil på dem. Mycket trevliga och bra skidor för övrigt.

I går körde jag 20 km i blötföre, skinnen var riktigt sura när jag var klar. Tog in skidorna i stugvärmen för att torka dem. Efter en stund märkte jag att skinnen liksom krullade sig i kanterna, de släppte på några ställen under skidorna men utan lossna helt.

I morse var skinnen torra så jag slätade ut dem med handen och tryckte fast dem igen.

När jag kom hem från jobbet kände jag om skinnen satt fast ordentligt men det visade sig att jag, ganska lätt, kunde få dem att släppa från skidorna bara genom att pilla lite i kanterna.

 

Borde inte skinnen, eller rättare sagt limmet, klara blötföre bättre? Någon som delar mina erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Samma problem här, med skillnaden att de började släppa redan efter första turen ca 20 km, från ena kanten. Kan möjligen ha berott på något grus/sten som orsakat en liten repa för snö/vatten att ta sig in via sidan, sedan började den krulla ihop sig från kanten. (Andra skidan OK.)

 

Återförsäljaren satte på ett nytt skin, som dock släppte efter bara några hundra meter, denna gång från framsidan på skidan, jag ska nu testa att fästa ett själv. Några tips, förutom att se till att underlaget är rent och torrt? Är det bra att använda något verktyg för att trycka fast det? Bör man låta det sitta fast i någon vecka innan man törs åka på det?

 

(Med tanke på att bygeln på mina 6 mån gamla Rossignol-pjäxor lossnade för några veckor sedan, är jag nu rätt skeptisk till Rossignols val av lim på sina produkter...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...