Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipning, hur ofta?


vasajohan

Recommended Posts

Har ett par Madshus Hypersonic som gått 60 mil utan omslip. Jag har åkt på bra spår utan genomslag och har väl knappt några märken. Gör slipning stor effekt trots detta?

 

Är slipning färskvara så att en skida som åkt 10 mil efter slip är ungefär samma som en som åkt 60 mil?

 

Om man sicklar väldigt hårt med plastsickel när man rengör glidzonerna kan det förstöra strukturen på en nyslipad skida?

 

Om man sicklar väldigt hårt med plastsickel när man rengör glidzonerna kan det FÖRBÄTTRA glidet på skidor som gått många mil efter slipning?

 

Min poäng är, om slipning måste göras väldigt ofta köper man väl hellre ett par skidor till som man bara använder vid tävling så att slipet räcker längre.

Link to comment
Share on other sites

De som tävlar på hög nivå slipar väl  för att få rätt struktur beroende på före och då kan det nog bli ofta. Sedan har dom väl skidor redan slipade med olika strukturer för olika fören. Men annars kan jag inte tänka mig att du behöver slipa om efter 60 mil om skidorna ser fina ut.

 

För några år sedan skulle ju skidorna både sicklas ett antal gånger samt åkas in för att dom skulle gå riktigt lätt. Nu sägs sliparna vara bättre och lämna mindre med bromsande microhår. Ja detta var ett första svar men det finns de som kan detta betydligt bättre än jag.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Åker du mkt skidor och kör flera tävlingar per år skulle jag säga att en tumregel är att slipa inför varje säsong. Gärna både sin varm och kallskida med rätt struktur. Det räcker gottm8ch väl och det gör skillnad om man är lite småkräsen.

 

Annars för en motionär som kanske inte tävlar mer än vasaloppet sub8, så vart annat eller vart tredje år eller när du fått fula repor.

 

Eller så gör du det lätt för dig och skaffar en stålsickel. Du kan då "slipa" om inför varje träning om du vill. Du kan även hemma på köksbordet välja struktur för dagen. Vansinnigt smidigt.

Själv stålsicklar jag mina kall och universalskidor. Mina varm stenslipar jag.

 

 

Struktur slits ja. Särskilt den fina microstrukturen som är viktig för glidet slits.

 

Din slutpoäng köper jag inte. Det är viktigt att träna på sina tävlingsskidor också så man lär sig hur dom ska vallas, i vilka fören dom går bra, hur spannet känns osv osv. Sen ska man ju inte glömma att för oss alla motionärer så ska det ju vara kul att åka skidor även på träning. Synd att bara använda sina finskidor på vasaloppet!

Link to comment
Share on other sites

Ja fast tänker mig att man har 2 skidor exakt likadana, där man kör ena på tävlingar och andra på träning. Sedan kör ju jag samma skidor oavsett kallföre, varmföre då jag är en helt vanlig motionär...

 

Min följdfråga blir ju då eftersom jag endast har ett bra par, om det är klisterföre vad gör jag med fästzonen närmast glidzonen den som jag inte har klister på för det är avkortad fästzon?

 

Ska jag ha på glidvalla på den då?

Link to comment
Share on other sites

Ja fast tänker mig att man har 2 skidor exakt likadana, där man kör ena på tävlingar och andra på träning. Sedan kör ju jag samma skidor oavsett kallföre, varmföre då jag är en helt vanlig motionär...

 

Min följdfråga blir ju då eftersom jag endast har ett bra par, om det är klisterföre vad gör jag med fästzonen närmast glidzonen den som jag inte har klister på för det är avkortad fästzon?

 

Ska jag ha på glidvalla på den då?

Eftersom du som jag är vanlig moionär tycker jag Pers(s)onligen att saken är enkel: Stålsickla och du behöver varken stenslipa eller mer tydligt inte använda glidvalla. Och du får som jag alltid enkelt att ha superglid både på träning och Vasalopp på denna nivå.OM du emellanåt tycker att skidorna blivit mindre fräscha drar du ett par drag med sickeln och du får samma effekt igen JAG har ju de senaste 12 åren åkt mer än 1200 mil på detta vis inklusive 28 Vasalopp/öppna spår på detta vis med för mig som typisk motionär bra resultat. Hur tävlingsåkare, även de med Volevodins definition, gör kan jag inte uttala mig så mycket om. Jag bara ser att jag alltid har väl så bra glid som de omkring mig både på Vasalopp och träning. Och utan att snegla åt glidvalor eller stenslipa.

Link to comment
Share on other sites

Fästvallazonen behöver inte glidvallas eftersom den inte ligger i snön. Frånvarande fästvalla i burkzonen räcker vid klisterföre.

Det är min slutsats men det finns nog andra som har mer att tillföra.

 

Jag stenslipade inför förra årets Vasalopp, samma struktur som första gången jag köpte skidorna (4 år tidigare).

Markant skillnad i struktur och glid, till det bättre!

Och det i första åket :).

Jag åker inte så ofta på mina finskidor men vid fina förhållanden vill man rasta tävlingskittet och blåsa ur kroppen. Det ska vara kul att åka skidor (mina grusskidor var mina tävlingsskidor först så de är inte dåliga, bara inte lika bra som mina nyaste).

Jag har som erfarenhet att värma&sickla vid glidvallning tar på strukturen så att stenslipning behövs (skulle säkert gå bra med stålsickling också om jag kunde det) ibland.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte swix stålsickel idag, använde den och gjorde test med vattendroppe. Verkade som glidet var bättre på mina stålsicklade än på mina skate glidvallade som gått 5 mil efter senaste glidvallning.

 

Nästa steg blir köpa riller som passar till mina stålsicklade men jag undrar vad jag ska ha som standard utan att köpa ett stort kit. Åker ju mest motionslopp 42 km.

Link to comment
Share on other sites

Stenslipning tycker jag man gör efter behov. Dvs det är ingen färskvara om skidorna ligger med skyddsparaffin och används sparsamt. Själv ligger mina bästa skidor mörkt och svalt också. Då kan ett par tävlingsskidor ligga hur många år som helst utan att bli sämre. Man kan mycket väl ha olika tävlingsskidor som väntar på en tävling för "rätt" tillfälle. 

 

Att träna på sina bästa skidor kan man väl göra om det är bra spår. Bor man så till att det sällan är bra spår är det väl på träningsresor till snösäkra ställen som de bästa skidorna tas fram. Förutom tävling då såklart ;)

 

Själv har jag 6 par klassiska som inte åks så mycket på, ett par gröna, tre par blå, ett par gula (rugg) och ett par röda (klister). Sedan har jag 4 par att träna på. Olika slip på de olika typerna i alla fall. 

 

Efter ett antal pulvervallningar bör man slipa om skidorna om man vill att de ska gå optimalt. 

 

Om du ska åka med klister och korta fästzonen, kan du mycket väl glidvalla den bit som inte fästvallas. Det blir ju lite så naturligt eftersom man glidvallar först. Sedan ruggar du upp för fästzon. Ofta har du ju då glidvallat någon/några cm för långt. Detta gäller ju inför tävling. Om det är för träning så glidvallar man ju så klart inte den extra lilla biten. 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte swix stålsickel idag, använde den och gjorde test med vattendroppe. Verkade som glidet var bättre på mina stålsicklade än på mina skate glidvallade som gått 5 mil efter senaste glidvallning.

 

Nästa steg blir köpa riller som passar till mina stålsicklade men jag undrar vad jag ska ha som standard utan att köpa ett stort kit. Åker ju mest motionslopp 42 km.

 

Swix stålsickel är är nog inget som går att jämföra med Kuzmin och Primateria. Gissar att det är en sickel helt utan struktur för att skrapa bort valla och jämna till belaget med. Inget som man kan ersätta stenslipning med.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag testade Swix stålsickel igår och höll på ganska länge och det tog bort en del belag. När jag sedan tittat close-up på skidorna under starkt ljus och jämförde med mina andra par skidor som aldrig stålsicklats såg jag knappt någon skillnad.

 

Det jag däremot såg var en spårig struktur längs med skidan på alla mina skidpar. Är det den naturliga spårningen från tillverkningsprocessen eller är den från fabriksslip och har jag då sicklat för lite och inte fått bort den strukturen?

 

Jag gjorde vattendroppe test iallafall och mina stålsicklade var klart bättre än mina glidvallade skateskidor (som gått 5 mil efter vallning). Vattendroppen gled lättare på stålsicklade skidan.

 

Spårstrukturen påminde lite om en träplanka där man längs med kan se en spårighet. Eftersom skidor idag är gjorda av plast undrar jag ju hur det går till?

 

Nedan är bild på mina nyss stålsicklade skidor.

 

http://i65.tinypic.com/21bvr13.jpg

Link to comment
Share on other sites

Swix stålsickel är är nog inget som går att jämföra med Kuzmin och Primateria. Gissar att det är en sickel helt utan struktur för att skrapa bort valla och jämna till belaget med. Inget som man kan ersätta stenslipning med.

 

/Mats

 

Betyder det att om jag slätat ut ytan med en Swix stålsickel så är det ett måste att jag rillar och/eller glidvallar för att få ett godkänt glid?

 

Alternativt, blir en stålsickling utan mänster ÄNNU bättre på att tåla långa lopp i skitiga spår än en Kuzmin sicklad?

 

Någon som har erfarenhet av detta och testat Swix stålsickel i olika kombinationer (glidvalla/ovallad, rillad/orillad, rillad med glidvalla och pulver) uppskattas feedback.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte swix s.k stålsickel är till för att åka på glidytorna alls. Lägg ner den tanken och skaffa en kuzmin lr skimateria. Dom skapar ju en struktur. Har swix sickel ens en egg? Dom är väl till för att skrapa valla med eller jämna ut repor med?

 

Den bilden du lägger upp ser inte ens i närheten ut hur en stålsicklad struktur från kuzmin ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...