Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur bra är stakskidor?


M_H

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hade idag ett møte med ett par stakskidor eller rettere sagt blev jag førbi stakad av dom! Var ute i Romeriksåsen/(Brovoll/Oslo)

idag på en trenings runde generellt kupert terreng der! kjørde stakning i en motluta ca 1.5km. Fick en som hengde seg på og havlveis så gick han rett forbi i god fart. På toppen visade det seg att han var 60bast og gikk på nya stakeskidor som han var veldigt fornøyd med,

Skall sies att han er veldigt aktiv åkare med en topp hundra plats VL-97 men han mena selv att dessa stake skidorna var helt avgjørande før att henga med i ren stakning, finns kanske hopp før en annan på gamla dagar :huh:  

Link to comment
Share on other sites

Jag införskaffade ett par fisher dp för någon vecka sen och har hunnit åka ca 15 mil på dem. Som det skrevs tidigare så är det uppför jag kan känna aningen skillnad, där en vanlig skida liksom stannar upp lite när du går upp på tå (belastar dem) så glider dessa vidare. Mina kompisar i samma vikt som testat skidorna upplevde samma fenomen.

Vet inte hur mycket du skulle kunna tjäna med ett par men det handlar väl inte om mycket kan jag tro. Ett par minuter? Det sägs ju också att ett par väl utplockade vanliga skidor kan vara i stort sett lika bra. Eftersom jag stakar mycket (90% av passen) så såg jag ingen anledning att köpa vanliga skidor när jag har ett par som funkar bra i alla fören.

 

Jag bestämde mig idag för att åka vasan men vet inte än vilka skidor det blir, har lite tvivel att jag tjänar på att köra utan fäste. Svårt det där, har inte åkt vasan sen 2014 och har utvecklats mycket sedan dess, men loppet är ju långt och slitsamt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...