Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Citat från SVT-meteorologen: Söndag blir en thriller, kraftiga ostvindar och snöfall eller klar himmel och solsken.

 

Han får väl 50% rätt som SMHI brukar ha... 

Jag gissar på ostvindar 3-4ms (7-9 i byarna).. lätt snö på lördag. 1-2cm.. uppehåll på söndag och -6 - -3 C hela loppet..

 

motvinden är jobbig men vore bra med kyla så spåren håller sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag är förmodligen en av forumets svagare vasaloppsåkare, så för mig är loppet en kamp mot repet. När jag åkte mitt första Vasalopp 2013 minns jag att det fanns spår att åka i även för oss som ligger långt bak, medan det 2014, 2015 och 2016 funnits betydligt mindre av den varan. Jag har förstått att det finns en koppling mellan låg temperatur och spår som håller. Minns någon av er hur kallt/varmt det varit de senaste åren? Vore kul att jämföra prognoserna med minnesbilderna från tidigare lopp i samma temperatur och försöka få en bild av vad man kan vänta sig i spårväg.

Link to comment
Share on other sites

Jag är förmodligen en av forumets svagare vasaloppsåkare, så för mig är loppet en kamp mot repet. När jag åkte mitt första Vasalopp 2013 minns jag att det fanns spår att åka i även för oss som ligger långt bak, medan det 2014, 2015 och 2016 funnits betydligt mindre av den varan. Jag har förstått att det finns en koppling mellan låg temperatur och spår som håller. Minns någon av er hur kallt/varmt det varit de senaste åren? Vore kul att jämföra prognoserna med minnesbilderna från tidigare lopp i samma temperatur och försöka få en bild av vad man kan vänta sig i spårväg.

 

2014: Kom massa nysnö under natten men höll sig på minussidan om jag minns rätt. Snöade en del under loppet också.

 

2015: Misärens misärlopp. Plusgrader, barmark och blött

 

2016: Nysnö som gjorde att de bara fanns två spår även längre fram i leden. Höll väl sig på minussidan dock

Link to comment
Share on other sites

2014: Kom massa nysnö under natten men höll sig på minussidan om jag minns rätt. Snöade en del under loppet också.

 

2015: Misärens misärlopp. Plusgrader, barmark och blött

 

2016: Nysnö som gjorde att de bara fanns två spår även längre fram i leden. Höll väl sig på minussidan dock

Även 2014 var det rejält blött som jag mins det. 

Link to comment
Share on other sites

Det ser som sagt ut på väderprognosen att bli ett före med riktigt mycket slitage på glid- och fästvallan. Det är fortfarande långt kvar till söndag, men kanske blir det följande vallning:

 

Star MAP grafit

Vauhti HF grön

Swix HF4BW eller Marathon Svart (beroende på luft- och snöfuktigheten)

Rex TK-820 pulver

Rex Oslo gel

 

Swix KX20 eller Rode Chola (vilken klarar slitaget bäst?)

Rex Blått eller Violett klister

Rex Gold

 

Möjligen är Rex PowerGrip grön ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på när dom fräser om spåren respektive plogar bort nysnön. Med förra årets lopp på näthinnan är jag tveksam till att åka iår. Pallar inte ett år till med obefintliga spår...( Led 7 )

Har tyvärr inte koll men enligt nuvarande prognos så ska det ju vara ganska kallt på natten (ca -12) och hålla sig rätt kallt under dagen (-4 - -6). Det ska ju inte heller komma nån snö så jag tycker spåren borde ha bra chans att hålla mycket bättre än i fjol.

Det enda som kan ses negativt med prognosen är väl motvinden på 4m/s och upp till 10 i byarna.. Får ta rygg på någon som bryter vinden =) 

Link to comment
Share on other sites

Det ser som sagt ut på väderprognosen att bli ett före med riktigt mycket slitage på glid- och fästvallan. Det är fortfarande långt kvar till söndag, men kanske blir det följande vallning:

Star MAP grafit

Vauhti HF grön

Swix HF4BW eller Marathon Svart (beroende på luft- och snöfuktigheten)

Rex TK-820 pulver

Rex Oslo gel

Swix KX20 eller Rode Chola (vilken klarar slitaget bäst?)

Rex Blått eller Violett klister

Rex Gold

Möjligen är Rex PowerGrip grön ett alternativ.

Vågar du köra klistergrund med så många och stabila minusgrader? Känns som garanterad ifrysning, särskilt om man besitter min (låga) nivå på burktäckning..

Link to comment
Share on other sites

Såklart vi tror på kyla och minimalt med nysnö nu.

Men hur tänker ni om rill och fäste?

Jag tänkte nog mer blåextra än klister i den här prognosen, dessutom tveksam om rill med en medium stenslipning i botten, Max 1.0 rak?

Jag tror också att rak 1.0 mm borde räcka.

Link to comment
Share on other sites

På glidsidan så blir det start bwlf, swix marathon, red creek lila och så topper jag med skistarts liquid. Kanske att det dessutom läggs ett pulver innan liquiden (i alla fall om det blir hög luftfuktighet)

 

Någon rill blir det nog också men det blir nog en rätt fin struktur. Inväntar tips från red creek där.

 

Fästet lutar åt vr40 alternativt blå extra beroende på luftfuktighet. 

 

Det är sällan man har haft så jämt väder längs hela loppet. Det enda dåliga i år är nog motvinden som normalt sett brukar vara medvind.

Link to comment
Share on other sites

Ser nu att väderprognoserna har ändrats väldigt mycket till det varmare...

 

Hur som helst så är det väldigt mycket transformerad och isig snö som finns i spåret. Även om det kommer ny snö under lördagen så kommer de fräsa upp spåret så att den blandas med den transformerade och isiga snön till söndagen.

 

Hårda grundklister(grön eller blå) brukar ge begränsad ifrysning och Rex Gold klister (och även Vauhti Gold klister) är slittåliga klister som klarar inslag av finkornig snö. Man skall dock vara redo att täcka klistret med burk på söndag morgon. Eventuellt kan även burk gå, men bör man nog har en väldigt stryktålig grundvallning (t ex Rex PowerGrip grön).

Link to comment
Share on other sites

Jo, växlar en del just nu...

Kanske Rode blir bra och dessutom burk?

 

Härliga problem om det rör sig om olika burkvallningar och minusgrader, nysnö är jag inte rädd för det minsta :) så länge det är minusgrader. Med många i spåret lär det inte vara extremt utmanande för oss längre bak i spåren...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...