Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad ska man välja?


jimrin76

Recommended Posts

Hej

 

jag är väldigt ny när det gäller skidor.

Vad ska man tänka på när man ska välja skidor/pjäxor/stavar?

 

Ska det var a vallningsbara eller vallningsfria?

Vilken längd på skidor/stavar?

Ska man ha typ en storlek större på skidskorna än vanliga skor eller är det väldigt individuellt mellan olika märken?

 

Som sagt....VÄLDIGT noobie på detta  :D

Link to comment
Share on other sites

Gå till en bra butik som säljer skidor så får du den hjälp du behöver, om du anger vart du bor kan du säkert få tips på bra butiker här på forumet. Satsa på ett par vallningsfria, s.k. Skin-skidor med rätt spann till att börja med. Tycker du skiåkning är något för dig och vill börja valla så köper du ett par till "vanliga" skidor.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med föregående talare.

Om du står och väljer mellan två storlekar på pjäxor så ta den större så fryser du mindre om fötterna. Hade Salomon strl 43 1/3 några säsonger och frös alltid väldigt lätt om framför allt tårna, när de var utslitna så köpte jag exakt samma sko men strl 44 och sen dess fryser jag nästan aldrig trots samma typ av strumpor.

Link to comment
Share on other sites

Skinskidor kan säkert funka, men kräver en bra handlare så att du får rätt spann och därmed ett anständigt glid. Enkla vallningsskidor med vallatejp är ett gott alternativ, där du kan anpassa längden på tejpen själv om det går trögt. Om du nu inte vill in i vallasvängen...

Bra kläder gör åkningen roligare också. Täckjacka är för.varmt, skaffa ett skidställ, eller löparställ.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...