Guur Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 Jag funderar på att byta mina gamla Salomon pilot bindningar (de utan kudde) på mina rullskidor mot ett par klassiska equipe eftersom fjädern liksom släpper när man ska diagonala ibland.. jag har ett par skidor med den equipe bindningen som jag tänkte ta av. Men de är ju limmade på skidan - behöver jag fixa nytt lim för att montera dem på mina rullskidor? Räcker det inte med skruvarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 Jag gissar att du har den klassiska pilotbindningen. Den med ´rem´. (Skatepiloten har ju en ganska kraftig fjäder) Vilken bindning du ska byta mot är lite oklart. ´Equipe´ är väl som ett samlingsnamn för många av Salomons bindningar. De som fungerar med SNS-sula,förutom den du vill byta ut, är ju antingen ´profil´ eller ´propulse´. På bl a profil så var ju plastskenan med ´lim´ under. Så du får sprätta bort den med kniv om du vill byta den från skida till rullskida. Men visst räcker det med skruvarna. Men på äldre profil, så var inte plastdelen skruvad, utan fästes med den redan fastsatta dubbelhäftade tejpen (´lim´) samt en ´plast-spik´. Den senare kan ju så klart ersättas med en skruv. För övrigt kan jag väl säga ungefär - på skidor limmar jag skruvarna med epoxy. På rullskidor med al-stomme gör jag det inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guur Posted October 8, 2017 Author Report Share Posted October 8, 2017 Aha. Den som jag tänkte byta till är en gammal sns bindning troligen profil då. Men det låter ju inte bra att den kanske bara är limmad (okej tejpad) och inte skruvad :( ser ut som en liten plastskruv men med ett orimligt grunt spår i bakkant på bindningen, kanske är plastspiken du pratar om. För övrigt är rullskidorna av glasfiber.. kanske inget bra projekt att ge sig på själv då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 Plastskruven är nog bara en täckplugg gör en riktigt skruv inunder den. Så är det på Propulse iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 9, 2017 Report Share Posted October 9, 2017 Det är inget problem alls att ge sig på själv. Lätt som en plätt ;). På nyare profil (som det verkar vara på din senare beskrivning ovan) samt på propulse så har du, som Sunlake skriver, en plasttäckbrika ovanför skruven bak. Är det en sådan får du pilla upp den. Du får ta en vass kniv och pilla upp den från kanten. Det gör inget om den blir lite ´stukad´. På en glasfiberskida skulle jag ta lite epoxy i skruvhålen vid montering. (På samma sätt som man gör på vanliga skidor.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 9, 2017 Report Share Posted October 9, 2017 Jag håller inte riktigt med om att sätta epoxi i skruvhålen, som jag gjorde i många år. Skruven sitter bergfast, men om man av någon anledning måste ta bort och flytta bindningen till en annan skida eller på samma skida är det risk att material följer med och gör hålet större. Jag har gått över till paraffin i stället, som har den fördelen att det går lättare att skruva i skruven samtidigt som det skyddar mot vatten. Jag drar med räfflorna i skruven över paraffinbiten, innan jag skruvar i den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted October 9, 2017 Report Share Posted October 9, 2017 Marin silikon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted October 9, 2017 Report Share Posted October 9, 2017 Jag har aldrig haft problem att flytta bindning, trots 1/2 droppe epoxy i skruvhålet. Skidbutiker använder inte 2-komponentslim. Men ett vattenfast lim. Tycker man epoxy är overkill, så kan man väl ta Karlssons. ;) Eller något annat vattenfast men inte så starkt lim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grizzlybrottarn Posted October 10, 2017 Report Share Posted October 10, 2017 Vad gäller plastskenan under äldre salomonbindningar så brukar jag fästa den med dubbelhäftande tejp av den typ som man använder vid mattläggning. Både när jag flyttar äldre bindningar och då det fanns nya att montera. Den medskickade tejpen var för klen, och helt utan tejp höll skenorna inte lång stund för en skidorienterare, oavsett plastspik eller skruv i bak. Numera är mina Salomon pilot pensionerade och monteras vart efter på ungarnas skidor istället. Då ersätts plastspikarna med lämplig träskruv, men mattejpen använder jag ändå. Vad gäller hål i skidor så brukar jag trycka i en klick vattenfast trälim i hålen. Nu är det ju inte mycket trä i skidorna längre, men det verkar fingera bra ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 10, 2017 Report Share Posted October 10, 2017 Vattenfast trälim kan jag mycket väl tänka mig använda som alternativ till epoxilim, som riskerar att fastna i gängorna och ta med sig material vid losstagning av skruvar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mqi Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 Jag har blivit rekommenderad icke expanderande trälim när man byter bindning. Detta inte främst för att den ska limma fast utan för att det skall verka som lite smörjmedel när man skruvar i skruv i gammalt hål igen. Jag bytte på mina gruskidor från en gammal Profil Equipe till Prolink ifjol, och efter en säsong där jag åkte relativt mycket på dom så sitter den fortfarande som berget. Fäste inte plasten alls på dessa, men kan tänka mig att dubbelhäftande tejp av bättre kvalle skulle funka utmärkt här! Edit: skruvade givetvis plasten med den skruv som sitter längst bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.