Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skida med hårt spann till tyngre åkare?


andnel

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nybörjare på det här med längdskidor. Har åkt ca 10 ggr och tänkte införskaffa mig ett par skidor för att kunna köra ett par ggr per säsong.

 

Har spanat in ett par begagnade Atomic WC classic med hårt spann (klisterskida) för 70-75kg.

Jag väger dock 84-85kg, men funderar på om denna skida ändå skulle kunna funka med tanke på att det är hårt spann?

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

kanske eller tom mkt möjligt kan passa som kallföres eller möjligen allround till dig. Försök få den provad i butik, alt. som du har tillgång till plant golv och ngn som vet ungefär hur man gör, så kan du stå på skidorna.

 

10 kg behöver inte göra såå stor skillnad. Kan väl säkert vara olika mellan olika skidor. - Jag hade ett par det inte skilde mer än ngn tiondels mm på samtliga mått på 10 kg skillnad.

 

Så de kan tom - även om kanske inte så troligt - bli som en klisterskida åt dig. - Beror ju på vilka mått osv de har i förhållande till 70-75 kg.

Link to comment
Share on other sites

kanske eller tom mkt möjligt kan passa som kallföres eller möjligen allround till dig. Försök få den provad i butik, alt. som du har tillgång till plant golv och ngn som vet ungefär hur man gör, så kan du stå på skidorna.

 

10 kg behöver inte göra såå stor skillnad. Kan väl säkert vara olika mellan olika skidor. - Jag hade ett par det inte skilde mer än ngn tiondels mm på samtliga mått på 10 kg skillnad.

 

Så de kan tom - även om kanske inte så troligt - bli som en klisterskida åt dig. - Beror ju på vilka mått osv de har i förhållande till 70-75 kg.

 

Stort tack för svaret!

 

Min plan är (efter att flickvännen med lyckat resultat gjort detta), är att tejpa skidan för att inte behöva valla efter väder. Jag är ju trots allt bara nybörjare. Tror du att även det skulle funka på denna skidan?

Link to comment