Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skida med hårt spann till tyngre åkare?


andnel

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nybörjare på det här med längdskidor. Har åkt ca 10 ggr och tänkte införskaffa mig ett par skidor för att kunna köra ett par ggr per säsong.

 

Har spanat in ett par begagnade Atomic WC classic med hårt spann (klisterskida) för 70-75kg.

Jag väger dock 84-85kg, men funderar på om denna skida ändå skulle kunna funka med tanke på att det är hårt spann?

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

kanske eller tom mkt möjligt kan passa som kallföres eller möjligen allround till dig. Försök få den provad i butik, alt. som du har tillgång till plant golv och ngn som vet ungefär hur man gör, så kan du stå på skidorna.

 

10 kg behöver inte göra såå stor skillnad. Kan väl säkert vara olika mellan olika skidor. - Jag hade ett par det inte skilde mer än ngn tiondels mm på samtliga mått på 10 kg skillnad.

 

Så de kan tom - även om kanske inte så troligt - bli som en klisterskida åt dig. - Beror ju på vilka mått osv de har i förhållande till 70-75 kg.

Link to comment
Share on other sites

kanske eller tom mkt möjligt kan passa som kallföres eller möjligen allround till dig. Försök få den provad i butik, alt. som du har tillgång till plant golv och ngn som vet ungefär hur man gör, så kan du stå på skidorna.

 

10 kg behöver inte göra såå stor skillnad. Kan väl säkert vara olika mellan olika skidor. - Jag hade ett par det inte skilde mer än ngn tiondels mm på samtliga mått på 10 kg skillnad.

 

Så de kan tom - även om kanske inte så troligt - bli som en klisterskida åt dig. - Beror ju på vilka mått osv de har i förhållande till 70-75 kg.

 

Stort tack för svaret!

 

Min plan är (efter att flickvännen med lyckat resultat gjort detta), är att tejpa skidan för att inte behöva valla efter väder. Jag är ju trots allt bara nybörjare. Tror du att även det skulle funka på denna skidan?

Link to comment
Share on other sites

ta nu inte mig som expert, utan mer som en "anektot"... :-)

 

hoppas du kan få input från fler, från ngn som kan ngt...

 

tejp kräver nog ofta lite högre spann om det inte ska ta mkt glid, lite som klister.

 

men det kan mkt väl funka. då bör du nog ha höjder om minst 1,2 / 0,3 - gärna högre. typ, därikring - ingen sanning, bara en höftning.

 

Å andra sidan tar det ju inte tvärstopp om skidan är för låg, säg att en platt km tar 4:20 istället för 4:00 - 4:10. Flera evigheter för eliten, men knappt märkbart för normalmotionär.

 

Jag hade ett par skidor som jag tyckte funkade bra med klister och ofta gick bra; vilket de nog gjorde, tro jag. - När de mättes hade de spannhöjder runt 0,3/0... !!!  - säger kanske en del om min opålitlighet... - elel roxå att det finns måååååånga parametrar i detta med skidor o deras spannhöjder.

 

Men, ju bättre skidor du har ju roligare blir det och ju bättre träning får du. - Det är inte bättre träning med en skida som går trögt som en del ibland säger (iofs med glimten i ögat), bara tråkigare och sämre. (OK samma distans och fart så går det åt mer energi med en trögare skida)

 

Ett alt är ju att mäta skidan i fråga, m man inte har tillgång till ngn kunnig i butik, man mäter på samma plats (golv) samma person utför mätningarna med belastning 70-75 resp 85 kg och ser vad det blir för skillnad. - bladmått är att rek. - dock beaktansvärd risk för märkliga värden vid sådana mätningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det nästan är omöjligt att ge ett bra råd, då det är så mycket som kan spela in; hur din skidteknik är nu och hur den kommer att utvecklas, var du bor och hur underlaget kommer att vara. I och för sig kan det fungera även om det står klister på skidorna, beror lite på hur spannet är och om du klarar att trycka ner skidorna så att de nyper. Å andra sidan är de för mjuka så att fästvallan ligger i hela tiden blir det dåligt glid. Var har du spanat in skidorna, kan du testa dem före köp eller blir det att köpa grisen i säcken ?            

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren återigen!

Jag har spanat in skidorna här: https://www.blocket.se/halland/Langdskidor___Pjaxor_75973598.htm?ca=20&w=1

Förmodligen kommer jag inte kunna testa dem utan att köpa dem. Priset är ju sådant att jag skulle kunna chansa på att köpa grisen i säcken, ärligt talat. Men vill ändå skapa mig bästa förutsättningarna för att köpa ett par skidor som skulle kunna funka!

 

Jag bor i Sthlm. Så det blir kanske, 3-10 skiddagar per säsong beroende på vintern. Ska även upp till Sälen nu över nyår och av den anledningen ville jag införskaffa ett par istället för att hyra ett par helkassa vallafria.

Link to comment
Share on other sites

Kan nog funka med Atomicen och om du sen går vidare och skaffar nya skidor kan de vara ett par träningsskidor sk "fulskidor".

Du har ju chansen att testa dem, när du åker upp till Sälen. Räkna dock inte att du direkt kan avgöra om det var ett bra eller dåligt köp utan åk några gånger så att den värsta ringrosten fallit av. Hör gärna av dig efter testet, så får vi höra hur det gått.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...