Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Yoko Yxr och Yxc mini eller annan skida som passar min korta längd?


Agira

Recommended Posts

Hej! Finns det någon här som har erfarenhet av Yokos miniskateskidor? Vad är största skillnaden på modellerna?

 

Jag är kort med ett par extrakilon. Enligt min längd ska jag gå på en juniorskida men då är det svårt att hitta en som matchar min vikt. Skulle miniskate fungera eller existerar det skateskidor för tyngre åkare? Jag är 151cm och väger 57.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte säga nåt om Yokos skidor men för 20-25 år sedan var det rätt vanligt med s k "kortskidor" inom skidorienteringen. Fischer, Karhu och säkert några märken till hade då skateskidor i längd runt 150 cm. Själv hade jag ett par 147 cm långa (jag är 179cm själv) "Fischer The revolution skate" som jag förstörde totalt när SM i Skidorientering i Bollnäs 1996 i det närmaste gick på barmark...

 

Som svar till trådskaparen så skulle jag kolla på Madshus skateskidor då jag fått intrycket att de även producerar skidor för lite tyngre åkare.

Link to comment
Share on other sites

Just Yoko har jag ingen koll på. Men det borde inte vara så svårt att hitta bra skate. Själv har jag köpt begagnat ett par 170 cm Karhu med hårt spann till mina barn, av en tjej som tävlat aktivt. Dvs inga juniorskidor utan fina tävlingsskidor. (20 cm längre än din längd, borde inte vara något problem. Min dotter är 155 nu, och åker ibland på 170-skate)

 

När jag själv tävlade med hund ville jag ha korta skateskidor. Åkte främst med hårda 180 cm. Men det var inga problem att hitta fina tävlingsskidor i den längden för ca 75 kg.

 

Jag köpte även då ett par specialskate, fischer pacer skate. Beställda för att vara de kortaste jag fick tävla på (med hund). Dvs 10 cm mindre än min längd, som blev 161 cm. De känns mysko att åka på, eftersom de har spann för ca 80 kg och är så korta. Men de går i stort sett lika fort som mina övriga tävlingsskate-skidor. Jag googlade lite nu, men jag hittar de inte på fischers nya sida. Bara på gamla sidor. Men det känns som lite "overkill" att leta begagnade sådana ;)

Link to comment
Share on other sites

Skidar mest klassiskt, och tävlar inte i skating, men har ett par yoko yxr mini som jag använder för skate. Funkar bra både på hårt och mjukt underlag, och är lätta att skida med för en skating amatör som jag. Funraise.se har förresten yoko yxr på rabatt fram till lördag, både skating och klassisk, men inte denna mini modell.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...