Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordic norm bindning - byta till nyare möjligt?


Robert_poz

Recommended Posts

Bindningar går väl alltid att byta om man vill. Däremot är det väl lite oklart vad som sitter på. Vi pratarvju om en turskidor. Är det en gammal klassisk råttfällabindning typ 75 mm bred eller så, som kräver pjäxor med en läpp lika bred som pjäxan? Då kanske det finns friluftskängor som passar, men svårare att hitta mer träningsinriktade pjäxor nya. På blocket lär de däremot gå att hitta billigt. Om deet är en modernare variant, nnn eller nnn bc ska det välinte vara något problem att hitta pjäxor
Link to comment
Share on other sites

post-19527-0-85856600-1516527124_thumb.jpgHej

 

Har kommit över ett par skidor madhus LTA610 i jättefint skick. Men bindingen är Nordic norm.

 

Problemet är att hitta pjäxor eller finns det någon bra möjlighet till det som inte jag hittar?

 

Går det att byta till nyare binindssystem enligt er kunskap?

 

/glad motionär

Tyvärr är detta område helt nytt för mig och verkar som vi inte pratar samma språk :-)

 

försökt bifoga bild på bindningen. 

 

Vill ha modernare bindningssystem och pjäxor. Tänkte att jag kan väl enkelt montera en NIS platta och passande bidningsystem på en gammal skida?

 

Är ni fortfarande intresserade av bindningen när bilden syns så säg till.

Link to comment
Share on other sites

Det där är en 75 mm antingen Y-bindning eller Råttefälla, men så gamla bindningar är jag inte intresserad av. Jag tror heller inte att du kan använda hålen till en modernare skruvbar råttefellabindning, då fästpunkten sitter bakom de två skruvarna, vilket innebär att du hamnar bakom balanspunkten. Hade det varit NNN1-bindning hade det gått att skruva dit en modern skruvbar Rottefellabindning i samma hål.

En fråga; är det värt att kosta på ett par så gamla skidor en bindning för min 500 kr, fast du kanske tänkt dig att ha dem som träningsskidor

 

Tyvärr lyckats jag inte lyckats lägga in någon bild här på forumet på Rottefella NNN1, antar att man måste gå via forumbilder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...