Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spann på skinskida, vilken stighud för vad och grundpreparering.


Smat

Recommended Posts

Har kikat igenom en mängd trådar men dessvärre inte stött på svar på de frågor som jag går och grubblar på. Saken är den att jag tänkte köra öppet spår i år, och innan jag började tränahade jag inte stått på skidor denna sidan av milleniet. Under hösten har det blivit en hel del mil på rullskidor och ett par mil på hyrda fiskfjällsskidor på semester. Håller dessutom på att jobba av mig ett par extrakilon, så de skidor jag köpte är efter målvikten, inte den vikt jag hade vid inköp. Så, vad är det då jag har?

Ett par Atomic redster C7 skintec som är 198cm långa och spannet är för 90kg +/-  5kg.

 

Själv är jag ca 177 cm och väger just nu in på 97 kg med en månad kvar till start, men jag har inte provåkt skidorna.

 

Min första fråga gäller därför vad som gäller för spannet? Provade att mäta med pappersremsa från balanspunkten framåt och bakåt vid 1. jämnt fördelad vikt på båda skidorna, 2. vikt på ena benet med fördelning över hela pjäxan, och 3. vikt på ena benet men all vikt på framfoten. Resultatet blev att remsan 1. tog sig en bra bit framför stighuden och bak till hälen, 2. fram till bindningen och bak till hålfoten, och 3. inte gick att rubba. Det jag tänker av resultatet är att jag ligger rätt bra till för att åka på dem, men är det något jag missar?

 

Min andra fråga gäller vilken stighud man bör använda sig av och under vilka omständigheter? Med följde två där ena har två smalare remsor längs varsin kant av plattan, och den andra är helt täckt.

 

Slutligen, så har jag tänkt att det är läge att försöka köra ett par mil på skidorna innan det är dags att ställa sig på startlinjen, och innan jag beger mig ut undrar jag om det är något jag bör göra med skidorna innan jag sticker ut i spåret? Eller är det bara att tuta och köra?

 

Väldigt tacksam för alla svar, även om de bara besvarar någon av frågorna ovan!

Link to comment
Share on other sites

Ut och testa i olika fören! På C7 är det ju lätt att byta. Först då kommer du få svar på dina frågor. Skidorna kan mycket väl passa din vikt även om du väger mer än vad dom är uttagna för. Generellt gäller hel skin bättre fäste, mindre skin bättre glid. Skulle du ändå tycka att skidsorna suger kan du raka av skinnhåret på främre delen av fästzonen typ 1 cm in. Om det är skyddsparafin på skidorna måste du sickla bort och borsta, sedan kan du åka. Lycka till och kör så det ryker.

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat mina Salomon skin i tre dagar och inför varje pass har jag preparerat skin-delen med Biltema listskydd med silikon(en tub med påstrykare) och de har blivit bättre för varje dag, idag både fäste och bra släpp. Har haft silikon i olika former till mina ruggskidor, men tycker detta är det bästa jag haft.

Det verkar som skidorna passar dig trots att du egentligen borde ha 203 cm efter din längd. Är det samma längd på spannet framtill, om något är längre är den skidan troligen lite hårdare och då skulle jag ha den på höger ben, som oftast är lite starkare.

Link to comment
Share on other sites

Många människor har olika styrka i vänster och höger ben och många har olika längd på benen. Det längre benen borde därför ge större tryck i frånskjutet.

När jag såg på damloppet i WC i Slovenien såg jag att av de svenska åkarna hade svagare vänsterarm, då rörelsen inte riktigt fullföljdes lika bra som med högerarmen, Stina Nilsson däremot hade klockrent lika armföring med båda armarna, syntet tydligt på upploppet.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju väldigt svårt att tryck med en kraft som är större än din kroppsvikt, du har ju inget att pressa emot! Styrka eller benlängd spelar liksom ingen större roll. Det är din kroppsvikt som bestämmer hur mkt kraft du kan trycka ner skidan med.

Nu finns det ju många orsaker till att man inte tar ut rörelser fullt ut, styrka kan var en men även rörlighet, koordination m.m. påverkar. Jag får återkomma när jag tittat på åkarna. Någon speciell du tänker på?

Link to comment
Share on other sites

Trycket bör vara högre än kroppsvikt då man inte står på skidan utan skjuter ifrån, ju sämre fästvalla desto mer vertikalt tryck för att få fast fästvallan.

Så kanske att ett starkare ben skjuter ifrån mer än det svagare... men jag undrar?

Hur som helst så kan en duktigare åkare få högre tryck än en klant som jag.

Därmed tillräckligt bra fäste med mindre eller mindre aggressiv fästvalla och därmed bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...