Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickla skidor - praktisk tråd.


LFN

Recommended Posts

  • Replies 306
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, jag gav mig efter 20 st. medaljer, så nu följer jag loppet med intresse framför TV'n.  ;)

Jag har faktiskt lyckats klara 23  medaljer trots de mediokra tider jag numera har  ( i 74 års ålder) . Så GreatSki, som ju uppenbarligen varit en betydligt bättre åkare än mig, du får väl spänna på dig laggen igen och åtminstone erövra fler

medaljer än en småtokig gubbskrutt.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt lyckats klara 23  medaljer trots de mediokra tider jag numera har  ( i 74 års ålder) . Så GreatSki, som ju uppenbarligen varit en betydligt bättre åkare än mig, du får väl spänna på dig laggen igen och åtminstone erövra fler

medaljer än en småtokig gubbskrutt.... :rolleyes:

En medalj, men den kom iaf på stålsicklat utan glidvallning, så alltid något ;)
Link to comment
Share on other sites

Föreslår en ny tråd: ”stålsickla skidor - opraktisk tråd”

 

För alla som vill diskutera stålsickling utan att praktisera stålsickling.

Jag tycker jag fick väldigt bra tips och råd på de första sidorna av tråden. Nu kan vi låta dem hållas ;) 

Link to comment
Share on other sites

Man kan tydligen göra egna sicklar genom att diamantslipa kutterstål (för att få till stuktur). Tänkte jag skulle prova detta med tanke på vad en skidsickel kostar och hur kort tid den håller.

 

Nån som kan ge tips på hur man bäst gör om kutterstål till skidsickel? Gick förbi claes ohlsson och köpte 2 st för 179 kr.

Link to comment
Share on other sites

Första gången jag testade att stålsickla, så drog jag några drag med en vanlig fil, över kanten på en gammal plåtsickel från Swix, så jag fick en rejäl gradkant. Dom skidorna gled bättre än mina pulvervallade tävlingsskidor första gången jag provåkte dom.

Så det behöver inte vara så avancerat för att få till något som funkar riktigt bra. 

Link to comment
Share on other sites

Vanlig fil? Swix stålsickel, jag har båda men vad menar du med vanlig fil... finns ganska många sådana..

Jag har en stålfil som är avsedd för att fila ner ryttare på motorsågskedja, är detta något liknande som du menar GreatSki? Eller mer raspliknande?

Ska filen ha fil på "kanten" också eller enbart flatsidan?

Min fil är rätt så fin så det borde bli ganska fin struktur...

 

Skulle vara kul att testa på träningsskidorna :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag köpt min sista svindyra skidsickel!

 

Att sickla med kutterstål gick som en dans och var som en dröm. Vill påstå att det var mycket stabilare (20 cm bred) och den avverkade belag tusen gånger bättre än köpe skidsicklar. Jag provade att fila in en struktur med en diamantfil och det funkade bra. Filade i eggens vinkel några drag så den fick lite grad, helt i Greatskis anda. Nu vet jag varför du kallas greatski förresten.

 

Det fina är ju också att den är extremt lätt att vässa när den blir slö. Den är gjord i snabbstål så den tål en del.

Litar jag inte på strukturen kan jag alltid avsluta med ett drag med en skidsickel men jag tycker det ser bra ut med blotta ögat. Faktiskt bättre yta än vanligt. Dessutom rillar man ju efter. Kostar inte många kronor och kan användas i evighet.

 

En produktide börjar ta form: ”Oxbergs finfina supersickel för moderna plastskidor”. Kom och köp!

Link to comment
Share on other sites

Att sickla med kutterstål gick som en dans och var som en dröm. Vill påstå att det var mycket stabilare (20 cm bred) och den avverkade belag tusen gånger bättre än köpe skidsicklar. Jag provade att fila in en struktur med en diamantfil och det funkade bra. Filade i eggens vinkel några drag så den fick lite grad, helt i Greatskis anda. Nu vet jag varför du kallas greatski förresten.

Låter lovande! Den kanske går att kombinera med Skimateria-metoden? Dvs att du skär in ett oregelbundet mönster för att skapa struktur i skidan med olika rillrar. 

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu bara kunde komma på var jag lagt dom där kutterstålen som jag aldrig ägt någon hyvel till. Dom fanns i ett hus när jag köpte det för några år sedan. Är rädd att dom försvann när jag flyttade. Dom kunde varit bra att hyvla bort den stenhårda ytan på Atomicskidor med. 

 

Jag undrar om hur dom går tillväga för att skapa strukturen i köpessicklarna?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag köpt min sista svindyra skidsickel!

 

Att sickla med kutterstål gick som en dans och var som en dröm. Vill påstå att det var mycket stabilare (20 cm bred) och den avverkade belag tusen gånger bättre än köpe skidsicklar. Jag provade att fila in en struktur med en diamantfil och det funkade bra. Filade i eggens vinkel några drag så den fick lite grad, helt i Greatskis anda.

Kan du förklara lite bättre hur du gjorde strukturen, använde du den breda sidan eller kanten på diamantfilen och hur tätt lade du strukturen ?

Link to comment
Share on other sites

Kan du förklara lite bättre hur du gjorde strukturen, använde du den breda sidan eller kanten på diamantfilen och hur tätt lade du strukturen ?

Jag filade med filen på den sneda ytan som avslutas med eggen. Min fil har en fin och en gov sida, jag använde den grova. Men snabbstål är hårt så man får fila lite. Man kan säkert experimentera med olika grova filar för olika skidfören, men jag tror faktiskt det är bättre att jobba med riller efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag köpt min sista svindyra skidsickel!

 

Att sickla med kutterstål gick som en dans och var som en dröm. Vill påstå att det var mycket stabilare (20 cm bred) och den avverkade belag tusen gånger bättre än köpe skidsicklar. Jag provade att fila in en struktur med en diamantfil och det funkade bra. Filade i eggens vinkel några drag så den fick lite grad, helt i Greatskis anda. Nu vet jag varför du kallas greatski förresten.

 

Har du tips på något inköpsställe för kutterstål? Nätbutik?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...