Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Prestation vid kyla


oxberg

Recommended Posts

Jag klädde mig lite för tunt vid senaste långloppet som var kallt och blåsigt (ca -10 men kändes kallare). Fick inte riktigt upp värmen i benen på hela loppet kändes det som. Överkroppen var bättre men inte helt bra. Fick också en sämre tid än jag hoppats på. 

 

Hur mycket påverkas resultatet av att man är klädd för kallt? Är det bättre att vara en aning för varmt klädd istället (och dricka mer)?

 

Vad är er erfarenhet?

 

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det att tävlingsflåsa i en Airtrim?

Är det kallt funkar det bra. Finns ju olika filter. Jag tränar alltid i mask. Tycker det spar luftrören. Tävla i mask gör jag typ från 7-8 minus. Beroende på race typ. En intervallstart 10km skate tar mer på luftrören än ett långlopp tex.

Link to comment
Share on other sites

Jag fungerar klart bättre i lite för kall klädsel än lite för varm. Jag har nog aldrig varit med om att vara så pass underklädd att kölden är ett stort problem. Däremot har jag väggat med för varma kläder och vätskebrist.

 

Det är tävlingsdräkten som blir för kall. Jag kände mig som en djupfryst falukorv vid målgång. Jag blir sällan för varm och är ingen storsvettare. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...