Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖS Söndag


Kim

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Vantar utanpå skidhandskarna är ett måste i stark kyla liksom skoskydd. Det finns ju alternativ till de tunna kondomdräkterna och

jag har tittat på dem i sportbutikerna och tänkt att de verkat för varma för våra milda vintrar. Men med så stark kyla som i ÖS hade det varit jätteskönt med en sådan dräkt.

Det enda jag känner att jag tabbade mig med var händerna. Hade visserligen dubbla handskar men kommer köra på annat upplägg nästa gång det är så kallt. Jag frös inte annars trots endast kondomdräkt och underställ och utan pjäxöverdrag, men det kanske var mer tur än skicklighet..

Link to comment
Share on other sites

När man fryser om händer och fötter så är det egentligen den centrala kroppen som är för kall, hjärta, lungor, ja organen i allmänhet.

Ser ofta folk i tunn kondom som försöker klä extremiteterna varma i stora tumhandskar och pjäxöverdrag, något som i princip är omöjligt då cirkulationen stängs av utifrån och in för att rädda organen.

 

Klä er som en grottmänniska och håll bålen varm och ni kan ha tunt och vädra överskottsvärmen via händer och fötter istället. 

Andningsmask är också ett bra verktyg för att hålla fötterna och händer varma.

Link to comment
Share on other sites

Även jag har bortdomnade fingertoppar på fyra fingrar. Inga svarta fält dock. Ringde 1177 som gjorde bedömningen att jag ska söka vård pga risk för djupa köldskador. Tänker dock avvakta till imorgon och gå till vårdcentralen. Så här i efterhand borde jag gått till sjukvårdare på plats i Mora direkt när jag kände att det inte försvann efter målgång. Tappade känsel i topparna ett par gånger under loppet men återfick den dock så jag trodde detsamma skulle ske efter loppet också.. Någon med erfarenhet av detta och vet om det finns risk för permanenta skador?

Var på vårdcentralen idag. Mest troligt klämskada från stavrem och inte köldpåverkan. Skönt.

Link to comment
Share on other sites

Var på vårdcentralen idag. Mest troligt klämskada från stavrem och inte köldpåverkan. Skönt.

Krävs nog en storlek större stavrem, om man skall få plats med tumvantar över skidhandskarna, men det är väl få som tänkt i banor att det kan bli extremt kallt efter senaste årens milda väder.

Link to comment
Share on other sites

Funderar också kring detta. Tidigare så har www.resultatjakt.se funkat väldigt bra, men den sidan verkar vara nere nu. Nån som vet något om det eller vet om någon annan sida med liknande statistik?

Lyfter denna fråga igen som den statistiknörd jag är. Har för mig att det tidigare också gick att exportera resultatlista från VL resultatservice för att analysera i efterhand - nu går inte det alls. Vore kul att se passageplacering vid varje kontroll men det verkar alltså inte gå numera.. eller är det nån som har knäckt det?

Link to comment
Share on other sites

Krävs nog en storlek större stavrem, om man skall få plats med tumvantar över skidhandskarna, men det är väl få som tänkt i banor att det kan bli extremt kallt efter senaste årens milda väder.

Så är det. Men med tanke på värmen på Arktis - som tydligen ger kyla hos oss - verkar det ju finnas risk för kallare vintrar framöver så. Det kanske är läge att uppdatera utrustningsparken med lite vargavinterprylar?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...