Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långa skidor på Lina Korsgren. Åker vi på för korta skidor?


HJN

Recommended Posts

Hur har det här med stakskidor egentligen slagit igenom? Antar att Salomon inte har någon sån modell utan att det var en vanlig S-Lab Classic hon körde på. Och kör vissa fortfarande på skejtskidor? I början av staktrenden var väl detta det vanligaste för dem som valde att gå utan fäste? I teorin borde väl en skida som är gjord för enbart stakåkning vara mycket mer optimal (sen laborerar man med tryckpunkter där med förstås) att staka på än en klassisk skida med fästspann? Eller är skillnaden försumbar?

Link to comment
Share on other sites

Var det bara en synvilla eller hade Lina Korsgren väldigt långa skidor på årets Vasalopp?

 

Tryckpunkter kontra hanterbarhet. Åker vi generellt på för korta skidor kanske?

 

I mjuka spår tror jag man surfar bättre med långa mjuka skidor. Mina korta hårda skidor grävde ner sig ordentligt och körde nästan fast när jag testade i vasaloppsspåren.
Link to comment
Share on other sites

Går inte se vad det står för längd på skidorna efter målgång heller. Funktionären håller dom väl synligt för en kort stund.

Hinner inte just nu, men jag ska försöka ta fram lite bilder där hennes skidor ser tom längre ut än manliga åkare runtom, om det nu går att kopiera bildsekvenser på svt-play?

Link to comment
Share on other sites

Var det bara en synvilla eller hade Lina Korsgren väldigt långa skidor på årets Vasalopp?

 

Tryckpunkter kontra hanterbarhet. Åker vi generellt på för korta skidor kanske? 

Jag syftade på när han bär iväg hennes åkskidor, jag försöker hjälpa dig :)

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vad Lina Korsgren åkte på så vill inte jag gå tillbaka till de långa 208-210 cm-skidorna, som känns klumpiga i svängarna.

Jag märker skillnad på de Salomon skinskidor på 206 cm jag köpte att de är klumpigare än mina 203 Ross-skidor, fast det kanske beror mer på skidmärket än längden kan jag tro.

Jag köpte på rea på 70-talet ett par Elan 215 cm, men det var väldigt svårmanövrerbara i kurvorna, så jag sålde dem på Friluftsfrämjandets loppmarknad.

Link to comment
Share on other sites

...the plot thickens!

 

Jag skulle tro att korta eller långa åkare inte har l lyxen att tacka nej till ett par skidor som är kingelikingkongar oavsett längd på  skidorna

Så är det nog, eller att de snarare har lyxen till fler val fler val än gubbar som jag på 105+ :)

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att pausa och göra skärmdumpar... ;) (Lina som andra ”gubbe”)

 

28827459_2008194849460875_81857734544897

Jag kan inte se att hon har längre skidor än gubbarna runt. Konstaterar dock att de som tror att man förlorar på att åka med "mulavantar" har fel, då frontkillen borde vara i klass med Korsgren.

Link to comment
Share on other sites

För att klargöra så är det inte de skidorna hon fick efter målgång som avses, men det verkar som jag är ensam i mitt tyckande så jag lägger nog ner :)

Då kan väl även jag skriva ett inlägg om att jag funderade över samma sak under sändningarna från Vasaloppet, så helt ensam var du inte.  ;) 

Dessutom noterade jag att vissa av de absolut bästa körde på skateskidor medan andra körde på klassiska lagg. Märkligt att det inte tycks finnas någon konsensus kring detta. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...