Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken modell kompletterar mina skidor bäst?


ronneback

Recommended Posts

Jag tänkte nu utöka min "skidpark", från ett till två par skidor. Anledningen är att jag tror att jag sinkas av för dåliga skidor, främst vid kallföre såsom exempelvis vid årets Vasalopp. 

 

Har idag ett par Fischer SCS Vasa Classic från 2013 med spannkurvor som kan ses på den bifogade bilden. Jag kan själv inte tolka betydelsen av dessa kurvor, men en gissning är att det är en "mjuk allroundskida"? 

 

Vilken skidmodell och vilken typ av spann skulle ni rekommendera att jag kompletterar med för att täcka upp ett så stort omfång som möjligt? 

 

Info om mig:

Jag har oftast lätt att få fäste i uppförsbackar, (bra nedtramp?). 185 cm lång och 84 kg tung. Bedömer att jag har kapacitet att köra VL på 6 timmar med bra skidor. Tränar för att på sikt komma in på placering <1000. 

Är dessutom student, så priset spelar tyvärr ganska mycket roll (men en bra långsiktig investering kan ju vara värd sin pengar såklart!). 

 

 

Länk till spannkurva:
https://www.dropbox.com/s/18d3ucjo83bvh23/skiselector.jpg?dl=0

Link to comment
Share on other sites

Det är korta tryckzoner på den. Men låg. Så i princip är det en stakskida för plusföre.

 

Med andra ord - Rådet är: En allround skida, ganska hög som håller för Vasaloppet, som drar åt kallföreshållet till på glidzonerna, vore väl bra att komplettera med

 

Okej! Vilka skidmodeller skall jag kolla på för att få denna karakteristiken? 

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara expert på spann skulle jag säga att mer troligt är detta dina framtida grusskidor och din nästa investering bör då vara bästa möjliga allroundskida. Sedan önskar du dej presentkort i julklapp och födelsedagspresent så att du därefter får möjlighet att investerara i bra Cold och plusskidor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...