Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skategrejer för lång och tung relativ nybörjare


ThomasR

Recommended Posts

Hej!

 

Det blev spontanköp av skateskidor för en 1000-lapp på en utförsäljning. Säljaren påstod att dom borde kunna passa mig, och jag har inga egna referensramar då jag inte har åkt på drygt 15 år. Pjäxor och stavar kompletterade jag med senare.

 

 

Det jag letar efter är input kring frågan om jag köpt vettiga grejer för mig, eller om jag bör uppgradera.

 

 

Om mig:

Jag är 1,91 lång och väger omkring 105-110 kg. God benstyrka men relativt svag i överkroppen. Jag hade, enligt skidåkande vänner, hyfsad åkteknik då jag åkte i ungdomen (aldrig tränat/tävlat), men en del har väl försvunnit med tiden.

 

 

Inköpta grejer:

Skidor: Fischer CR Skate 191 cm

Stavar: Skigo Vasa 50/50 kol-/glasfiber

Pjäxor: Fischer RC3 Skate (enda bekväma pjäxan jag hittade)

 

Stavarna:

 

Förmodligen en dum fråga, men hur mycket är normalt för en stav att flexa vid hård belastning?

I låg hastighet i branta backar, om jag lägger merparten av kraften på den ena staven, både känns och syns det att staven böjer sig (enligt mig) väldigt mycket. Jag vet inte vad dom faktiskt tål, men instinkten säger att dom flexar mer än vad som är lämligt...

 

Skidorna:

 

Jag har som sagt ingen referensram, men jag upplever skidorna som ganska mjuka. "Dålig spänst" blir mitt försök att beskriva dom. Tycker även att jag får dålig utdelning glidmässigt, men det kan ju vara många faktorer som spelar in där.

 

Om jag minns rätt då säljaren kollade spannet på skidorna på "mätbrädan" så var det ca 25 cm framåt/bakåt på bägge fötterna och ca 20 cm på en fot (ej på tå), men som sagt vet jag inte vad som går att säga utifrån detta. Tilläggas skall att det var skyddsvax på skidan vid "mätningen", om det påverkar saken.

 

Det står inte heller nåt på skidorna om medium/stiff/xtra stiff etc. så jag vet uppenbarligen inte riktigt vad jag har köpt :)

På sidan av skidan står det "192 3179752" och på "etiketten" med eankoder och annat står ett nummer "N711131192". Kan man utläsa nåt vettigt ur detta?

 

Kollar man Fischers produktväljare så är deras enda rekommendation Carbonlite Skate H-Plus Xtra Stiff om man väger över 100 kg. Två lokala handlare, samt en bekant som är före detta tävlingsåkare, har alla uttryckt stor skepsis kring mitt köp. En av dom menade att jag i princip "måste" ha styva race-skidor för att matcha min längd och vikt.

 

 

Vad tror ni på forumet om detta?

 

Link to comment
Share on other sites

Stavarna ska inte se ut som bågar när du tar i, gör de det är de för mjuka. Du vill ha ner kraften i snön, inte slösa den på att böja stavarna. Jag skulle inte rekommendera en stav med glasfiber i till dig. 

Link to comment
Share on other sites

Just den staven hade de på en konkursutförsäljning och jag testade den mot golvet och den bågnade. Så tyvärr är det nog skräp till stavar du fått.

Du skall inte trampa ner ett par skateskidor utan det skall vara lite luft under när du går upp på tå, men det är ingen katastrof, då de kan gå hyfsat i  vissa fören och underlag.Mina första skidor var mjuka och dem brukar jag använda om det är isigt och dåligt grepp mao är det en fördel att ha mer än ett par. Men åk på dem och se hur du får till skatetekniken, tycker du det är kul kan du investera i ett par dyrare skidor så småningom.  Men ett par styvare stavar kommer du nog inte ifrån.

 

Positivt dock att du är stark i benen, då en stor el av farten alstras med bentrycket, det är i backarna du har mest nytta av stavarna.

Link to comment
Share on other sites

Ja i så fall stämmer mina misstankar om stavarna. Jag var och åkte idag och tänkte lite extra på just stavarna. Så länge jag orkar pumpa på ordentligt med benen så märks det inte särskilt mycket, men så fort jag sätter mer kraft på armarna så är det uppenbart att dom flexar rätt jäkla mycket.

Verkar som en bra idé att gå upp till 100 % kolfiber...

 

 

Skidorna är svårare, då det inte går att framför allt se rent visuellt hur skidan jobbar mot underlaget.

Det har varit stor skillnad i skidornas "gång" beroende på spårkvalitet och temperatur. Genomgående är dock att jag upplever att min kraftinsats ger lite dåligt betalt, kanske framför allt där det är flackt eller nedförbacke, då benen jobbar mer än armarna.

 

Det hade varit bra att kunna få en referens till hur styva mina nuvarande skidor är.

Finns det nåt sätt att lista ut detta?

Jag har inga direkta problem med att lägga mer pengar på ett par skidor, men då vill jag så klart känna mig rimligt övertygad om att det gör nån skillnad för mig.

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit bra att kunna få en referens till hur styva mina nuvarande skidor är.

Finns det nåt sätt att lista ut detta?

Lite beroende på var du bor naturligtvis men gå till en kunnig affär så kan dom hjälpa dig att mäta spannet,

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar skidorna på hårt underlag? För mjuka skidor brukar ju vara hopplöst instabila att skidan rymmer iväg när man tar skateskär. Hålls du bra på benen med dem borde de inte vara för mjuka. Att de glider dåligt kan bero på något annat.

Jag tycker tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar skidorna på hårt underlag? För mjuka skidor brukar ju vara hopplöst instabila att skidan rymmer iväg när man tar skateskär. Hålls du bra på benen med dem borde de inte vara för mjuka. Att de glider dåligt kan bero på något annat.

 

 

Jag tycker tvärtom.

 

Alltid intressant med två motsatta åsikter, även om det blir svårare att ta med sig något konkret :)

 

 

Jag har inte tillräcklig erfarenhet att uttala mig, men jag ska försöka mig på en spekulation:

 

Min spontana känsla är att skidor som är mjuka i spannet (allt annat lika) borde få mer kant mot snön och därmed i alla fall teoretiskt bättre möjlighet till grepp. Å andra sidan. Om skidan inte är vridstyv, alltså så att säga "skruvar sig" vid hård belastning från muskler och/eller tung åkare, borde bli fladdrig och därmed instabil och oberäknelig.

 

Kontentan av mitt resonemang blir alltså att man får göra skillnad på vridstyvhet och mjukare spann... Som sagt, ej erfarenhetsbaserat utan mer löst fredagsspekulerande.

Link to comment
Share on other sites

Lite beroende på var du bor naturligtvis men gå till en kunnig affär så kan dom hjälpa dig att mäta spannet,

 

Detta är så klart ett bra förslag!

 

Jag har två sportaffärer på orten, men vad jag vet har ingen av dom ski selector eller eikermätare.

Hmm, får dubbelkolla detta.

 

 

Jag fick stå på nån sån där "spannmätplatta"  då jag köpte skidorna.

Se första inlägget i tråden för siffrorna jag fick av säljaren från den mätningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker tvärtom.

Smaken är som baken... och kanske olika för olika märken, men jag utgår från Rossignol som jag åker på och de rekommenderar det styvaste och högsta spannet för hårda underlag. Här är ett citat ur en gammal Rossignol broschyr:

 

”X-ium Skating WC1 är en styvare version med högre spannhöjd och är den perfekta skidan för starka åkare på snöförhållanden med hårt preparerade underlag.”

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken... och kanske olika för olika märken, men jag utgår från Rossignol som jag åker på och de rekommenderar det styvaste och högsta spannet för hårda underlag. Här är ett citat ur en gammal Rossignol broschyr:

 

”X-ium Skating WC1 är en styvare version med högre spannhöjd och är den perfekta skidan för starka åkare på snöförhållanden med hårt preparerade underlag.”

 

Hmm. Ja det är ju tyvärr oklart om dom menar vridstyvare eller inte, men jag misstänker som sagt att det är en viktig faktor på hårda underlag.

 

Nåväl, den här diskussionen är intressant, tekniknörd som man är, men har lite grann lämnat "kärnan" i min originalfundering så att säga.

Jag letar en skida som är någorlunda allround, men som gärna får gå som bäst från typ -10 till +5 grader. Ortens tävlingsspår hålls efter väl, men hårdheten varierar så klart under säsongen.

 

 

Jag slog en signal till Skistart idag. Hamnade på orderavd. men blev snabbt vidarekopplad till någon i verkstaden. Glömde tyvärr anteckningslappen på jobbet, men jag ska försöka ta från minnet:

 

Nu vill dom ju sälja grejer så klart, men även han menade på att riktiga lågbudgetskidor är svåra att hitta för tungviktare. Däremot nämnde han två modeller i mellanprisklassen där dom brukar kunna hitta bra exemplar för 100-plussare.

Om jag inte minns helt fel så var dessa modeller:

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/langdskidor/atomic-redster-s9-skate-langdskidor-20172018-skida.html

https://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/langdskidor/madshus-hypersonic-carbon-skate-langdskidor-2017-2018.html

 

Redster S9 var lurig att söka på i forumet (noll träffar på både "redster s9" och "redster s 9").

Hypersonic verkar ha blandade omdömen. Ett antal olika som kommenterar om instabilitet med mera. Återigen, svårt att sätta saker i relation och göra egen bedömning...

 

 

Vet inte om jag för diskussionen vidare med det här inlägget, men detta är så långt jag hunnit i min process och mina funderingar hittills.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...