Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Är alla riller raka?


oxberg

Recommended Posts

När jag tittar på swix, RC m fl rillers så är de alla raka i mönstret. Det som red creek kallar skrå är en rak riller som man frästt bort rillmönstret snett. Likså julgran är en rak struktur där mn fräst bort rillen i ett julgransmönster.

 

Skillnaden mellan skrå och julgran är i princip noll enlig mig då ordningen på mönstret på olika sidor styrspåret inte lär påverka. Det viktiga är ju endast rillerns grovhet och hur mycker som frästs bort, dvs hur mycket belag som lämnas orört.

 

Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Drar man flera gånger med en julgran eller skrå blir det i princip en vanlig rak fast med brutna rak spår om det gör nån skillnad.

Xriller har jag aldrig testat, funkar det bättre med sneda rillor än raka?

Jo, så är det förstås.

Angående XRiller så är den rätt brutal och inget jag vågar använda till kunder. Inte pga resultatet i längdskidspåren utan för att det ser ut som man vanvårdat skidorna. Men de kunder som använt den är lyriska. Det bildas ett kaosliknande mönster som även gör så att det liksom skjuter in luft under skidan. Själv så har jag inte haft tid att prova den själv och den kostar ju en del även för mig!

Det är ju rätt få procent som valt att köpa XRiller men jag kan absolut be dem komma med recension om du önskar?

Link to comment
Share on other sites

Jo, så är det förstås.

Angående XRiller så är den rätt brutal och inget jag vågar använda till kunder. Inte pga resultatet i längdskidspåren utan för att det ser ut som man vanvårdat skidorna. Men de kunder som använt den är lyriska. Det bildas ett kaosliknande mönster som även gör så att det liksom skjuter in luft under skidan. Själv så har jag inte haft tid att prova den själv och den kostar ju en del även för mig!

Det är ju rätt få procent som valt att köpa XRiller men jag kan absolut be dem komma med recension om du önskar?

Det vore mycket bra med lite recensioner från folk som provat. Tycker det är en intressant produkt men som du säger rätt dyr för att våga prova.

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo, så är det förstås.

Angående XRiller så är den rätt brutal och inget jag vågar använda till kunder. Inte pga resultatet i längdskidspåren utan för att det ser ut som man vanvårdat skidorna. Men de kunder som använt den är lyriska. Det bildas ett kaosliknande mönster som även gör så att det liksom skjuter in luft under skidan. Själv så har jag inte haft tid att prova den själv och den kostar ju en del även för mig!

Det är ju rätt få procent som valt att köpa XRiller men jag kan absolut be dem komma med recension om du önskar?

Det vore mycket intressant att få höra!

Link to comment
Share on other sites

Det vore mycket bra med lite recensioner från folk som provat. Tycker det är en intressant produkt men som du säger rätt dyr för att våga prova.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Men jag skall absolut samla in, och hoppas förstås att många ser det här.

Apropå vanvård så var det ju lite problem med Kuzmins första rillar men det var/är lätt åtgärdat. Men det var inte riktigt det jag menade utan mer att mönstret såg lite kaosartat ut. Men bra skidglid har ju inget med utseende att göra. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Xriller är den enda riller jag har, så lite svårt att jämföra. Jag vågade inte använda den på årets vasalopp och så gick det som det gick sen;-), men vid blötare och varmare före använder jag den jämt med mer eller mindre tryck. Vid riktigt blötföre så kan man även värma den för att säkra djupt i belaget.

Med stålsicklat, X-rillat och borstat så är det sällan som åkare på min nivå (VL 3-4) glider bättre, såvida jag inte har vallat bort mig på fästet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...