Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En riktig femmil


felldin

Recommended Posts

Hahaha, du har helt rätt i ursprunglig sak. Men eftersom vi idag har gått från att åka tex rullskidor eller köra stakmaskin för att få så grenspecifik träning som möjligt - så anpassas skidåkning idag till att bli så lika rullskidor och stakmaskin som möjligt. Andra banor, konstsnö, pistmaskiner etc. 

 

Lågvattenmärket för mig blir ju när Vasaloppet plogar BORT snö, för att komma ner till konstsnö. 

 

Det är ju allt detta sammantaget som är själva grundfrågan. Vad är egentligen skidåkning? Vilka är punkarna?

 

Jag tror många aldrig ens åkt vad jag kallar en riktig skidtävling (behöver inte vara femmil). Därför var ju helgens tävling rolig på två sätt:

1. Folk fick chansen att prova

2. Saft, saltgurka och jägermeister på sista varvet räckte. Det behövs ingen sportdryck. Det behövs ingen gel.  

Körde de Jägermeister? Nog för att vårt broderland kan stoltsera med täta alkoholångor i Holmenkollen, Sjusjöen och Skarven men för intag brukar bröderna Aukland m.fl. propagera för Vörteröl som har väldigt låg alkoholhalt. Testade efter Skarven förra året, men det var inget vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Körde de Jägermeister? Nog för att vårt broderland kan stoltsera med täta alkoholångor i Holmenkollen, Sjusjöen och Skarven men för intag brukar bröderna Aukland m.fl. propagera för Vörteröl som har väldigt låg alkoholhalt. Testade efter Skarven förra året, men det var inget vidare.

Några tog sig en styrketår på sista rundan, i gammal anda. Annars var det Mikkeller som sponsrade med sin alkoholfria "Racing Beer" vid målgång.

Link to comment
Share on other sites

Det där med Jägermeister kan inte jag härleda till riktiga femmilar från1965-75,(jag med då) då skidtävlingarna gick på naturbanor. Vad jag kommer ihåg var det sockervatten, apelsinsaft, honungsvatten, kaffe som gällde på den tiden och i vasaloppet även välling, förutom det som serveras idag.

Link to comment
Share on other sites

Ni som åkte:

Hur var stavbädden - hade det gått att staka hela loppet om man velat, eller var det för ojämnt och bitvis löst för att vinna på att skippa diagonalen om det varit tillåtet?

Jag tror Dalaregementet var utkommenderade med skarp ammunition för att "åtgärda" ev stakande skidåkare utan fästvalla. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det hade gått bra att staka, den jobbiga biten hade blivit första de 2 kilometrarna, där jag tror att spåren var helt nydragna/ej hörde till ordinarie slinga.  Däremot så tror jag att tävligsledningen inte hade uppskattat tilltaget, den stakfria zonen absoluta starten så där skulle det bli problem också.

 

//F

Link to comment
Share on other sites

Det hade gått bra att staka, den jobbiga biten hade blivit första de 2 kilometrarna, där jag tror att spåren var helt nydragna/ej hörde till ordinarie slinga.  Däremot så tror jag att tävligsledningen inte hade uppskattat tilltaget, den stakfria zonen absoluta starten så där skulle det bli problem också.

 

//F

Det jag undrade var bara om stavfästet var hårt nog överallt. Jag gillar "steam-punk skiing"  a la gammaldags 5-mil. Hade nog hoppats på att det skulle finnas ställen med ganska löst stavfäste :-)

Link to comment
Share on other sites

Vinterkylan och tiden sedan sista snöfallet gjorde att spåren och stavfästet höll bra. Dito gjorde ju dock (tyvärr) att lågfluor-upplägget inte kom alls till sin rätt, vilken den gjorde på Tour de LF förra året. Det gick såklart att staka - det går alltid att staka. Men med banan och spåren så finns det ingen som kan åka skidor som tjänar på att gå ovallat och det är huvudsaken. Det är bara att kolla segrartiden i både dam och herrklass. 

Nästa år blir det förmodligen ett helt fluorfritt upplägg. Varför hålla på med fluor, som är det giftigaste ämnen känt av människan? Med lite rejäl dagsmeja också, så blir det ett maffigt mandomsprov - förhoppningsvis mycket folk med nummer på bröstet och flanörer i skogen.

I hopp om livligt deltagande DH



 

Link to comment
Share on other sites

 Varför hålla på med fluor, som är det giftigaste ämnen känt av människan?

Vi kan gärna diskutera fluorets vara eller inte vara i skidvalla men att påstå att det är det giftigaste ämne som är känt av människan är milt sagt en överdrift.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan gärna diskutera fluorets vara eller inte vara i skidvalla men att påstå att det är det giftigaste ämne som är känt av människan är milt sagt en överdrift.

Som astmatiker är flouret ett litet problem, betydligt värre är sprayer, fluider och starka vallaväckmedel. Flour i paraffin har jag inte känt något av, vid pulver och munskydd heller inga problem. Att man inte känner av flour i paraffin tyder på att det är ytterst små mängder, kanske mest för att kunna ta bra betalt för produkterna.

Link to comment
Share on other sites

Oklart vad du menar med en gammeldags femmil. Men historiskt har det aldrig funnits regler på HUR du ska få fäste. Alla minns väl bland annat Thomas Wassbergs tejp-vallning. 

Under tävlingen En riktig femmil var det just detta vi landade i när frågan kom upp i höstas. Det finns inget stöd i regelboken mot att förbjuda filtskidor. Och ingen egentlig mening heller?

Det var viktigt för oss att tävlingen blev en tävling och ingen maskerad.  

I hopp om livligt deltagande 2019 /DH

Link to comment
Share on other sites

Rörande fluor så har jag själv åkt på den berömda "fluorfebern" sedan många år och kan knappt valla ett par skidor med LF längre utan att få feber och alldeles torr i halsen. Hälsosamt är det inte - även om det kanske inte är det farligaste som finns!

Den största frågan är egentligen VARFÖR vi ska använda det?

MVH /DH

Link to comment
Share on other sites

Rörande fluor så har jag själv åkt på den berömda "fluorfebern" sedan många år och kan knappt valla ett par skidor med LF längre utan att få feber och alldeles torr i halsen. Hälsosamt är det inte - även om det kanske inte är det farligaste som finns!

 

Den största frågan är egentligen VARFÖR vi ska använda det?

 

MVH /DH

Där är jag rörande enig med dig. Fluor är ett jäkla otyg som är dåligt för allt utom glid. Bort med skiten ur vallalådan fortast möjligt. 

Link to comment
Share on other sites

99,99% av alla skidåkare åker ju skidor med fästvalla och stavar som man gjort senaste decennierna. Möjligtvis bättre handremmar nu. I min värld så är just den biten inte så punkig. Att man dricker sprit under tävlingen gör man ju inte så mycket nu förtiden och det är väl lika bra. Vet inte riktigt vilket årtal som är idealet för en gammeldags femmil men kanske man kunde inleda den med en gemensam epo-laddning?
Link to comment
Share on other sites

Igår var det rejält klisterföre som påminde om förhållandena som En riktig femmil vill efterlikna. Briko grund, Swix rött, Rex silver gav ett bombfäste i plusgrader och grovkornig snö. Det var bara att trycka på i diagonalen och stakning med frånskjut som en återuppstånden Sven-Åke Lundbäck, det föret som oftast var mitt bästa. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...