Slasko Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 Mina Atomic pjäxor börjar ge upp. Har Salomon SNS bindningar på alla mina 3 par skidor :) Vad skulle ni gjort. Byta bindningar så man kan köpa pjäxor som passar till alla bindningssystemen? Köpa nya SNS pjäxor?Vilka pjäxor är bäst? Mestadels stakning, breda fötter, 43or.Vilka pjäxor är bäst för mestadels stakning? :D Quote
Vasa 2013 Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 För enbart stakning tycker jag det viktigaste är att pjäxorna är varma och bekväma då man inte rör fötterna så mycket. Knappt några andra krav än att fästa skidorna på fötterna. Inte minst om man aldrig lyfter hälarna. Fortsätt med salomonsystemet om du inte vill byta alla bindningar.Själv har jag Alpina-pjäxor och Rottefella på alla skidor. Någon sa att Alpina har bredare läst och passar därför mig om man köper en storlek större än det normala skonumret . Quote
Lappen Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 Ångrar själv att jag inte bytte då det blev dags för nya pjäxor utan köpte nya sns först åt mig, sedan frun och sonen som delvis använder samma skidpark. Quote
Slasko Posted January 24, 2019 Author Report Posted January 24, 2019 Tackar för svar. Få se hur jag gör. Kom ju på att jag har 2 par rullskidor med SNS också.Blir dyrt att byta 5 par bindningar. Känns onödigt. Quote
Carl A Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 skänk en tanke till mig; jag vill ha move; jag har 10 par klassiska skidor med sns... (+ 3 par rull) Quote
snabben Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 Hehe ja usch det var typ den tristaste investeringen jag gjort. Sns-pjäxorna föll i bitar och jag var i akut behov av nya. Till slut bestämde jag mig för att byta på alla skidor, 4 par+rull. Har rottefella på skate och det kändes skönt att kunna bestämma pjäxor utifrån formen på foten och inte bindningen. Kostade på move-system på de finaste paren. Nu vågar jag inte ens köpa nya strumpor och visa för frugan. Quote
larsbern Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 Om du vill bli kvar i SNS Pilot-klubb så har jag ett par nya pjuck under Köp & Sälj:http://www.skidforum.se/index.php/topic/14006-bytess%C3%A4ljes-atomic-wc-carbon-pursuit-sns-pilot-stl-44-23/ Lutar själv åt att stanna på Pilot på skate och migrera (fint ord) till Move på klassiskt. Rullskidor är en egen kategori som kan vara vilken som. Blir väl aktuellt först när pjäxor pensioneras till de sälla asfaltmarkerna. Quote
danno Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 Om man orkar jobba lite så kan man spara en del slantar genom att byta styrplatta och flexkuddar på gamla propulsebindningar och profilbindningar till styrplatta för prolink. Quote
LillaGubben Posted January 24, 2019 Report Posted January 24, 2019 Om man orkar jobba lite så kan man spara en del slantar genom att byta styrplatta och flexkuddar på gamla propulsebindningar och profilbindningar till styrplatta för prolink. Var köper man bara styrplatta och vad kostar det? Quote
joco Posted January 25, 2019 Report Posted January 25, 2019 Jag hade inte tvekat...byt! Att fortsätta med SNS är ju bara att skjuta upp kostnaden och samtidigt begränsa sig rejält i urvalet av pjäxor. Blir ju dessutom dyrare då du inte får någon användning av de SNS-pjäxor du köper när du till sist måste byta. Jag skulle gjort så här...köp 3 par nya bindningar (Alewalds har minst 20% hela helgen) till dina snöskidor och använd dina gamla Atomic (om de inte fallit sönder fullständigt) till rullskidorna tills vidare. Du vill ju ändå inte använda dina nya pjäxor till rullskidor då det förkortar livslängden avsevärt. Om dina Atomic pjäxor gett upp helt, köp ett par billiga begagnade SNS-pjäxor till rullskidorna. Quote
larsbern Posted January 25, 2019 Report Posted January 25, 2019 Sen kan man öppna plånboken på vid gavel och tjacka ett par Salomon där man kan byta klotsar under sulan... Quote
larsbern Posted December 18, 2024 Report Posted December 18, 2024 On 1/24/2019 at 10:30 PM, danno said: Om man orkar jobba lite så kan man spara en del slantar genom att byta styrplatta och flexkuddar på gamla propulsebindningar och profilbindningar till styrplatta för prolink. Gammal tråd men bra tips. Ser ut som att gamla Propulse kan uppdateras med Prolink-kuddar och Prolink-styrskenor så är man kittad för NNN för ca 250 spänn per skidpar. Kolla t.ex. Rullskidcenter.se Går säkert att skära i kuddarna likt man gjorde i övergången SNS Profil —> SNS Propulse men original är nog säkrare. Quote
Recommended Posts