Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hårda män!


Recommended Posts

Vasalöparen damp ner i brevlådan i veckan som var. Satt och blädrade i den och fastnade för en bild på sid 9 i samband med artikeln om Mr Vasalopp, Mora-Nisse Karlsson. På bilden ser man 3 hårda män kämpa sig fram över ett dike eller liknande. Det är bomullsbyxor, bambustavar, träskidor, läderpjäxor och obefintlig spårprepparering. Ser ut ungefär som när en annan försökte leka hårding i lumpen men med lite mer bestämd blick. Bilden är tagen 1944. I bakgrunden kan man se några åskådare som tagit sig till platsen med cykel.

 

Nyfiken som man är sökte jag på Vasaloppets hemsida och under "historik" och länken "Unika lopp" kan man läsa lite om loppet 1944 och om hur Mora-Nisse leder in på upploppet men IFK Umeås Gösta Andersson vinner den rasande spurten som blir genom att välja spåret till höger och därmed får bättre glid. Tänk att redan på den tiden var spåret till höger det bästa i spurten!, undrar hur många spurtsegrar som tagits i det spåret?

Sedan kan man läsa sluttiden: 5 timmar 18 minuter och 43 sekunder.........5.18.43!!!!........min bästa tid är 5:23:17. Med superunderställ, kolfiberstavar, plastskidor, Salomon Carbon pjäxor och maskinpreppade spår..........och pulver vallning!

 

Om jag skulle ställas på samma utrustning som dessa hårdingar, åka samma spår med samma prepparering vette tusan om jag ens skulle ta mig till mål. Jag är också övertygad om att Oskar Svärd, Daniel Tynell eller någon av dagens övriga hårdingar skulle vara i närheten av en sådan tid. I och för sig är jag lika övertygad om att om vi gjorde det omvända, låter Mora-Nisse återfå sin ungdom och ställer honom på dagens skidor i dagens preppade spår inte heller skulle åka fortare än vad Oskar, Daniell eller de andra klarar. Vi skulle inte heller få se några åskådare som tagit cykeln ut till spåret.

 

Det ger lite perspektiv och uttrycket "det var bättre förr" kanske inte går att använda men "dom var hårdare förr" gäller i allra högsta grad.

 

I sommar fyller Mora-Nisse 90 år. Grattis........hårding!

Link to comment
Share on other sites

...och i samma Vasalöparen kan man läsa om alla som var upprörda för att det var så dåliga spår i år (för mycket snö!), och att Vasaloppet lovar att bättra sig och börja köra en spårmaskin framför varje åkare (nästan =)).
Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle ställas på samma utrustning som dessa hårdingar, åka samma spår med samma prepparering vette tusan om jag ens skulle ta mig till mål. Jag är också övertygad om att Oskar Svärd, Daniel Tynell eller någon av dagens övriga hårdingar skulle vara i närheten av en sådan tid. I och för sig är jag lika övertygad om att om vi gjorde det omvända, låter Mora-Nisse återfå sin ungdom och ställer honom på dagens skidor i dagens preppade spår inte heller skulle åka fortare än vad Oskar, Daniell eller de andra klarar. Vi skulle inte heller få se några åskådare som tagit cykeln ut till spåret.

Jo verkligen!

Skulle de på den tiden fått det före vi hade i år så skulle de nog ha blivit lätt lyriska. =)

 

I senaste Vasalöparen fann jag även artikeln på sid 12 intressant. 7 år extra livslängd var inte illa, och vilka bra år sen om man är pigg och kry nog för att njuta ordentoligt av dem. :) Artikeln som de refererar till finns förresten online här.

 

...och när du ändå refererar till bilder i senaste Vasalöparen så kan det ju vara läge att nämna "snögubben" Lars-Erik på sidan 46 också. Även om han inte åkte på tjärade träskidor. =)

Link to comment
Share on other sites

I och för sig är jag lika övertygad om att om vi gjorde det omvända, låter Mora-Nisse återfå sin ungdom och ställer honom på dagens skidor i dagens preppade spår inte heller skulle åka fortare än vad Oskar, Daniell eller de andra klarar.

Jag är inte så säker på detta. Jag hörde hur t.ex Sixten J arbetade. Han tog ledigt från skogsjobbet under januari och februari för att åka skidor. Fram till jul haden han jobbat in dessa två månader. Fy faan... vi snackar om minst 10h/dag 6 dagar i veckan med yxa och såg i skogen + lite träning också. Jämför det med en annan. 40h vecka kontorsjobb + ca: 300h träning per år. Jag skäms!! Inte ens elitens 900h/år känns imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men då slet dom ont förr i tiden på ett sätt som inte alltid var bra för kroppen. Var de förkylda med feber så skulle dom ut ändå och jobba på som vanligt. Har hört en hel del historier från min far som har arbetat i skogen från den period då inga maskiner fanns som hjälpmedel fram till han gick i pension.

Visst, dom var helt klart hårda förr i tiden men inte alltid till det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men då slet dom ont förr i tiden på ett sätt som inte alltid var bra för kroppen. Var de förkylda med feber så skulle dom ut ändå och jobba på som vanligt. Har hört en hel del historier från min far som har arbetat i skogen från den period då inga maskiner fanns som hjälpmedel fram till han gick i pension.

Visst, dom var helt klart hårda förr i tiden men inte alltid till det bättre.

Håller helt med dej, men jag tror att dåtidens "idrottsstjärnor" som klarade av dessa hårda arbetsdagar kombinerat med idrotten var speciella d.v.s medfödd talang utan fysiska defekter som gjorde att dom klarade sig från allvarligare skador/sjukdomar. Det var nog bara ett fåtal som klarade av denna belastning och dom blev bra också. Förr var ju urvalet större eftersom det var fler som "tränade hårt" (tuffa arbeten). Hur många i dagens samhälle utsätter sig för samma fysiska aktivitet??

Link to comment
Share on other sites

Jo folk med psyke och fysiska förutsättningar som Svan, Dählie, Elofsson, Svärd, Ottosson m fl (bara för att nämna några) föddes ju säkert i precis samma omfattning förr i tiden också, och om en avsevärt större del av befolkningen då rörde mycket på sig som unga och började med fysiskt tunga jobb i någorlunda ung ålder, så kan man ju tänka sig att de som fick all denna grundträning (som säkert snarare kallades "lek" på den tiden) och sedan orkade med många långa tunga arbetspass i skog och myrar och ändå hade krafter och energi över för en skidkarriär och Vasalopp på tjärade träskidor i obefintliga (eller inga?) spår, ja det skulle inte förvåna mig om de hade fysik fullt jämförbar med de bäst tränade åkarna på senare år. Sen kan jag för lite om elitskidåkning för att ha den blekaste aning hur mycket omsskolning en Jernberg i absolut toppform skulle ha behövt för att ta till sig och behärska den teknik som dagens toppåkare nött in under många års träning, men rent fysiskt, om man mäter syreupptagningsförmåga, uthållighte etc, tror jag nog de hårda gubbarna från förr skulle stå sig rätt bra i våra dagar också. =)
Link to comment
Share on other sites

En av de som tränade absolut tuffast var Thomas Magnusson. Han kunde ligga på över 1.000 tränings-tim/år. Sedan tog hans kropp grymt med stryk också.

 

Vad gäller Sixten, Assar m.fl så vet man inte vad som är skrönor och vad som är sanning. Vad gäller Sixten så hade väl han bäst testvärden på den tiden (80-85 tror jag) medan Sven-Åke Lundbäck, Gunde och Elofsson, låg på 90-94. Alltså hade "the old ones" inte bättre eller lika syreupptag som dagens och 80-talets skidstjärnor.

 

Det jag undrar mest över är hur Sixten m.fl klarade av all träning inkl att arbeta i skogen och få i sig all mat/näring som behövdes. På den tiden hade man ju inte samma vetskap om kosten. Till skrönorna hör ju att de först arbetade hela dagen i skogen utan att knappt äta och sedan på kvällen kliva i pjäxorna för att köra timtals i skogen ospårat (självklart i mörker). Skulle vilja se deras agliga kostintag....

 

Men det är ju jävligt kul att läsa om gubbsen =)

Link to comment
Share on other sites

Lundbäck hade väl det högsta testvärdet! Var det 94? Gunde och Per 90 hade tror jag?

 

Magnusson tränade fruktansvärt hårt och mycket. Läste att han tränade några timmar, gick in i stugan, drog ner skiddräkten, torkade av den värsta svetten, åt ett mål mat och sedan på med skiddräkten igen och så ut igen å träna några timmar. Magnusson sa visst att Lundbäck inte tålde att träna i fuktiga kläder utan att bli förkyld så ofta.

Har ni läst "Snor, svett och svenska skidkungar"? Intressant bok!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Vasalöparen damp ner i brevlådan i veckan som var. Satt och blädrade i den och fastnade för en bild på sid 9 i samband med artikeln om Mr Vasalopp, Mora-Nisse Karlsson. På bilden ser man 3 hårda män kämpa sig fram över ett dike eller liknande. Det är bomullsbyxor, bambustavar, träskidor, läderpjäxor och obefintlig spårprepparering. Ser ut ungefär som när en annan försökte leka hårding i lumpen men med lite mer bestämd blick. Bilden är tagen 1944. I bakgrunden kan man se några åskådare som tagit sig till platsen med cykel.

 

Nyfiken som man är sökte jag på Vasaloppets hemsida och under "historik" och länken "Unika lopp" kan man läsa lite om loppet 1944 och om hur Mora-Nisse leder in på upploppet men IFK Umeås Gösta Andersson vinner den rasande spurten som blir genom att välja spåret till höger och därmed får bättre glid. Tänk att redan på den tiden var spåret till höger det bästa i spurten!, undrar hur många spurtsegrar som tagits i det spåret?

Sedan kan man läsa sluttiden: 5 timmar 18 minuter och 43 sekunder.........5.18.43!!!!........min bästa tid är 5:23:17. Med superunderställ, kolfiberstavar, plastskidor, Salomon Carbon pjäxor och maskinpreppade spår..........och pulver vallning!

 

Om jag skulle ställas på samma utrustning som dessa hårdingar, åka samma spår med samma prepparering vette tusan om jag ens skulle ta mig till mål. Jag är också övertygad om att Oskar Svärd, Daniel Tynell eller någon av dagens övriga hårdingar skulle vara i närheten av en sådan tid. I och för sig är jag lika övertygad om att om vi gjorde det omvända, låter Mora-Nisse återfå sin ungdom och ställer honom på dagens skidor i dagens preppade spår inte heller skulle åka fortare än vad Oskar, Daniell eller de andra klarar. Vi skulle inte heller få se några åskådare som tagit cykeln ut till spåret.

 

Det ger lite perspektiv och uttrycket "det var bättre förr" kanske inte går att använda men "dom var hårdare förr" gäller i allra högsta grad.

 

I sommar fyller Mora-Nisse 90 år. Grattis........hårding!

Hårda kvinnor också...läste att Majdic hade 4-5 brutna revben på sprinten igår....Grymt isåfall

Link to comment
Share on other sites

Har själv jobbat i skogen och försökt träna vid sidan av. Det går, men man får inte samma kvalité på träningen, i vart fall klarade inte jag av det, men antar att det till stor del sitter i skallen. Framförallt gick det inte att förutse hur kroppen skulle må, eller försöka planera t.ex. en träningsvecka, för plötsligt kunde det vara spöregn eller gassande sol en dag, och då ville man mest bara krypa ner under filten efter jobbet.

 

Har även försökt träna ca 8 timmar /vecka då jag arbetade med markarbete på ett vägbygge, det var ibland omöjligt. Har man lagt betongplattor en hel dag så beger man sig helt enkelt inte ut på ett distanspass på rullskidor, i vart fall inte om man fått en vanlig vek svenssonrygg som min,.

 

Men man får äta mycket i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, säja vad man vill, men både Sixten Järnberg & Mora-Nisse vigde i princip sina liv åt skidåkning. Å ingen av dem har varit under 5 timmar på Vasaloppet. Själv åkte jag lite grann som grabb och sedan inget förrän jag var runt 25. Och på min tredje Vasa fixade jag att komma till Mora på 4,57 utan att lagt ner allt för mycket energi på träning...
Link to comment
Share on other sites

Ja, säja vad man vill, men både Sixten Järnberg & Mora-Nisse vigde i princip sina liv åt skidåkning. Å ingen av dem har varit under 5 timmar på Vasaloppet. Själv åkte jag lite grann som grabb och sedan inget förrän jag var runt 25. Och på min tredje Vasa fixade jag att komma till Mora på 4,57 utan att lagt ner allt för mycket energi på träning...

Grattis!!!

Å andra sidan är ju SIxten en gammal gubbe och Mora-Misse, hur är det med hans hälsa? Men starkt av dig ändå...

 

Äts det mycket äpplen och päron?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...