Sputnik Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Hej på Er!Kanske någon som kikar in på forumet här iaf trots att dom flesta verkar tagit sommar ledigt från datorn:)!Min fråga: Bakhjulen på mina rullisar är grymt slitna så åkytan har blivit betydligt mindre. Det borde väl påverka trögheten va? Är det i gummi blandningen eller i lagren som trögheten sitter? Trevlig sommar å kör så det ryker:)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Om du menar på nya hjul så är det både och. Tävlingshjul har mjukare gummiblandning och lager som rullar lättare. Men mesta trögheten sitter i gummiblandningen. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Det är utan tvekan gummiblandningen som gör trögheten. När det t.ex. gäller Swenor så är det exakt samma lager på tröga, normal, tävlingshjul. Där är det bara gummiblandningen som skiljer. Sen kan man ju självklart påverka trägheten genom att ha mer eller mindre lättrullade lager såklart. Men du säger att dina hjul är slitan. Min erfarenhet av slita hjul är att dom ofta går fortare än nya hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sputnik Posted July 1, 2007 Author Report Share Posted July 1, 2007 Ja det är precis så jag upplever det, att det går mycket snabbare nu. Och då är bakhjulen rätt slitna. Liten annläggningsyta, och då borde det ju gå lättare?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted July 1, 2007 Report Share Posted July 1, 2007 Att dom går snabbare är nog ett resultat av att du inte har så mycket fett kvar i lagren skulle jag tro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boljohan Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Ja det är precis så jag upplever det, att det går mycket snabbare nu. Och då är bakhjulen rätt slitna. Liten annläggningsyta, och då borde det ju gå lättare?!Det är nog inte anliggningsytan så mycket som tjockleken. Rullmotståndet beror ju till stor del på elastisk deformation av gummit vid kontakten med asfalten. Ju mindre (tunnare) gummiskikt, desto mindre volym deformeras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Step-to-step Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Så här gjorde jag: När mina hjul blev snedslitna slipade jag rom runda o fina! Ta loss hjulen, fast dom på en lång M6 bult i en batteriborrmaskin. Sen slipade jag mot en slip maskin samtidigt som man kör med borrmaskinen (rotera motsatt håll från smärjeln) Behövde inte slipa mycket innan dom blev runda, uppskattat att jag kan göra detta 3-4 ggr till innan det är dax att byta hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sputnik Posted July 4, 2007 Author Report Share Posted July 4, 2007 Tack för tipset det ska jag prova:)!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Step-to-step Posted July 6, 2007 Report Share Posted July 6, 2007 ..slipa åt samma håll ska det vara. My Bad, sorry! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.