MSO Posted November 29, 2021 Report Share Posted November 29, 2021 Var har vi egentligen att jobba med här vintern -21/22? Om man så att säga ska fila på formen lite inför ÖS Mån. Känns som det så sakteliga börjar öppna sig en nisch för maratonsträckor nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted November 29, 2021 Report Share Posted November 29, 2021 I Sverige är det väl typ bara Björnjakten, men knappast ett marathon:) finns lite längre i Europa, ex Ramsau i januari Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted November 30, 2021 Report Share Posted November 30, 2021 Körde Hafjell Ski Marathon inför första Nattvasan och det var ett bra arrangemang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted January 15, 2022 Report Share Posted January 15, 2022 För er som söker skejtlopp såg jag detta idag. Borås Free Maraton, 35 km i Borås den 12:e mars... http://boras.skimaraton.se/?p=1940 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted January 15, 2022 Report Share Posted January 15, 2022 För er som söker skejtlopp såg jag detta idag. Borås Free Maraton, 35 km i Borås den 12:e mars... http://boras.skimaraton.se/?p=1940Oj, fantastiskt om det blir av! Då kommer jag att stå på startlinjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nimanylander Posted January 15, 2022 Report Share Posted January 15, 2022 https://www.kungsledenrannet.se/ Kungsledenrännet 80 km anmälan är öppen. Eller Dundret runt skate 30 km men där har man inte fattat något beslut gällande tävlingen än. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted January 15, 2022 Report Share Posted January 15, 2022 Västeråsskidan 30:e januari. Absolut inte marathon, men det är fristil och seniorklass. Se det som ett fartpass ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted January 17, 2022 Author Report Share Posted January 17, 2022 För er som söker skejtlopp såg jag detta idag. Borås Free Maraton, 35 km i Borås den 12:e mars... http://boras.skimaraton.se/?p=1940Se där, se där! Som Göteborgare ett mycket lämpligt event. Synd att det går efter ÖS Måndag då jag väl sökte en genomkörare innan det, men men. Hafjell kanske kan vara lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo123 Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 För er som söker skejtlopp såg jag detta idag. Borås Free Maraton, 35 km i Borås den 12:e mars... http://boras.skimaraton.se/?p=1940 Spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 17, 2022 Report Share Posted January 17, 2022 För er som söker skejtlopp såg jag detta idag. Borås Free Maraton, 35 km i Borås den 12:e mars... http://boras.skimaraton.se/?p=1940Intressant, kan bli en fin avslutning på säsongen ! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted March 27, 2022 Report Share Posted March 27, 2022 här ett lopp i fri stil:https://www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/vasaloppet10/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted March 27, 2022 Report Share Posted March 27, 2022 För er som söker skejtlopp såg jag detta idag. Borås Free Maraton, 35 km i Borås den 12:e mars... http://boras.skimaraton.se/?p=1940Borås Free Maraton blev ju tyvärr inställt. Vågar man hoppas på nästa vinter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted April 17, 2022 Report Share Posted April 17, 2022 Borås Free Maraton blev ju tyvärr inställt. Vågar man hoppas på nästa vinter?Har aldrig besökt någon av anläggningarna i borran men det brukar väl anses vara top notch i västra götaland ihop med Ulricehamn och Tranemo, som väl fortfarande har många km åkbart (?) Varför blev det inställt??? Ofta hör man sägas det att det skulle vara jobbigt för normalmotionärer att genomföra långa distanser i skejt (vs klassiskt).Fattar inte alls det. Min upplevelse är precis tvärtom trots att jag har mycket mindre rutin på skejt. Tråkigt när sådan (i mitt tycke) desinformation sprids eftersom det får många att avstå från att ens prova skejt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted April 17, 2022 Report Share Posted April 17, 2022 ...Ofta hör man sägas det att det skulle vara jobbigt för normalmotionärer att genomföra långa distanser i skejt (vs klassiskt).Fattar inte alls det. Min upplevelse är precis tvärtom trots att jag har mycket mindre rutin på skejt. Tråkigt när sådan (i mitt tycke) desinformation sprids eftersom det får många att avstå från att ens prova skejt. Jättemärkligt. Skejtloppen går ju dessutom i fri stil, så då är det väl bara att staka i någon kilometer om man blir trött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted April 17, 2022 Report Share Posted April 17, 2022 Skejt är mkt jobbigare än klassiskt, man använder ju både ben och armar hela tiden. Finns ingen vila typ någonstans, men att ställa in pga det låter märkligt. Håller med om att då är det ju bara att ställa sig i spåret och staka. Gjorde själv just det i vintras när tekniken började att svaja i mitten av loppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 17, 2022 Report Share Posted April 17, 2022 Jag tycker skejt är lindrigare och roligare än klassiskt och har åkt vasaloppet i snitt 1 tim snabbare, dessutom kan man lägga in staketapper när man blir trött, ger bra utdelning tack vare längre stavar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted April 18, 2022 Report Share Posted April 18, 2022 Har aldrig besökt någon av anläggningarna i borran men det brukar väl anses vara top notch i västra götaland ihop med Ulricehamn och Tranemo, som väl fortfarande har många km åkbart (?) Varför blev det inställt??? Saxat från arrangörens hemsida: "Vi har beslutat att inta arrangera tävlingen [borås Free Maraton] i år. Brist på funktionärer och tid gör att vi får sikta in oss på nästa vinter." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted April 18, 2022 Report Share Posted April 18, 2022 Fair enough Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobbeB Posted December 2, 2022 Report Share Posted December 2, 2022 Nu börjar det hända grejer!Lillehammer Troll ski maraton inför fristilsklass.120-95-45km finns att välja på.Jag tror de startar samtidigt som klassiska klasserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted December 3, 2022 Report Share Posted December 3, 2022 Nu börjar det hända grejer!Lillehammer Troll ski maraton inför fristilsklass.120-95-45km finns att välja på.Jag tror de startar samtidigt som klassiska klasserna.Prisa gudarna! Har bara testat 45km tidigare men det vore ju coolt att köra 120km skate över Øystein-vidderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted December 30, 2022 Report Share Posted December 30, 2022 Har gått igenom tävlingskalendern för 22/23 och märker en markant minskning av skatelopp speciellt i traditionellt . En förklaring kan vara att pandemin gjort att man vill få större startfält och få in mer startavgifter för att täcka bortfallet under pandemin samt att många lopp går på korta konstsnörundor som gör att det är svårare att komma förbi vid varvning och då väljer man klassisk åkstil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted December 30, 2022 Report Share Posted December 30, 2022 Vi hade glädjande nog stort startfält på Konstsnöracet på Billingen i onsdags :)Till och med en knapp handfull 40-plussare som gjorde tävlingsdebut i fristil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Neldemo Posted February 12, 2023 Report Share Posted February 12, 2023 Jag är anmäld till Trollski men med 61 dagar kvar börjar jag fundera lite på hur de ska gå med skidträningen fram till dess, med nuvarande väderprognoser känns det som att jag får vara glad för snöträning fram till öppet spår måndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobbeB Posted February 13, 2023 Report Share Posted February 13, 2023 Jag är anmäld till Trollski men med 61 dagar kvar börjar jag fundera lite på hur de ska gå med skidträningen fram till dess, med nuvarande väderprognoser känns det som att jag får vara glad för snöträning fram till öppet spår måndag.Du åker för Järbo ser jag, Högbo brukar vara åkbart nästan hela mars och en bit in i april ibland.Jag är anmäld jag också, bara hoppas att det inte blir alltför varm den närmaste tiden.Jag har åkt några gånger förut, klassiskt då och det har inte varit nån fara att få ett uppehåll från snöträning några veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 13, 2023 Report Share Posted February 13, 2023 Vetlandaloppet skulle gått i fristil, nu ändrat till klassiskt, vädret ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts