Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Motionslopp Skate - nån ljusning i år?


MSO

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Borås Free Maraton blev ju tyvärr inställt. Vågar man hoppas på nästa vinter?

Har aldrig besökt någon av anläggningarna i borran men det brukar väl anses vara top notch i västra götaland ihop med Ulricehamn och Tranemo, som väl fortfarande har många km åkbart (?)

 

Varför blev det inställt???

 

Ofta hör man sägas det att det skulle vara jobbigt för normalmotionärer att genomföra långa distanser i skejt (vs klassiskt).

Fattar inte alls det. Min upplevelse är precis tvärtom trots att jag har mycket mindre rutin på skejt. Tråkigt när sådan (i mitt tycke) desinformation sprids eftersom det får många att avstå från att ens prova skejt. 

Link to comment
Share on other sites

...

Ofta hör man sägas det att det skulle vara jobbigt för normalmotionärer att genomföra långa distanser i skejt (vs klassiskt).

Fattar inte alls det. Min upplevelse är precis tvärtom trots att jag har mycket mindre rutin på skejt. Tråkigt när sådan (i mitt tycke) desinformation sprids eftersom det får många att avstå från att ens prova skejt. 

 

Jättemärkligt.  Skejtloppen går ju dessutom i fri stil, så då är det väl bara att staka i någon kilometer om man blir trött? 

Link to comment
Share on other sites

Skejt är mkt jobbigare än klassiskt, man använder ju både ben och armar hela tiden. Finns ingen vila typ någonstans, men att ställa in pga det låter märkligt. Håller med om att då är det ju bara att ställa sig i spåret och staka. Gjorde själv just det i vintras när tekniken började att svaja i mitten av loppet.
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig besökt någon av anläggningarna i borran men det brukar väl anses vara top notch i västra götaland ihop med Ulricehamn och Tranemo, som väl fortfarande har många km åkbart (?)

 

Varför blev det inställt??? 

Saxat från arrangörens hemsida:

 

"Vi har beslutat att inta arrangera tävlingen [borås Free Maraton] i år. Brist på funktionärer och tid gör att vi får sikta in oss på nästa vinter."

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...

Har gått igenom tävlingskalendern för 22/23 och märker en markant minskning av skatelopp speciellt  i traditionellt . En förklaring kan vara att pandemin gjort att man vill få större startfält och få in mer startavgifter för att täcka bortfallet under pandemin samt att många lopp går på korta konstsnörundor som gör att det är svårare att komma förbi vid varvning och då väljer man klassisk åkstil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag är anmäld till Trollski men med 61 dagar kvar börjar jag fundera lite på hur de ska gå med skidträningen fram till dess, med nuvarande väderprognoser känns det som att jag får vara glad för snöträning fram till öppet spår måndag.

Du åker för Järbo ser jag, Högbo brukar vara åkbart nästan hela mars och en bit in i april ibland.

Jag är anmäld jag också, bara hoppas att det inte blir alltför varm den närmaste tiden.

Jag har åkt några gånger förut, klassiskt då och det har inte varit nån fara att få ett uppehåll från snöträning några veckor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...