Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidsholkar-/Trugor rullskidor och problem med spetsar


Magnus1969

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Har delat på en ny Swix TBS rulltruga och tror inte det finns en luftficka från början, Det är nog plasten som komprimeras lite och spetsen sjunker in tills det tar stopp.
Eftersom flera noterat att spetsen sjunker ca 3mm så lutar jag åt att det inte finns en luftficka. Insjunkningen hade nog varierat mer från spets till spets om det varit luftficka.
"Foten" på spetsen har en väldigt liten yta så det krävs hårt material runt om för att förhindra sjunkning. På bilden ser det lite "luftigt" ut runt spetsen, men det blev lite rörelser under delningen som orsakade det.

Swix_Spets.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Har beslutat mig för att överge Swix TBS för att det kort och gott är skräp. Rullspetsarna sjunker och metallen är inte av bästa sort heller. Deras största vintertruga är fortfarande löjligt liten och har tröttnat rejält på detta. Det får bli limtrugor av annat fabrikat både sommar och vinter istället.

Till rullholkar rekommenderas istället REX 10,5mm + smältlim till Swix TBS-stav. REX har ju också sina hattar(FIS-krav) som är framtagna för deras holkar. Har kört snart 10mil på ett par holkar och inte noterat någon insjunkning alls på spetsarna. Spetsarna är av märkbart högre kvalitet än Swix-spetsarna och trubbas inte alls lika snabbt. Visst är det en fördel att kunna skruva av och byta en rullholk som gått sönder, men det har hänt mig EN gång på ca 500mil(knäckte av holken men klarade staven) så jag kan nog leva med risken. Hade jag haft REX-holken då så kanske jag sluppit haveriet överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

On 7/24/2023 at 6:07 PM, Trampe said:

Har nu även testat en 4-milsrunda med Swix TBS FIS-godkänd modell. Plasten kändes lite hårdare så förhoppningen var att spetsarna inte skulle sjunka. Men de sjönk ca 2,5mm. Den här modellen ger lite sämre åtkomst vid slipning pga vingen.

 

Swix TBS FIS.jpg

Som jag slipar påverkar inte vingen tillgängligheten. Jag slipar den lilla biten längst ner med orginalvinkel, inte den långa.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MSO said:

Som jag slipar påverkar inte vingen tillgängligheten. Jag slipar den lilla biten längst ner med orginalvinkel, inte den långa.

Kan nog stämma. Jag har modifierat min slipvinkel något på sista tiden och siktar nu på något mellan original(den lilla platån) och den långa plana ytan. Vinkeln original tycker jag inte är den optimala.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Trampe said:

Kan nog stämma. Jag har modifierat min slipvinkel något på sista tiden och siktar nu på något mellan original(den lilla platån) och den långa plana ytan. Vinkeln original tycker jag inte är den optimala.

Det är väl helt enkelt en balans mellan hållbarhet och (initialt) fäste där. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...