Fredrik H Posted January 12, 2023 Report Share Posted January 12, 2023 Tackar, på fredag får jag testa :) Visst hade du 152.5cm? Tack så mkt :)Ja, 152.5 står det på stavarna, men de är i själva verket under 150cm. Känner mig delvis lite lurad för jag trodde att de följer det nya systemet med längden mätt från infästningen av remmen. Men det gäller tydligen bara Swix Quantum Q2. Mina är Quantum 2. Trodde att de var samma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moh Posted January 12, 2023 Report Share Posted January 12, 2023 Ja, 152.5 står det på stavarna, men de är i själva verket under 150cm. Känner mig delvis lite lurad för jag trodde att de följer det nya systemet med längden mätt från infästningen av remmen. Men det gäller tydligen bara Swix Quantum Q2. Mina är Quantum 2. Trodde att de var samma. Du kan testa att förlänga stavarna ganska enkelt. Jag har förlängt ett par stavar ~3cm. Kan verkligen inte känna någon skillnad på de förlängda kontra icke. Kapa till en bit av ett gammalt stavrör och använd det som distans i handtaget. Sedan tillbaka med staven i handtaget. Vill man vara säker på att kunna få ut distansen igen kanske man först måste limma fast distansen på stavrören, med hjälp av en rörbit med mindre dimension innanför. Men den överkursen har jag skippat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 13, 2023 Report Share Posted January 13, 2023 Du kan testa att förlänga stavarna ganska enkelt. Jag har förlängt ett par stavar ~3cm. Kan verkligen inte känna någon skillnad på de förlängda kontra icke. Kapa till en bit av ett gammalt stavrör och använd det som distans i handtaget. Sedan tillbaka med staven i handtaget. Vill man vara säker på att kunna få ut distansen igen kanske man först måste limma fast distansen på stavrören, med hjälp av en rörbit med mindre dimension innanför. Men den överkursen har jag skippat. Ja tack, det funkar säkert, men någon antydde att om man bara behöver förlänga ett par centimeter, så räcker det med att bara flytta upp handtagen, man behöver inte ens ta av dem. Men vet dock inte om det funkar med Swix hantag och om det har några negativa effekter som att korken börjar smula sönder eller något. Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stakis Posted January 14, 2023 Report Share Posted January 14, 2023 https://www.skistart.com/p-63147-skistart-gold-langdstavar.aspxLite över budget men dessa kanske kan vara något? Jag har ett par av Skistarts "Diamond" stavar som kostade 500 kr mer (1495:-) men som nu mer inte finns på hemsidan. De var i alla fall väldigt lätta och fina. Dessa "Gold" är också i 100% kolfiber men troligen lite tyngre. Rem och skruvtruga ingår. Finns rullskidspets att montera också om man vill köpa till det. Smidigt med snabbfäste (samma system som 4KAAD stavarna använder). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted January 14, 2023 Report Share Posted January 14, 2023 Ja tack, det funkar säkert, men någon antydde att om man bara behöver förlänga ett par centimeter, så räcker det med att bara flytta upp handtagen, man behöver inte ens ta av dem. Men vet dock inte om det funkar med Swix hantag och om det har några negativa effekter som att korken börjar smula sönder eller något. Någon som vet?Det tror jag inte på. Swix handtag är klena i sig själva, de behöver stöd från ett stavrör hela vägen upp. Stor risk för att de böjs eller bryts av om de är tomma längst upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 16, 2023 Report Share Posted January 16, 2023 Det tror jag inte på. Swix handtag är klena i sig själva, de behöver stöd från ett stavrör hela vägen upp. Stor risk för att de böjs eller bryts av om de är tomma längst upp.Tack, det är ungefär som jag befarade då. Jag testa annars stavarna igår samt ett äldre par Exel stavar som jag kapat till 5cm längre än Swix stavarna. Till en början kändes det bättre att staka med de längre stavarna, men efter en stund börja det kännas i axlarna, så då var det skönt att byta till de kortare stavarna. Väldigt svårt också att säga om stakningen alls var effektivare med de längre stavarna. Diagonalt uppför funkar iaf bättre med de kortare. En sak jag inte gillar är snötrugorna på Swix, det var mycket bättre stavfäste med de gamla Exel stavarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted January 16, 2023 Report Share Posted January 16, 2023 En sak jag inte gillar är snötrugorna på Swix, det var mycket bättre stavfäste med de gamla Exel stavarna.Jag kör i princip alltid med de största Swix-trugorna (97-modellen). De smä är bara löjliga, funkar kanske i världscupspår. Tyvärr finns det inga riktigt stora trugor i TBS-sortimentet, även de största är för små ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 16, 2023 Report Share Posted January 16, 2023 Det är inte alls större trugor på mina gamla Exel stavar, men där är normalt stora spetsar. Spetsarna på TBS är ju löjligt små. 97L utan TBS ser också ut att ha normalt stora spetsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLundmark Posted January 16, 2023 Report Share Posted January 16, 2023 Det är inte alls större trugor på mina gamla Exel stavar, men där är normalt stora spetsar. Spetsarna på TBS är ju löjligt små. 97L utan TBS ser också ut att ha normalt stora spetsar.Swix ”stora” trugor finns med både stor och liten spets till TBS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 17, 2023 Report Share Posted January 17, 2023 Swix ”stora” trugor finns med både stor och liten spets till TBSJag hittar ingen bild på dem. Är det TBS 97 Large? De är fotograferade uppifrån så man ser inte spetsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndEdb Posted January 17, 2023 Report Share Posted January 17, 2023 Jag hittar ingen bild på dem. Är det TBS 97 Large? De är fotograferade uppifrån så man ser inte spetsen.TBS97 L har stor spets (jag har haft problem med att spetsen lossnat i hårda/isiga förhållanden) TBS carbon paw L har liten spets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLundmark Posted January 17, 2023 Report Share Posted January 17, 2023 Jag hittar ingen bild på dem. Är det TBS 97 Large? De är fotograferade uppifrån så man ser inte spetsen.https://www.swixsport.com/se/skidstavar/stavtrugor/basket-triac-97-large-black/?item=RDTRT97L-V Den är det som har stor spets, precis som AndEdb skriver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30minus Posted January 17, 2023 Author Report Share Posted January 17, 2023 Lite sen leverans men fick stavarna idag. Ser och känns fina i handen, men inte hunnit testa dem i spåret. Vägde dem och landar på ca 350g/par, trodde nog att de skulle vara ännu lättare. Mina Alu-lite väger ca 460g/par. Men det är förmodligen stor skillnad när man skidrat ett tag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 22, 2023 Report Share Posted January 22, 2023 Lite sen leverans men fick stavarna idag. Ser och känns fina i handen, men inte hunnit testa dem i spåret. Vägde dem och landar på ca 350g/par, trodde nog att de skulle vara ännu lättare. Mina Alu-lite väger ca 460g/par. Men det är förmodligen stor skillnad när man skidrat ett tag? Det låter ju märkligt då den angivna vikten är 165 gram per par vid 155 cm (källa XXL). Edit: vägde mina och de landa på ca 330 gram. Jag antar att den angivna vikten är för bara en stav fast där står par. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr X Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 Lånar tråden lite!Är det någon som har erfarenhet av Atomic Redster Ultra Qrs?Såg det var bra pris på dom hos Skistart. Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik H Posted January 29, 2023 Report Share Posted January 29, 2023 TBS97 L har stor spets (jag har haft problem med att spetsen lossnat i hårda/isiga förhållanden) TBS carbon paw L har liten spets. Köpte TBS97 L. Det blev nog bättre och staven blev också ca. 1 cm längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts