Leo1 Posted March 4, 2023 Report Posted March 4, 2023 Halloj!Helt ny här på forumet och inom längdskidor, eller man åkte ju när man va yngre, och fick nu ta över skidorna från min farfar, Vad heter pjäxorna jag ska ha till bindningen ?Men är 3 piggar som sticker upp, fick fram att dom heter NN75 så köpte mig ett par sånna , men den är för bred och går inte in, så finns de nån annan ? Kan jag byta bindning till en ny ? Lättare å byta skidor ? Quote
wille Posted March 4, 2023 Report Posted March 4, 2023 Om din farfar har haft skidorna, så gissar jag att det är träskidor. Dom bindningar du nämner skulle jag aldrig satsa på.Skorna sitter dåligt och bindningen bromsar i kanterna på dagens spårprofiler.Du kan absolut montera andra bindningar, men jag tycker du bör satsa på nyare, bättre grejor. Quote
Leo1 Posted March 4, 2023 Author Report Posted March 4, 2023 Om din farfar har haft skidorna, så gissar jag att det är träskidor. Dom bindningar du nämner skulle jag aldrig satsa på.Skorna sitter dåligt och bindningen bromsar i kanterna på dagens spårprofiler.Du kan absolut montera andra bindningar, men jag tycker du bör satsa på nyare, bättre grejor.Otroligt dålig bild visserligen, tog bara 2 snabba så jag skulle ha namnet på dom Quote
Fredrik H Posted March 5, 2023 Report Posted March 5, 2023 Såna pjäxor görs nog inte mera, så du får nog leta på blocket för att hitta såna pjäxor. Dessvärre vet inte jag något om skidorna om det löns att byta till moderna bindningar, men de duger säkert för söndagsåkning. Quote
Leo1 Posted March 5, 2023 Author Report Posted March 5, 2023 Såna pjäxor görs nog inte mera, så du får nog leta på blocket för att hitta såna pjäxor. Dessvärre vet inte jag något om skidorna om det löns att byta till moderna bindningar, men de duger säkert för söndagsåkning.Jo men är det NN75 ? Eller heter den nå annat ? Quote
Fredrik H Posted March 5, 2023 Report Posted March 5, 2023 Jo men är det NN75 ? Eller heter den nå annat ?Syns inte så bra på bilden, men förmodligen om det är med tre pinnar. Finns tydligen nog butiker som säljer ännu: https://www.cykelringen.se/lader-hog-nn-75/ Quote
wille Posted March 5, 2023 Report Posted March 5, 2023 Skidorna duger för motionsåkning om spannet är ok. Storlek på skor?Jag har en del liggande som kanske kan användas, bindningar och även skidor för plus minus 75 kg.Nära Stockholm eller? Quote
artur Posted March 5, 2023 Report Posted March 5, 2023 Jo men är det NN75 ? Eller heter den nå annat ?Jag tror inte att det är NN75, de är bredare (75 mm). Det där ser ut som en bindning som var vanlig i början av 80-talet men vad den kallades minns jag inte. Quote
Recommended Posts